Les propostes de circ freguen el ‘sold out’ mentre que el teatre internacional atreu menys públic majoritari
ACN – El Grec Festival ha tancat l’edició de 2023 amb 130.995 espectadors i un 72% de mitjana d’ocupació. De les 88 propostes de la programació hi ha hagut 23 espectacles que han exhaurit les entrades. El circ i els espectacles amb formacions corals han tingut un protagonisme destacat, de fet la majoria de funcions de cric han fregat la plena ocupació. Per contra, el teatre internacional és el que ha tingut més problemes per atreure un públic majoritari. La programació el Teatre Grec ha assolit una mitjana d’ocupació rècord amb el 95% amb més de 30.000 persones. El festival valorarà si es manté la programació en espais singulars. Les funcions del Grec Ciutat han reunit les xifres més altes d’assistents dels últims anys.
Tot i la suspensió per la pluja, l’espectacle inaugural del festival ‘The pulse’ ha estat la proposta més vista al Teatre Grec amb 5.858 persones. La iniciativa més vista de tot el festival ha estat ‘Les traceurs’ al Passeig de Gràcia amb unes 10.000 persones.
L’oferta s’ha completat amb propostes gratuïtes i familiars a la Xirgu, la implicació d’entitats, fàbrica i museus i l’alta participació del públic majoritàriament de la ciutat. L’edició ha estat marcada pel suport a la creació i l’estímul als vincles entre artistes de diferents disciplines.
Les jornades Grec Pro han sumat més 250 inscrits i les activitats paral·leles i la programació en espais singulars han permès que el festival “penetri en diferents capes de la ciutat”.
La programació al Teatre Grec, el Lliure o al Mercat de les Flors ha arribat a 47.217 espectadors amb un 91% d’ocupació, les propostes de diferents agents del Grec a al Ciutat a 64.580 amb el 63% i les activitats han sumat 19.198 persones.
La mitjana d’edat dels espectadors ha estat de 47 anys, tot i que el descompte més utilitzat ha estat el de menor de 30 anys. Els abonaments pel festival es van exhaurir en la venda anticipada.
Propostes de “qualitat” i “populars”
En roda de premsa, el director del Festival Grec, Cesc Casadesús, ha aplaudit que el 2023 hagi estat una edició de “fortes emocions”, “més participativa” i més vinculada a la ciutat de Barcelona. “Crec que per a fi hem aconseguit ajuntar qualitat amb popular. Barrejar espectacles més extrems i que parlen del dia d’avui amb iniciatives més populars”, ha dit Casadesús.
Pel que fa a les xifres, ha assegurat que el més important és que hi hagi “equilibri” amb els aforaments dels espais i el cost de les produccions. Ha aplaudit que hi hagi hagut prop d’un 40% de la programació coproduïda.
El Grec Festival va reunir el 2019 el seu màxim de públic amb 138.097 persones. Casadesús ha assegurat que el fet que hi hagi aquesta diferència amb l’edició d’enguany es produeix perquè en el passat es programava més música i que ara s’aposta més pel teatre.
Amb tot, el fet de programar més arts escèniques, aquestes requereixen més dies de muntatge i, llavors, hi ha menys dies reals de programació efectiva. “També té a veure amb el pressupost. Cada vegada és més complicat portar companyies grosses”, ha reconegut.
Pel que fa les dificultats amb el teatre internacional, ha recordat que no es pot esperar un 100% d’ocupació amb artistes “nous” i “radicals”. “La programació de teatre internacional costa una mica més i s’ha de treballar a llarg termini. Quan portes un artista 2 o 3 vegades ja canvia”, ha apuntat.
El futur de la direcció del Grec
L’Ajuntament de Barcelona convocarà aquesta tardor el procés de selecció per escollir el nou director o directora del festival de 2025. Casadesús dirigirà l’edició de 2024 i el nou responsable sorgit del procediment hi col·laborarà.
L’actual director, que va ser nomenat a finals de 2016 i lidera la programació des de 2017, ha considerat que s’ha convertit en el director que ha estat més temps en el càrrec. Ha deixat entreveure així, que no es presentarà en el procés de selecció. També ha concretat que en un futur té previst marxar una temporada a l’estranger.