Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Com s’adaptaran les arts escèniques a les noves tecnologies
    Actualitat

    Com s’adaptaran les arts escèniques a les noves tecnologies

    Anna Pérez PagèsPer Anna Pérez Pagès17 de març de 2020Actualitzat:17 de març de 2020No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Col·lectiu Mos Maiorum

    La periodista cultural Anna Pérez Pagès reflexiona al voltant les arts escèniques en temps de dispositius interactius, realitats virtuals i experiències immersives.

    Publicitat

    Érem a l’exterior del Mercat de les Flors, davant de la porta de vidre. L’accés a la platea era tancat i es va anar formant un grup petit de gent amb aire encuriosit, cadascú amb la seva entrada a la mà, esperant instruccions, amb més expectatives que no pas impaciència. D’un en un ens van anar enviant cap al carrer Lleida: “Ves cap a aquell fanal”. I em recordo caminant, una mica perplexa i amb pas dubtós, fins que algú, xiuxiuejant des d’una porta lateral de l’edifici, em va convidar a entrar, literalment, a una altra dimensió, on et tapaven els ulls, et treies les sabates i obries els sentits.

    El meu primer contacte amb Teatro de los Sentidos fa olor d’espècies, té tacte de sorra, ritme de tango i forma de laberint. Aquell fil d’Ariadna que em va guiar per una experiència sensorial i performàtica fa més de 15 anys és un dels meus records teatrals més vívids. I ara em ve al cap a l’hora de plantejar la necessitat d’una reflexió al voltant de les arts escèniques en temps de dispositius interactius, realitats virtuals i experiències immersives.

    He detectat un entusiasme generalitzat del públic per formar part d’un muntatge de manera diguem-ne proactiva.

    En altres àmbits, diferents museus i centres culturals europeus s’estan dotant de recursos digitals per fer les seves exposicions més atractives, i tant la immersivitat com la digitalització dels fons i l’ampliació de l’experiència d’usuari a través d’apps modifiquen el rol teòricament passiu de l’espectador. Experiències immersives com la del nou centre d’arts digitals IDEAL a Barcelona ja són habituals al nord d’Europa. I fins i tot als EUA hi ha algunes experiències pioneres en l’ús de la intel·ligència artificial, com la del Museu de l’Holocaust d’Illinois, on els usuaris poden “conversar” amb supervivents mitjançant hologrames.

    I és precisament la interacció en un espai físic compartit concret que d’alguna manera uneix en el nostre imaginari l’àmbit de l’art contemporani i el de les arts escèniques. En el món teatral, en els últims temps, he detectat un entusiasme generalitzat del públic per formar part d’un muntatge de manera diguem-ne proactiva. En un punt no performatiu on la inclusió dels espectadors no modifica l’essència del dispositiu dramàtic, trobaríem els famosos macarrons que servien a la mitja part de L’Hostalera, dirigida per Pau Carrió, que vam veure a la Biblioteca de Catalunya, o el pernil que sortejaven a Els Jocs Florals de Canprosa, de Jordi Prat i Coll, al TNC. A l’altre extrem hi hauria els muntatges de Roger Bernat, on el públic, amb les directrius donades, es converteix en intèrpret. A mig camí, veuríem com el col·lectiu Mos Maiorum posa el públic dins d’un espai escènic on, a través de projeccions, queda immers en un escenari que acull una història de ficció, que no és ficció sinó pura tècnica verbatim.

    Exemples molt diversos que caldria analitzar per començar-nos a preguntar com se situarà el teatre respecte de la hiperpersonalització dels continguts audiovisuals i com, en definitiva, les arts escèniques s’adaptaran a altres formes de narrar i de relacionar-se amb el públic, a través (o no?) de les noves tecnologies. Caldria pensar-hi amb tots els sentits.

    Publicitat
    Advertisement
    Arts escèniques tecnologies virtual
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anterior‘Europa Bull’ i ‘Falaise’ encapçalen les nominacions dels Premis de la Crítica
    Següent Article Novetats editorials en arts escèniques
    Anna Pérez Pagès

    Articles Relacionats

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    1 de juliol de 2025

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    30 de juny de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 1 de juliol de 2025

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    Del 16 al 18 de juliol, amb direcció de Marc Rosich i dins la programació…

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.