Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Nou rumb als teatres públics amb dones al timó
    Opinió

    Nou rumb als teatres públics amb dones al timó

    Laura ContrerasPer Laura Contreras15 d'abril de 2022No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Tena Busquets, Marion Betriu, Ada Vilaró i Eulàlia Ribera

    No ho tenen fàcil: pel sol fet de ser dones les decisions que prenen ja són qüestionades

    El juliol del 2020, Carme Portaceli es convertia en la primera dona que dirigeix el TNC. Ja teníem Àngels Margarit al Mercat de les Flors i veteranes com Tena Busquets o Ada Vilaró al capdavant de festivals, però assumint la màxima responsabilitat dels grans teatres públics encara no havíem vist dones. Estàvem òrfenes de referents. No sorprèn, doncs, que Anna Giribet estigués a punt de no presentar-se al concurs públic per a FiraTàrrega, confessant que estava plena d’inseguretats sobre la seva capacitat per assumir la direcció artística. A les dones, des de petites, mai ens animen a ser líders, a estar en llocs de presa de decisions.

    Anna Giribet: “Aquell sostre el vaig trencar, però n’hi ha d’altres”

    Aquests canvis generacionals i de gènere s’han produït abans al territori que a Barcelona. Ja fa anys que a molts teatres municipals tenim dones que estan intentant trencar amb dinàmiques viciades, amb abismes entre equipament i públic. Moltes són professionals del sector amb anys d’experiència en altres projectes en què el contacte amb els artistes i les companyies és més estret, i les decisions es prenen de forma més horitzontal i consensuada. És el cas de Cristina Alonso (L’Artesà d’El Prat) i Elena Carmona (Teatre Municipal de Girona), que provenen d’El Graner i el Sâlmon, o Giulia Poltronieri, que ha treballat al Festival IF, al Píndoles i a Coincidències i ara dirigeix la programació del Terrassa Arts Escèniques. A Vilanova i la Geltrú trobem Anna Lleó, i a Girona s’ha creat tota una xarxa de suport mutu entre Aina Baig (Figueres), Amaranta Gibert (Lloret de Mar), Tere Almar i Anna Verdaguer (Mataró), Íngrid Calpe (Banyoles) i Tena Busquets (Olot).

    Ja és hora d’apostar per nous formats i propostes més arriscades, donar suport a la creació  i buscar fórmules per crear nous públics i atraure els joves

    No ho tenen fàcil: pel sol fet de ser dones les decisions que prenen ja són qüestionades. Més fronts: els pressupostos són ajustats i amb la pandèmia molts s’han retallat; les gestions burocràtiques roben temps al disseny d’estratègies, i a sobre han de convèncer els responsables dels governs municipals que ja és hora d’apostar per nous formats i propostes més arriscades, donar suport a la creació (amb residències i coproduccions) i buscar fórmules per crear nous públics i atraure els joves.

    Per a Maria Donoso, que porta la mediació artística a L’Artesà, s’ha de baixar de la “catedral” i trepitjar el carrer. I això és el que intenten aquestes pioneres d’un canvi ja imparable que s’està estenent gràcies a la possibilitat de concursos públics oberts. Deia Bertolt Brecht que les crisis es produeixen quan allò vell no acaba de morir i allò nou no acaba de néixer. Benvinguda aquesta crisi, aquest relleu, aquest terratrèmol subtil que dona pas a noves mirades i noves formes de fer, programar i escoltar.

    Varietat de referents

     

    Publicitat
    FiraTàrrega Mercat de les Flors TNC
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorSostenir programacions sostenibles
    Següent Article Els millors llibres de teatre per regalar per Sant Jordi 2022
    Laura Contreras

    Periodista a Canal Terrassa, presentadora del programa 'Teló de fons' a La Xarxa.

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    A fons 31 d'octubre de 2025

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Dues actrius que van marcar època El 26 de maig passat, el Teatre Romea va acollir l’acte…

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.