Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»‘Ser o no ser’ un Lubitsch en directe o l’enemic del teatre
    Opinió

    ‘Ser o no ser’ un Lubitsch en directe o l’enemic del teatre

    Pep FerrerPer Pep Ferrer23 de desembre de 2021Actualitzat:24 de desembre de 2021No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Foto: M.Hasan Aslani

    La presència i sobretot el soroll dels mòbils, una xacra sempre oberta a la platea dels teatres.


    El diumenge 12 de desembre vam assistir al cinema Aribau a l’espectacle de La Perla 29 Hamlet Aribau, sota la direcció d’Oriol Broggi, i vaig poder viure en directe una situació que em té encara en estat de xoc. L’immens actor i company de professió Guillem Balart salvava com podia un mòbil “insistent”, situació en què sé que altres companys de feina haguessin perdut els estreps, la paciència i el cap, i sobretot hagués comportat un perill per a la vida de l’espectador. Però no, en Guillem va poder “amarrar els matxos”, com deia el desaparegut col·lega Joaquim Cardona (quin actoràs!), i continuar com si sentís ploure.

    El cas és el següent: durant la funció de Hamlet, l’alarma del mòbil d’una espectadora (tot cal dir que ja gran) va sonar dues vegades de manera insistent. Però l’apoteosi arriba quan en Guillem arrenca el cèlebre monòleg conegut per tothom i per això mateix un compromís dificilíssim per a un actor (un Everest, vaja!). Després d’una pausa breu i a tempo perfecte, un començament suau, sublim:

    -“Ser o no ser, aquesta és la qüestió”… i llavors sona de nou l’alarma del mòbil!!!

    A l’instant salta un espectador insultant a la propietària, la gent murmureja improperis de variada formulació (m’hi incloc) i en Guillem a la seva, intentant tirar endavant i ho aconsegueix! Bravo, bravo, bravo. I no només per la resolució d’aquest moment desafortunat, sinó per tota la seva actuació i la dels seus companys d’escena. En acabar l’espectacle, comentant la jugada, em diu que si arriba a aturar-se, hauria estat pitjor, i crec que té tota la raó. Com tornes a arrencar? El públic s’hauria animat a llençar més improperis contra l’espectadora? Que fas, doncs?

    Guillem Balart, a una escena de ‘Hamlet Aribau’

    A la mitja part la pobra senyora se les va tenir amb diversos espectadors indignats, algú fins i tot n’exigia l’expulsió. Sí, com en el futbol. La meva companya, que sempre la clava, em va comentar que havíem assistit a un “moment Lubistsch“, en viu i en directe, fent referència al seu film Ser o no ser, i a aquell moment memorable en què l’actor que fa de Hamlet comença el monòleg i sempre el mateix espectador se li aixeca del mig de la fila i surt del teatre, provocant la perplexitat i desolació de l’intèrpret (que no sap que aprofitarà per flirtejar als camerinos amb la seva Ofèlia).

    Què fem dels mòbils?
    Companys, què n’hem de fer, dels mòbils? Jo crec que hi ha d’haver una figura, tipus acomodador, que ajudi a la gent, normalment gran, a aturar, apagar i si cal, destruir l’abjecte artefacte. I ja que hi som, per què la gent té la funesta mania de mirar el mòbil a mitjan espectacle? Els actors veiem una mena de “focs fatus” enmig del pati de butaques que provoca molt de malestar i el perill de distracció, que el text que recites se’n vagi en orris (i més a mi que em despisto fàcilment, no pas al Guillem que s’ha guanyat el primer premi a la concentració en estat pur).

    El respecte i l’educació també són part de la cultura, i ho dic tant per la senyora del mòbil com per l’espectador que la va insultar grollerament. Recordo que fa molts anys hi havia uns rellotges que emetien un xiulet suau cap a les 12 de la nit, i com era una època en què el teatre es començava a hores intempestives a. de JMF (abans que en Josep Maria Flotats arribes aquí), a mi el xiulet sempre m’enganxava en la mateixa escena; per no parlar del camió de la brossa, sempre puntual, en passar pel carrer Junta de Comerç al costat del teatre Romea, sempre en la mateixa escena. Som un país sorollós, ves

    Ni mode avió, ni abaixar el volum, ni mode silenci, no! Desconnectar o no desconnectar no és la qüestió, la qüestió és desconnectar el mòbil perquè sinó qui desconnecta és el públic.

    Pep Ferrer

    Publicitat
    La Perla 29 Oriol Broggi
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorQuè (et) regalaràs aquestes festes? (1a part)
    Següent Article Què (et) regalaràs aquestes festes? (2a part)
    Pep Ferrer

    Articles Relacionats

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    27 d'octubre de 2025

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Opinió 4 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    L’autor de la Trilogia de la condició ‘millennial’ (Teatre Lliure) proposa cinc trets definitoris de…

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.