Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»La imperfecció com a valor
    Opinió

    La imperfecció com a valor

    Josep M. GanyetPer Josep M. Ganyet4 de març de 2024No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'Happiness', © Teatre Lliure

    Una prospecció de futur sobre l’impacte de la intel·ligència artificial en el món de les arts.

    Publicitat

    Al vídeo s’hi veu Messi parlant un anglès fluid. És la seva veu, el seu característic deix argentí i el seu to pausat i monòton. No és un doblatge; els moviments dels llavis corresponen al que està dient. És ben bé ell. El vídeo és perfecte.

    El vídeo és sorprenent des de diversos punts de vista. Primer perquè tothom sap de la poca habilitat de Messi amb els idiomes que no són el seu (algú podria argumentar que amb el seu també). Bo i sabent que viu als EUA des de l’estiu, un parell de mesos sembla poc temps per arribar a aital domini de la llengua de Dickens. De seguida ens adonem que les nostres sospites són fundades: el que estem veient no ha passat mai, ha estat generat amb IA, una IA capaç de generar textos, so, música, imatges i vídeo.

    Un aclariment semàntic abans de continuar: la IA no és intel·ligent en el sentit que en som les persones. És competent en àmbits molt restringits com el de la generació de textos, els escacs o la conducció, però en cap cas intel·ligent. Aquests sistemes són més semblants a una calculadora, que és més competent que una persona a l’hora de fer operacions matemàtiques, però que ningú titlla d’intel·ligent.

    Una altra diferència fonamental és que la IA no té objectius, ni voluntat ni desitjos. Les IA –stricto sensu hauríem de parlar de sistemes basats en IA– no fan res: som les persones qui fem coses amb l’ajut de la IA. Una IA no compon una cançó, adapta un guió o escriu una poesia. És una persona qui ho fa, i és una persona qui en valida el resultat. El rol humà és fonamental.

    Robot protagonista d”Uncanny Valley’, de Rimini Protokoll

    Però que la IA no sigui intel·ligent no vol dir que no pugui tenir un impacte profund, imprevisible, en la nostra societat. Els ordinadors personals, la web, els mòbils i les xarxes socials han canviat com treballem, com aprenem, com ens relacionem i en darrera instància com som.

    Què diuen apocalíptics i integrats d’aquesta darrera irrupció? Els apocalíptics diuen que més i més professionals seran desplaçats per algorismes intel·ligents i que les nostres habilitats deixaran de tenir valor i que les màquines intel·ligents ens manaran perquè en serem totalment dependents. Jo els diria que ja fa molts anys que depenem de les màquines –cotxes, ordinadors, mòbils– i que no els ha calgut ser gaire intel·ligents.

    Els integrats, d’altra banda, diuen que com en les altres revolucions tecnològiques, aquesta també canviarà les nostres feines cap a millor: que deixarem de fer feines repetitives, avorrides i de poc valor afegit, perquè les faran les màquines intel·ligents. Que ens deslliuraran de les feines que ens deshumanitzen i que tindrem temps per formar-nos en les set arts liberals i dedicar-nos a allò que ens agrada i que ens fa humans: les arts i les relacions socials. Quan parlo de relacions so­cials no em refereixo a anar a còctels al vespre, sinó al fet que tinguem més temps per dedicar a la cura de la gent gran i de la canalla i no deixar-ho en mans de robots mainadera.

    Ningú no paga per anar a veure un robot tocar el piano, perquè des de les pianoles del segle XIX ja sabem que ho farà perfectament

    No tinc cap bola de vidre, però segurament tots tinguin part de raó. Qualsevol canvi profund necessita un temps d’adaptació. Tots haurem d’aprendre a la nostra feina a destriar quines tasques són repetitives i quines són genuïnament humanes; les creatives, d’interacció social, d’intel·ligència emocional o de presa de decisions. Les primeres les encolomarem als robots i sistemes d’IA, les segones no ens tocarà d’altra que fer-les nosaltres i excel·lir-hi.

    Ningú no paga per anar a veure un robot tocar el piano, perquè des de les pianoles del segle XIX ja sabem que ho farà perfectament. Quan anem a un concert no gaudim amb la part mecànica de la interpretació, que donem per suposada, ho fem amb la part humana de l’intèrpret. I aquesta part humana no només no canviarà en els propers anys, sinó que en un món d’IA capaç de generar textos, imatges i música perfectes es cotitzarà a l’alça. La imperfecció humana com a valor de futur.

    Josep Maria Ganyet © Jordi Borràs i Abelló
    Josep Maria Ganyet © Jordi Borràs i Abelló

    Aquest article forma part del dossier Entreacte 35 anys que reflexiona sobre el futur de les arts escèniques i audiovisuals.

    Publicitat
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEl futur de les sales de cinema: que el públic s’organitzi
    Següent Article ‘L’alegria que passa’, de Dagoll Dagom, favorita als Premis de la Crítica
    Josep M. Ganyet

    Enginyer informàtic especialitzat en IA

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.