Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Katharsis 2022: una qüestió d’identitat
    Actualitat

    Katharsis 2022: una qüestió d’identitat

    Juan Carlos OlivaresPer Juan Carlos Olivares13 de gener de 2022Actualitzat:14 de gener de 2022No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    The Hamartia Trilogy © Leontiena Llemeersch

    A partir del 16 de gener, torna al Teatre Lliure el cicle amb els artistes més radicals del panorama escènic internacional, i Juan Carlos Olivares hi fa un tomb


    El projecte artístic de Juan Carlos Martel connecta amb més d’una tradició d’un Teatre Lliure amb 45 anys d’història. Tradició també és el llegat que va deixar la direcció d’Àlex Rigola. Així, Katharsis, el projecte que coordina Georgina Oliva, directora de Programació i Continguts, es podria considerar la continuació natural dels Radicals Lliure, aparador de l’experimentació teatral durant l’etapa Rigola. Evidentment, filtrada pel pas del temps, per la renovació del que es considera experimental i per les personalitats individuals. Ara Katharsis es presenta com un revulsiu per respondre una pregunta clau per a Oliva: què és teatre? Una qüestió que neix de la necessitat de repensar des d’un prisma actual els conceptes centrals de la Poètica d’Aristòtil: observació, escolta, judici i reconeixement, i com es relacionen amb els nous codis i convencions del teatre contemporani.

    Cada edició de Katharsis intenta aprofundir en aquesta qüestió amb una pregunta específica. El gener de 2022, els projectes programats intenten respondre al concepte d’identitat. Què és allò que ens defineix? Com influeixen en aquesta idea abstracta de la identitat la nostra història personal i col·lectiva, el nostre cos, les nostres arrels i nacionalitat, classe social o gènere, els nostres desitjos i pors, l’espai i el temps que compartim amb els altres. Aquesta és la inquietud —sense intent d’oferir conclusions— que respiren The Boat, de la lisboeta Grada Kilomba; The Hamartia Trilogy, del sud-coreà Jaha Koo; Tête à tête, del canadenc Stéphane Gladyszewski (malauradament cancel·lada per la pandèmia); Silenzio!, de la també canadenca Ramona Nagabczyńska; Together, dels lituans Leja Jurišić i Marko Mandić, i Con Versos, projecte de l’artista ocult darrere del pseudònim El arabesco.

    The Boat, instal·lació presentada el passat octubre al MAAT de Lisboa, és una proposta amb un discurs anticolonialista a partir de la reproducció de la disposició de la “càrrega” d’un vaixell esclavista rumb a Amèrica. Un monument que dialoga críticament amb els altres monuments que exalten en l’espai públic un “gloriós” passat colonial. Aquest dispositiu serà l’escenari d’una performance durant el temps que s’exhibeixi a Barcelona.

    O Barco /The Boat © Bruno Simao

    The Hamartia Trilogy és un tríptic de teatre documental que analitza el xoc de cultures —amb trets imperialistes— en la societat sud-coreana contemporània i que passa per la mutilació quirúrgica per occidentalitzar-se (Lolling & Rolling), la pressió de l’èxit econòmic que aboca a la solitud als més joves (Cuckoo) i l’impacte del cànon occidental sobre el teatre coreà contemporani (The History of Korean Western Theatre).

    Tête à tête és una obra vivencial per a un únic espectador qe, desgraciadament, s’ha hagut de suspendre pels protocols sanitaris de prevenció de la covid. Aquest ens havia de submergir literalment en el rostre de l’artista mitjançant una instal·lació òptica fins a fusionar- se en la màscara de l’altre. Silenzio! parteix de l’estètica de l’òpera i la codificació de la veu femenina per proposar una deconstrucció divertida d’aquesta idealització imposada per la mirada masculina.

    Together és una performance de sis hores, un duet escènic sobre què significa estar junts, ser a prop i traspassar la simple noció del contacte. Con Versos és el misteri —en tots els sentits— d’aquest Katharsis. Podria ser una lliçó heterodoxa d’història del teatre, però els seus creadors no prometen res.

    Tête-à-tête © Dominique Malaterre
    Publicitat
    Katharsis Teatre Lliure
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMuntsa Tur, el misteri del teatre
    Següent Article Pau Escobar, noves companyies
    Juan Carlos Olivares
    • Web
    • X (Twitter)

    Crític teatral. Coordinador del jurat de teatre Premis de la Crítica Teatral de les Arts Escèniques.

    Articles Relacionats

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    1 de juliol de 2025

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    30 de juny de 2025

    María José Cifuentes, nova directora del Mercat de les Flors

    27 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 1 de juliol de 2025

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    Del 16 al 18 de juliol, amb direcció de Marc Rosich i dins la programació…

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.