Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»La por comença a cedir
    Opinió

    La por comença a cedir

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz22 de febrer de 2021Actualitzat:22 de febrer de 2021No hi ha comentaris3 Minuts de lectura

    La publicació d’un reportatge sobre suposats abusos de poder i assetjament a l’Institut del Teatre fa tremolar els fonaments de l’escena catalana.

    Desprotecció. Alguna cosa comença a canviar. La investigació del diari Ara sobre assetjament sexual i abús de poder per part de tres professors de l’Institut del Teatre ha sacsejat l’escena catalana. Els periodistes Núria Juanico i Albert Llimós han tret els colors al gran centre de referència de l’ensenyament escènic, una institució que és un mirall del sector, també de les seves febleses. Tot i que des de 2018 el centre, dependent de la Diputació, comptava amb un protocol de prevenció, detecció i actuació contra aquest tipus de casos, les alarmes no hi havien saltat, i hem de preguntar-nos per què. La falta de denúncies en ferm no pot ser una excusa per a la manca d’acció davant d’unes actituds intolerables i unes dinàmiques tòxiques que, pel que sembla, eren conegudes. Un possible primer aprenentatge: enfront de la constatació de l’arrelament de certs comportaments, institucions i sector s’haurien de plantejar altres mètodes i pràctiques de protecció més proactives.

    Valentia. El debat segueix obert en canal i va a l’arrel del problema. Les estructures jerarquitzades provoquen situacions de desigualtat que juguen en contra del més feble. La precarietat de l’ofici, a més, agreuja i fomenta l’abús de poder. No només en el cas d’estudiants de vint anys que necessiten tota la protecció que els puguem oferir, també en el conjunt de la professió, que sovint ha de conviure amb la por de denunciar abusos i maltractaments de tota mena, amb el temor de quedar-se sense feina i rebre represàlies. Per això resulten tan necessaris els testimonis que s’atreveixen a trencar el silenci, i en conseqüència cal donar-los la màxima protecció i difusió possible. Són els abusadors –mai les víctimes– els que haurien de pensar-s’ho dues vegades davant de la reacció del conjunt de la societat conscienciada.

    Camí. Té raó l’actriu Laura Aubert –i molts altres que avui trenquen el silenci a xarxes–: no és normal el que passa a l’ofici. No són tolerables tocaments i agressions sexuals, ni els individus que fan valer la seva autoritat per menystenir i humiliar companys de feina, sigui quina sigui la seva posició. Tampoc és acceptable que un director o professor abusi de la seva posició de dominació, ni en l’àmbit laboral ni molt menys en el personal. Ni la genialitat ni el prestigi poden ser l’excusa. En les arts escèniques, i en la resta de la societat, el respecte i la igualtat són l’única via possible. La por comença a cedir i això és bona notícia.

    Publicitat
    actualitat Institut del Teatre
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorFestivals de cinema per transformar el món
    Següent Article Reaccions del sector davant dels casos d’assetjament i abús
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    L’Institut del Teatre ofereix formació especialitzada en arts escèniques a través de tres postgraus i un màster

    5 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.