Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Perspectives»A fons»Disseny de so: intuir, imaginar, pintar
    A fons

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    Damien BazinPer Damien Bazin27 d'octubre de 2025Actualitzat:27 d'octubre de 2025No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    La plaça del Diamant © David Ruano
    La plaça del Diamant © David Ruano

    Dissenyar la sonoritat d’una obra de teatre és pensar i definir la qualitat del que sentim, el que envoltarà tot allò que passa en escena des d’una mirada artística, dramatúrgica i també tècnica. En definitiva, és imaginar com ha de sonar l’obra.

    Publicitat

    1. Primera lectura: la intuïció sonora

    La lectura inicial del text és el tret de sortida, el moment en què s’intueix la dramatúrgia sonora: apunto sons referenciats explícitament i, alhora, deixo que el llenguatge em suggereixi textures, ritmes o silencis. Des d’aquest punt germina un esbós del paisatge sonor.

    2. Referències i diàleg creatiu: imaginar el so

    Cal entendre en profunditat el text, però també és important crear un vincle sòlid amb la direcció artística, els intèrprets i els dissenyadors dels altres departaments artístics (escenografia, vestuari, llum…) per tal de poder absorbir referències sonores, musicals o fins i tot visuals que poden ajudar a nodrir la dramatúrgia sonora. És essencial situar el so dins l’univers estètic de la peça, documentar- se i escoltar les reflexions de la resta de l’equip artístic.

    Per exemple, a Una mena d’Alaska (dir. Ivan Benet / Teatre Lliure), després de compartir idees amb l’Ivan i amb la resta de l’equip artístic, vaig investigar el moviment de les plantes i l’activitat cerebral, buscant un ambient sonor orgànic i minimalista: com podria sonar una ànima en un cos que es desperta després de tres dècades d’estar adormit?

    Una mena d'Alaska © Marta Mas
    Una mena d’Alaska © Marta Mas

    3. Desenvolupament i improvisació en els assajos

    Des dels primers assajos vaig provant el material sonor preparat prèviament, observant les escenes i participant activament com un actor més. En aquest procés es va formant la paleta de colors sonors: timbres, textures, dinàmiques i silencis que es van combinant a poc a poc per integrar-se en el text i la dramatúrgia de l’obra. Aquesta participació activa també es presta a la improvisació que sovint desperta idees inesperades: un ambient suggerit de sobte pot descobrir nous camins dramatúrgics.

    La plaça del Diamant © David Ruano
    La plaça del Diamant © David Ruano

    En el cas de La plaça del diamant (dir. Carlota Subirós / TNC), on vaig elaborar la concepció sonora conjuntament amb la Clara Aguilar, el repte era crear un univers sonor que bategués al ritme dels pensaments de la protagonista, treballant sobre la manipulació i el tractament dels impulsos sonors generats per les mateixes actrius (les seves pròpies veus, la manipulació física dels objectes presents a l’escenari…). Aquest tractament de l’espai, afegit a la música de la Clara, ens va permetre portar l’espectador a un espai íntim, ple de memòria i fragilitat, on el so era tan narratiu com la paraula.

    4. Tractament tècnic

    Els assajos avancen, l’espai sonor de l’obra pren forma. En aquest moment, començo a pensar en com haurà de sonar. Cal definir les necessitats tècniques: els sistemes de difusió i la seva implantació permetran posar en l’espai físic tota la banda sonora creada. També caldrà considerar l’acústica de l’espai i definir si els intèrprets necessitaran un reforç de microfonia per fer arribar el missatge del text a tots i cadascun dels espectadors. La microfonia també pot ser un recurs dramatúrgic, emprant reverberacions i/o manipulacions de les veus.

    La tècnica esdevé una eina plàstica al servei de l’estètica teatral

    En el muntatge de Les tres germanes (dir. Julio Manrique / Teatre Lliure), on la proposta escenogràfica tancava els actors dins d’una estructura de vidre, l’ús de la microfonia fou imprescindible. Aquest treball acurat i molt exigent va permetre integrar la veu i el so de manera orgànica dins l’atmosfera de l’obra.

    Les tres germanes © Sílvia Poch
    Les tres germanes © Sílvia Poch

    5. Entrar a escenari: pintar l’espai sonor

    L’entrada a escenari suposa fer un seguiment del muntatge tècnic i ajustar el sistema de so en col·laboració amb el personal del teatre. És un moment important per pintar aquest paisatge sonor que he estat treballant des de la primera lectura del text: decidir i ajustar els volums de tots els ambients i sons creats, provats (i aprovats) durant els assajos, equalitzar, tractar amb efectes de reverberacions, espaialitzar, col·locar els sons i la microfonia com a colors sonors en el llenç tridimensional de l’espai, jugant amb la distància, la direcció i la intensitat. La tècnica esdevé així una eina plàstica al servei de l’estètica teatral.

    6. L’estrena: so invisible i viu

    Cal ressaltar la col·laboració estreta amb el personal del teatre per acabar de perfilar tot el guió sonor de l’obra, especialment en el cas de l’ús de microfonia, perquè és en viu. Cada entrada o sortida d’intèrpret, cada frase, cada gest, té el seguiment acurat de la persona que controla la microfonia de l’espectacle.

    Tots ocells © Bito Cels
    Tots ocells © Bito Cels

    El so ha de ser precís, orgànic i transparent. Cada so requereix entrar en escena en el moment precís i amb el volum precís. Els ulls del tècnic han d’estar sempre centrats en l’escenari i, al mateix temps, el tècnic ha d’esdevenir imperceptible.

    A Tots ocells (dir. Oriol Broggi / La Perla 29), l’univers sonor acompanyava la intensitat emocional i els silencis de l’obra. El públic havia de sentir més que escoltar. Els actors estaven envoltats del públic i el seu to íntim necessitava arribar fins i tot d’esquena. El so requeria discreció i profunditat.

    L’espai sonor no és un complement: és drama­túrgia sonora

    Conclusió

    L’espai sonor no és un complement: és dramatúrgia sonora. El disseny de so és tècnica i intuïció, precisió i abstracció. És la capacitat de pintar amb sons el teixit invisible de l’escena, dotar el que no es diu d’una veu i al mateix temps amplificar i estilitzar el que sona des de l’escenari. Són una munió de decisions preses per una mateixa persona: el dissenyador de so.

    Publicitat
    Carlota Subirós Julio Manrique La Perla 29 Oriol Broggi Teatre Lliure Teatre Nacional de Catalunya
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorJosé Pedro Garcia Balada, dempeus
    Següent Article Neus Umbert, treball artesanal
    Damien Bazin
    • Web
    • Facebook
    • Instagram

    Dissenyador de so.

    Articles Relacionats

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    17 d'octubre de 2025

    La Perla 29 porta la paraula “al límit” en una temporada amb Shakespeare, Racine i Koltès

    14 d'octubre de 2025

    Més nosaltres i menys jo

    13 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Protagonistes 28 d'octubre de 2025

    Neus Umbert, treball artesanal

    Nallar, de gira per Catalunya, entre altres, es veurà el 9 de novembre al saT!…

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.