Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Per què és important per a la professió el Museu de les Arts Escèniques?
    Opinió

    Per què és important per a la professió el Museu de les Arts Escèniques?

    Anna VallsPer Anna Valls24 de febrer de 2023No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    © Paco Amate / MAE. Institut del Teatre

    Les claus d’una reivindicació història, per Anna Valls, Directora del Museu de les Arts Escèniques – Institut del Teatre

    El 26 de gener es va fer pública la iniciativa liderada per Cesc Gelabert i Àlex Ollé de reivindicar el MAE, el Museu de les Arts Escèniques, un projecte centenari i un referent en la documentació, la recerca i la difusió de les arts escèniques catalanes i espanyoles, però un desconegut per part de la professió i un gran desconegut per a la major part de la societat. Els dos impulsors defensen un museu perquè és una eina imprescindible perquè les noves generacions no hagin de generar el seu art al marge de la mateixa tradició i perquè facilita que artistes importants de dècades passades no desapareguin sense esdevenir referents per als creadors del moment. Remarquen la importància que sigui una àgora, un lloc de reflexió, un espai per compartir coneixement. Podeu accedir al manifest a www.perunnoumae.cat.

    Sol Picó, Cesc Gelabert i Àlex Ollé a la presentació del Manifest per un nou MAE © Entreacte

     

    Des del museu no podem estar-hi més d’acord. Però voldríem recordar, ells ho fan sovint, que el que reivindiquen té sentit perquè ja tenim els continguts i les col·leccions. Fa cent anys que recollim, preservem, documentem i difonem la memòria de les arts escèniques de Catalunya. Però què impliquen aquestes paraules? Impliquen una feina complexa i laboriosa, perquè preservar la memòria d’unes arts en viu que per si mateixes són efímeres comporta recollir la documentació i l’obra de molts agents: dramaturgs, directors d’escena, escenògrafs, figurinistes, modistes, dissenyadors gràfics, fotògrafs, crítics i acadèmics, realitzadors, etc. Comporta que cal documentar i preservar documents de treball del procés de creació (llibretes, correspondència, mapes mentals, agendes, projectes, contractes…), els esbossos i les maquetes dels escenògrafs, els figurins, els programes de mà, els cartells, les fotografies, el vestuari, els articles de premsa, els arxius de vídeo, els premis, els titelles, els decorats o attrezzo significatiu…

    Hem arribat al límit, no podem créixer més per manca d’espai i perquè acumulem fons que només hem pogut inventariar.

    I ho hem fet i ho fem des de fa cent anys, tota la informació està accessible en línia als diferents catàlegs que podeu consultar des de la nostra web (www.cdmae.cat). Ho hem fet amb el suport de la Diputació de Barcelona des dels inicis, però per créixer necessitem la cooperació de la resta d’Institucions. Necessitem créixer en espai per guardar i per difondre. Estem en un moment en què les peticions de donacions no només no s’aturen sinó que augmenten exponencialment, perquè el boom creatiu del postfranquisme està “jubilant-se” o fins i tot deixant-nos. Els darrers anys hem integrat fons tan importants com el de Fabià Puigserver; vestuari de Victoria de los Ángeles; arxius documentals de La Fura dels Baus, de Vol Ras, de Hermann Bonnín, del Teatre Malic i de La Claca-Joan Baixes; la col·lecció de vestuari i arxiu de Gelabert Azzopardi, etc. Altres menys voluminosos però no menys importants són el fons de la Companyia Zotal, de Marta Munsó, de Rosa Novell, de Josep Antoni Codina, d’Esteve Polls, de Quim Lecina, de Carme Elias, de Manuel Veiga i un llarg, molt llarg etcètera.

    Magatzems del MAE (Museu de les Arts Escèniques)

    Actualment treballem per integrar el fons dels Comediants. Però hem arribat al límit, no podem créixer més per manca d’espai i perquè acumulem fons que només hem pogut inventariar. Diversos artistes i companyies volen formar part del Museu de les Arts Escèniques de Catalunya, i els haurem de dir que no.

    Imaginem un nou MAE creat en col·laboració dels professionals de les arts en viu

    Amb una seu pública i el suport de més institucions podrem acceptar les donacions que fan cua, podrem articular grups de recerca, generar espais de reflexió, crear nous públics a partir d’exposicions pensades per a ells i d’un programa educatiu atractiu. Implicarem els joves en programes expositius a càrrec seu, podrem fer exposicions que reconeguin els creadors del passat, però també els actuals, tant del nostre país com els que visiten Catalunya.

    Imaginem un nou MAE creat en col·laboració dels professionals de les arts en viu: escenògrafs, dramaturgs, il·luminadors. Qui millor que un dramaturg per crear un discurs narratiu que enganxi, qui millor que un escenògraf i un il·luminador per crear una museografia atractiva i qui millor que un actor per a les visites teatralitzades que ja s’estan fent en molts museus de món.

    Us hi apunteu?

     

    Un museu pendent i altres incògnites l’actualitat cultural

    Cesc Gelabert Comediants Hermann Bonnín La Fura dels Baus Museu de les Arts Escèniques (MAE)
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorDramatúrgies de novel·la (la moda de les adaptacions literàries)
    Següent Article S’obre la convocatòria del Premi BBVA de Teatre dotat amb 20.000 euros
    Anna Valls
    • Web

    Directora del Museu de les Arts Escèniques. Institut del Teatre

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.