Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Un teatre per a la vida (manifest des de la diferència)
    Opinió

    Un teatre per a la vida (manifest des de la diferència)

    Isaias FanloPer Isaias Fanlo7 de juliol de 2021Actualitzat:14 de juliol de 2021No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Repartiment original del musical 'Rent'

    Deu punts sobre la responsabilitat del teatre en el seu diàleg amb el món que l’envolta.

      1. Les arts escèniques no tenen l’obligació de funcionar com a reflex literal de la vida que hi ha més enllà dels espais performatius.
      2. Ara bé, el teatre dialoga, inevitablement, amb el món que ens envolta. Aquest diàleg pot esdevenir-se a través de l’apel·lació directa, a través de la metàfora o el símbol, però també a través de l’escapisme, la voluntat de defugir preguntes que ens afecten com a individus i com a societat. La fugida és una manera de respondre a aquest diàleg.
      3.  Vivim en un món en el qual les agressions —o, com diem ara, violències— racistes, masclistes i LGTBI-fòbiques tenen un caràcter quotidià. De manera habitual, la nostra societat arracona, discrimina i invisibilitza individus segons el gènere, el color de la pell, els desigs i els afectes, o el poder adquisitiu. Els casos més contundents els veiem a les notícies i els llegim als diaris, però aquesta és només la punta de l’iceberg: hi ha molts altres casos més subtils, exemples diaris de microagressions, que sovint passen desapercebuts encara que ens els plantin davant dels nassos.
      4. El Teatre amb te majúscula —penso en la distinció que en va fer Alain Badiou— no pot, ni vol, defugir la seva responsabilitat ètica amb el món que l’envolta.

        Cal pensar el teatre des de la voluntat utòpica, des de la incomoditat d’aprendre a mirar més enllà

      5. Tota relació amb el públic s’esdevé des d’una subjectivitat col·lectiva: el moll de l’os de les arts escèniques és, al capdavall, compartir una sèrie d’històries a través de la veu i a través dels cossos. El teatre, que és moltes més coses, és presència, és cos compartit, en el temps present i en la proximitat d’un espai, entre actrius, actors, equips artístics i tècnics, i espectadors.
      6. Relegar les persones minoritzades a una posició obscena —obskené, fora de l’escenari—no és una qüestió neutral. És defensar un tipus de teatre engavanyat, que reafirma les jerarquies i les opressions que operen, ara per ara, a la nostra societat.
      7. No es tracta de fer el gest superficial de portar a escena algun personatge racialitzat o no binari per quedar bé i salvar els mobles —el que al món anglosaxó es coneix com a tokenism—, sinó d’obrir-nos a les històries i les veus que no han gaudit de presència escènica. I no és parlar per aquestes veus, sinó cedir-les un lloc en l’aquí i l’ara de l’escena.
      8. Aquesta és una voluntat de lluita present, però també un horitzó per a les generacions que han de venir. Cal pensar el teatre des de la voluntat utòpica, des de la incomoditat d’aprendre a mirar més enllà —perquè la mirada també s’educa, es constreny, s’allibera.

        Repartiment original del musical “Rent”
      9. Un desig per acabar: una escena que no tingui por de mirar les opressions de fit a fit, i de desafiar-les; que abraci dissidències, fins i tot les impensades. Que dialogui, valentament, amb un espectre ampli del que entenem com a vida.
      10. I que ho faci, evidentment, amb rigor i amb qualitat. Plantejant-nos les preguntes que ens emportarem a casa. Marcant-nos amb els afectes que ens acompanyaran en viatges futurs.

    També t’interessarà:

    Llums i ombres de la representació de la diversitat en les sèries i el cinema, una opinió d’Àurea Ortiz Villeta

    diversitat reflexió
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorNeus Ballbé, interpretació i espai sonor
    Següent Article Quatre plans escènics de vacances
    Isaias Fanlo

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.