Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Dones, negres i altres ressorgiments
    Actualitat

    Dones, negres i altres ressorgiments

    Andreu GomilaPer Andreu Gomila27 de gener de 2020Actualitzat:28 de gener de 2020No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    'A reason to talk' de Sachli Gholamalizad

    El teatre occidental està vivint una autèntica revolució que potser estem passant per alt. Bufen aires nous provinents d’Europa i dels Estats Units. Per una banda, gent que ocupava els marges està prenent el carril central, com és el fenomen de la dramatúrgia negra a Anglaterra. Per una altra, una nova manera d’escriure teatre més política que mai amb posades en escena on el text ha deixat de ser el més important, com passa a Bèlgica o a Alemanya. I aquí em sembla que només coneixem bé la feina del suís Milo Rau.

    A la cartellera de Barcelona el teatre català és el rei, així com passa a qualsevol capital europea, on sobretot s’hi fan obres contemporànies locals. Hem fet una passa de gegant, tot i que l’efervescència actual fa que ens plantegem diverses preguntes: on són els nous autors de fora? Què es cou nord enllà? Doncs si ens guiem pel que s’estrena a Barcelona, no en tenim ni idea.

    Dones i autors racialitzats, artífexs d’un teatre polític que agafa el toro per les banyes.

    En els últims anys ens ha arribat el teatre, per exemple, de Jez Butterworth, Duncan Macmillan i Annie Baker, tres pesos pesants del teatre anglosaxó actual. Però poc en sabem de Matthew Lopez, guanyador de l’últim Olivier a la millor obra gràcies a The inheritance, o de Tarell Alvin McCraney, de qui vam veure en un Grec llunyà The brothers Size i Oscar al millor guió per Moonlight, o de Bola Agbaje, o Gurpreet Kaur Bhatti, de Lucy Prebble, o de Tanika Gupta. Moltes dones i autors racialitzats, artífexs d’un teatre polític que agafa el toro per les banyes.

    Si deixem enrere el Regne Unit i els Estats Units, coneixem Rau i l’italià Stefano Massini. Però que en sabem de la turca Esmeray Özatik, de la grega Marianna Calbari, de la belga Anne-Cécile Vandalem, de la romanesa Gianina Cărbunariu, del suec Jonas Hassen Khemiri, o de l’alemanya Maja Zade? Tres d’aquests han estrenat a la Schaubühne de Berlín, per exemple. O del rus Kirill Serebrennikov, heroi de l’últim Festival d’Avinyó? Li seguirem la pista a la belga Sachli Gholamalizad, de qui vam veure A reason to talk al Grec 2018 i que enguany ha estrenat la portentosa Let us believe in the beginning of the cold season?

    I ara va una altra pregunta: el que fan és millor que el que escriuen «els nostres»? Doncs segurament no. Millor, no, però sí diferent. Tan diferent que ajudaria a ventilar la casa, a obrir vies que pensem impossibles. N’hi ha prou amb un exemple: quan el Nacional de Flotats va posar en marxa el motor a mitjan dècada dels noranta amb l’Àngels a Amèrica, de Tony Kushner, va visibilitzar el teatre de temàtica gai i d’allà van començar a coure’s moltes obres que vindrien després. Si poguéssim veure algun Khemiri, un McCraney o una Agbaje, estic segur que moltes veus perdrien els complexos.

    dramatúrgia negra teatre occidental teatre polític
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorTeatre familiar: iguals davant la llei
    Següent Article Convocatòries. Hivern 2020
    Andreu Gomila
    • X (Twitter)
    • Instagram

    Escriptor i periodista especialitzat en arts escèniques

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    14 de maig de 2025

    Mor Joan de Sagarra, cronista cultural de referència

    9 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.