Una prospecció sobre l’evolució de consum de televisió al nostre país.
En aquells dies sense Internet, el sofà i la televisió eren còmplices inseparables, teixint històries que ressonaven en els nostres cors. Lluny queda la mítica frase “Guaita què fan ara”, com deia la família inoblidable de La Trinca reunits davant la petita pantalla. En l’era analògica, la màgia es manifestava en la simplicitat de seure al sofà i deixar-nos portar per les ones televisives.
En l’era digital, la màgia es troba en la diversitat d’opcions i la personalització que ofereixen les noves formes de consumir contingut. La possibilitat d’accedir a una infinitat de programes i pel•lícules des de qualsevol lloc, en qualsevol moment, és una forma de màgia moderna. Les plataformes de streaming, la interactivitat i les experiències immersives fan que el consum de continguts esdevingui una combinació de llibertat i accés immediat. Tot i que l’era digital ha canviat la forma com consumim contingut, la màgia segueix viva en la capacitat de viure experiències úniques i personalitzades amb només uns clics.
Queda palès que l’aparició d’Internet ha transformat radicalment la manera com consumim continguts audiovisuals, proporcionant més flexibilitat, diversitat i participació de l’espectador. Aquesta evolució ha marcat, sens dubte, una simfonia fascinant en paral•lel a l’evolució dels mateixos continguts, que s’han vist sacsejats i que ara ofereixen noves dimensions. Amb la multiplicació de plataformes hem vist una autèntica explosió de diversitat en les formes de contingut. Des de programes de realitat captivadors fins a sèries interactives i documentals immersius, les formes han evolucionat per reflectir els gustos variats de l’audiència moderna. Una audiència exigent, hiperheterogènia i molt fragmentada que navega per les xarxes a la recerca de continguts que l’atrapin i li facin viure experiències.
Una via per descobrir continguts de qualitat o que hagin passat un filtre en la selva audiovisual són els mercats, els festivals o els premis. Algunes de les cites més destacades a nivell internacional inclouen el Festival Internacional de Televisió d’Edimburg, el Mercat Internacional de Programes de Televisió MIPTV o els Premis EMMY. A Catalunya s’organitzen des de fa més de vint anys els Premis Zoom, que tenen lloc a Igualada cada mes de novembre.
Avui la família anxovada al sofà diria: “Què volem veure ara?”
Els Premis Zoom destaquen com a vitrina que reconeix i celebra l’excel•lència en els programes i la ficció internacionals oferint una oportunitat única per a creadors i professionals de la indústria de destacar els seus millors treballs i ser reconeguts a escala internacional. Alhora, és una eina per a tot espectador, com un algoritme manual amb segell de qualitat “Zoom”.
I tornant a la famosa frase dels estimats trincus del “Guaita què fan ara”, potser actualment la família anxovada al sofà diria: “Què volem veure ara?”. Aquesta pregunta, tan simple i a la vegada tan rellevant, encapsula la llibertat i l’abundància d’opcions que defineixen la nostra era digital. Ara la màgia radica en l’elecció.