Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Blog»Quan baixi la marea
    Blog

    Quan baixi la marea

    Juan Carlos OlivaresPer Juan Carlos Olivares3 de juliol de 2018No hi ha comentaris2 Minuts de lectura
    Claudia de La Conquesta del Pol Sud
    'Claudia', de La Conquesta del Pol Sud
    Vivim temps interessants. Moments d’agitació, protesta, qüestionament del status quo.

    El carrer i les xarxes socials s’han convertit en àgores massius. Proliferen els espais de debat. La crisi -oberta a diversos fronts- ha repolititzat amplis sectors de la societat. Les opinions xoquen, creixen i es multipliquen. L’escena no és immune a aquesta acceleració de la Història, conscient que qualsevol ficció és molt menys interessant que el que ocorre fora del teatre. Protagonistes: autors i personatges que encapçalen els titulars dels mitjans de comunicació.

    Aquesta preeminència de la realitat ha estat reconeguda i integrada per un creixent grup de creadors. Teatre documental, en primera persona, de l’immediat i urgent, de la intrahistòria, col·lectiu, testimonial, de la intimitat. Verbatim! Escoles, conceptes i llenguatges que s’han consolidat durant dècades en altres latituds, sobretot anglosaxones i germàniques, i que ara i aquí semblen haver entrat amb inusitada força. Tots volen portar la realitat al centre del seu concepte dramatúrgic. Els nouvinguts (José y sus hermanas, Mos Maiorum), els veterans (Jordi Casanovas, Roger Bernat, Simona Levi) i els que es troben a mig camí, com La Conquesta del Pol Sud o Agrupación Señor Serrano.

    Estem en plena efervescència del compromís ètic aplicat a les arts escèniques. Hi ha abundant aliment perquè tots elaborin el seu discurs i la seva denúncia. Teatre necessari, que també hauria de ser-ho quan baixi la marea del nostre descontentament. Potser caldria aprofitar aquest ambient d’eufòria crítica, de reconciliació amb el carrer i les seves històries, per impulsar i fixar iniciatives que mantinguin a llarg termini aquesta connexió social del teatre.

    Falta aquell tipus de projecte(s) que asseguri(n) la futura pervivència i estabilitat de la mirada compromesa

    L’Institut del Teatre ha organitzat en el passat seminaris, Temporada Alta busca consolidar en futures edicions un cicle de teatre documental dirigit per Ferran Joanmiquel; la Beckett s’ha obert al pensament per modelar la seva programació. Però falta aquell tipus de projecte(s) que asseguri(n) la futura pervivència i estabilitat d’aquesta mirada compromesa amb la memòria, l’ètica i la denúncia. És necessari que les ciències socials que promouen l’anàlisi i pensament crític formin part del programa acadèmic dels que són responsables de formar les futures dones i homes de teatre; que les locomotores institucionals normalitzin la seva presència als escenaris. Fer el necessari per assegurar-se que el teatre no es torni a tancar en el seu fràgil Parnàs.

     

    Publicitat
    Advertisement
    Juan Carlos Olivares Temporada Alta
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMàrcia Cisteró: “La vida de l’actor no és tan bonica com sembla”
    Següent Article El Conde de Torrefiel: “El que fem ni és radical ni és minoritari”
    Juan Carlos Olivares
    • Web
    • X (Twitter)

    Crític teatral. Coordinador del jurat de teatre Premis de la Crítica Teatral de les Arts Escèniques.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    Temporada Alta crea ‘Flaix de tardor – BCN’, una nova programació internacional a Barcelona

    12 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.