Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Referents (les meves)
    Actualitat

    Referents (les meves)

    Margarida TroguetPer Margarida Troguet2 de desembre de 2020No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Ma Aurèlia Capmany © Fons Universitat de Tarragona

    L’accés a (el que vulgueu) és un dret que hem de saber gaudir i exigir en parts iguals. Cap als anys vuitanta, quan vaig començar a interessar-me per la gestió de la cultura i de les arts escèniques, no era fàcil emmirallar-se en projectes que fossin capitanejats per dones, les referents femenines no eren visibles. Encara ara, tot i que hem canviat de segle, l’accés a la igualtat d’oportunitats segueix sent una quimera i va molt més enllà de la mal anomenada paritat entre homes i dones. La igualtat d’oportunitats, l’accés, té a veure —només— amb l’equitat, i això demana atendre totes les diversitats. Ens calen els referents, i a través d’aquest escrit tinc l’oportunitat de donar visibilitat a les dones que m’han acompanyat i s’han convertit en els meus miralls de capçalera.

    Per començar dos pilars, la primera la Ma Aurèlia Capmany, una dona que em va captivar pel seu mestratge, per les seves capacitats. El seu llegat és llarg i ample, i sempre m’he preguntat com es poden fer tantes coses amb tant compromís ètic i estètic. La segona l’Elena Posa, que a finals dels anys vuitanta posava els punts sobre les is al Festival Grec i als anys noranta al Mercat de les Flors i a l’INAEM.

    Segueixo amb un llistat de dones professionals amb capacitat de liderar projectes brillants i crear models de gestió i de país. Dones amb les quals sovint interactuo i de les quals continuo aprenent.

    La Tena Busquets, la dona que m’ha ensenyat que programar arts en viu és també una activitat artística, la programadora més creativa que tenim al país. La Marta Oliveres, la mànager que m’ha fet estimar els artistes. La Magda Puyo, la camaleònica de la gestió i la direcció. La Semolina, l’ull més intuïtiu i esmolat del país. La Tere Almar, la batalladora de la gestió escènica pública; encara recordo la Xarxa de Teatres. L’Àngels Margarit, la creadora al servei d’un projecte referent. L’Ada Vilaró, l’artista que sempre m’ha encomanat compromís. La Cristina Alonso, la gestora que condueix artistes i comunitats. L’Amaranta Gibert, la programadora discreta. L’Anna Giribet, la que sap escoltar els artistes. La Carme Portaceli, la lluitadora que vol fer del Nacional el gran teatre del país. La… La llista és força més llarga, però l’espai de l’article és reduït.

    Sabeu què tenen en comú totes elles? Que són generoses a l’hora de treballar. Us convido a anar ampliant aquesta llista amb les vostres referències; avui us he parlat (d’algunes) de les meves.

     

    També t’interessarà:

    Varietat de referents

    directores dones Margarida Troguet referents
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorUna tardor (escènica) calenta
    Següent Article Sílvia Navarro i Iñaki Garz, premis Frederic Roda de Teatre 2020
    Margarida Troguet

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    14 de maig de 2025

    Mor Joan de Sagarra, cronista cultural de referència

    9 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.