Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Teatre de tietes d’avantguarda
    Auca

    Teatre de tietes d’avantguarda

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz13 d'octubre de 2022No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Cadires' © Carme Ferrer

    De les enquestes sobre el públic fins al curiós experiment que planteja el Goya amb Cadires #Auca39

    Interès variable

    Les xifres, novament. Circulen tota mena d’estudis però, en general, els de públics acostumen a ser un bany de realitat per a l’àmbit de l’escena. Segons la nova enquesta d’hàbits i pràctiques culturals a l’Estat, el 40% dels catalans fa més d’un any que no va al teatre, el 50% no hi va mai o gairebé mai i la causa principal és la “falta d’interès” (51,4%). Si gratem en aquest darrer motiu, la resposta resulta sorprenent. Comparem les excuses per no anar al teatre d’anys anteriors en el mateix estudi. En l’enquesta prèvia a la pandèmia, 2018-2019, no tenia interès el 24% dels catalans, en canvi, pensaven que era car un 20% i no tenien temps per anar-hi un altre 20%. Més lluny, en el període 2014-2015, “no té temps” (23,9%), “és car” (26,6%) i “no té interès” (23,6%). Per què s’ha doblat la falta d’interès en el teatre dels catalans? Està canviant la percepció que el públic té de les arts escèniques o simplement és que no arriba el relleu generacional?

    Debat a la Muriel sobre la falta de públic © Sixto Paz

    A la caça del jovent

    Rejovenir les platees per garantir el futur de l’escena. Segons totes les enquestes, els joves són un col·lectiu que no s’interessa gaire pel teatre, sobretot després de finalitzar els estudis obligatoris i perdre el contacte amb les funcions escolars. Benvinguda sigui qualsevol iniciativa que ajudi a fer les arts escèniques una mica més sexis. En aquest sentit, els principals teatres i auditoris de Barcelona s’han unit per posar en marxa la iniciativa Vibe35 adreçada a joves (i no tan joves ) d’entre 18 i 35 anys, justament la baula més feble de la cadena d’espectadors. A les programacions especials d’espectacles a preus reduïts (entre 10 i 20 euros), afegeixen una sessió de concert o DJ per augmentar l’experiència. Benvinguda, doncs, la fórmula que conjuga teatre i farra.

    Els responsables dels equipaments de Vibe35, d’esquerra a dreta, Valentí Oviedo, Director general del Gran Teatre del Liceu, Àngels Margarit, Directora del Mercat de les flors, Robert Brufau, Director de L’Auditori, Mònica Campos, Directora executiva del TNC, Joan Oller, Director del Palau de la Música i Juan Carlos Martel Bayod, Director del Teatre Lliure © Eduard Tabueña

    Grans espectadors

    Si mai no trobem iniciatives de promoció del teatre entre la gent gran és perquè potser no calen. L’oferta per a aquest tipus de públic, sobretot en el teatre privat, és abundant. Per descomptat, el públic major no és ni de bon tros homogeni, però sí que s’associa tradicionalment al col·lectiu una certa idea de teatre de text naturalista, clàssic, sovint melodrames trufats de comèdia (o a l’inrevés), protagonitzats per cares conegudes de la televisió i el cinema amb un perfil d’edat també avançada. El que s’anomena despectivament “teatre de tietes”, per la presència majoritària de dones d’avançada edat que són fidels al ritual i reincidents. Com passa amb el teatre per a infants i joves, els muntatges adreçats a gent gran sembla que no interpel·lin la resta d’edats. Mai sabem si l’aposta per un tipus de públic tan concret ajuda a la causa o posa pals a la roda, si augmenta la “falta d’interès” i els prejudicis de la gran majoria.

    ‘Cadires’ © Carme Ferrer

    Frustracions generacionals

    En un teatre on sovint veiem obres d’estructura formalment més “tradicional”, el Goya, encara podeu veure fins al 25 d’octubre un deliciós experiment d’Albert Arribas, l’obra Cadires. Dos intèrprets granats –Mont Plans i Oriol Genís–, un ganxo infal·lible per a coetanis. Com indica el títol, dues cadires i res més. Una conversa que sembla fluir espontània, uns nivells d’empatia que porten la funció fins a la complicitat d’una vetllada a la fresca. En realitat no passa res i passa tot, els protagonistes van llançant diferents hipòtesis del que podia haver estat l’espectacle, il·lusions personals i frustracions generacionals, de la particularitat a la universalitat. El muntatge va penetrant per la seva senzillesa, entre la boutade i l’anhel. Arriba així el final que no desvetllarem però que ens regala una de les imatges més maques que segurament veurem aquesta temporada. Amb mecanismes de la dramatúrgia postdramàtica i afegint al còctel l’ingredient de moda de l’autoficció, Albert Arribas ha fet la perfecta “obra per a tietes” destinada a emocionar tota classe de públics.

    Publicitat
    Albert Arribas Teatre Goya
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorL’aventura frustrada del cinema de terror català
    Següent Article Ivan Massagué, múltiples pantalles
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    La Beckett estrena imatge per a una temporada fidel a l’autoria

    20 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 11 de juliol de 2025

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Impulsor de formats com Operación Triunfo i Crónicas Marcianas, va deixar empremta en la televisió…

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    David Pintó, celebrar l’escena

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.