Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»De quan Barcelona era la capital de la premsa cinematogràfica
    Opinió

    De quan Barcelona era la capital de la premsa cinematogràfica

    Eulàlia IglesiasPer Eulàlia Iglesias27 de desembre de 2018No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Fotogramas
    El cas de la fuga de talent, no és exclusiu de la pràctica de l’audiovisual.

    A finals del mes de juny passat saltava la notícia. El grup Hearst tancava la redacció de la revista Fotogramas, de la qual és propietari, a Barcelona, i en feia fora nou treballadors, incloent- hi el director, la majoria de periodistes i els responsables de disseny i administració. L’empresa traslladava la seu de la revista a Madrid i els empleats havien refusat l’opció de mudar-se a una altra ciutat. Ara mateix, queda un únic treballador a Barcelona mentre que s’ha ampliat el gruix de la plantilla a la capital d’Espanya. Malgrat que la capçalera continua viva i intenta mantenir l’esperit que l’ha caracteritzat, el desmantellament de la redacció a la nostra ciutat ha estat un cop molt dur. Estem parlant d’una revista fundada el 1946 i que ha suposat la porta d’entrada a la cinefília per a diverses generacions.

    El cas de Fotogramas és un símptoma més de la crisi global dels models tradicionals de premsa

    Fotogramas també simbolitza l’època en què, sobretot a partir de la mort de Franco, Barcelona va esdevenir la capital de la premsa cinematogràfica encara que la indústria fos a Madrid. No era l’única revista editada a Catalunya, és clar. Des del 1971 l’acompanyava Dirigido por, una publicació de caire més analític, i a partir dels vuitanta la seva germana més jove i comercial, Imágenes de Actualidad, per esmentar les més longeves i encara en actiu. El 1988, l’enyorat José Luis Guarner fundava l’Associació Catalana de la Crítica i l’Escriptura Cinematogràfica (ACCEC), que durant anys ha estat l’única representació oficial de la FIPRESCI (organisme que agrupa les associacions de crítics de cinema d’arreu del món) a l’Estat espanyol i per tant també integrava, i segueix integrant, molts companys de fora de Catalunya.

    El cas de Fotogramas és un símptoma més de la crisi global dels models tradicionals de premsa, que passa pel desmembrament progressiu de les redaccions, espais col·lectius i assegurats de feina que són substituïts per les col·laboracions externes i individualitzades de periodistes autònoms en condicions molt més precàries. Però també evidencia la tendència a recentralitzar el poder a Madrid. La pèrdua de pes de Barcelona com a capital del periodisme cinematogràfic es fa palesa igualment en la minva d’esdeveniments i activitats dirigides als periodistes. Cada cop se celebren menys actes de presentació de pel·lícules o esdeveniments a la ciutat, i disposem d’un nombre menor de projeccions anticipades d’estrenes. Com a conseqüència de tot plegat, periodistes i crítics catalans, sobretot els més joves, també marxen cap a Madrid convençuts que allà trobaran més oportunitats de feina. Com es reverteix la situació? La resposta no és simple i passa per reapoderar els mitjans de comunicació a Catalunya a tots els nivells. Pensem-hi.

    Publicitat
    Barcelona cinema Fotogramas
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLes millors idees per gaudir del Nadal a Barcelona
    Següent Article Boom del teatre documental?
    Eulàlia Iglesias
    • X (Twitter)

    Periodista de cinema i professora de la URV

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    A fons 31 d'octubre de 2025

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Dues actrius que van marcar època El 26 de maig passat, el Teatre Romea va acollir l’acte…

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.