Carme Portaceli ha presentat la programació del nou curs que, més que feminista, vol plantejar “el moment d’apropiar-nos del relat”
El TNC de Carme Portaceli canvia de color cada temporada i la pròxima serà morada amb una programació dedicada a les dones. Sota el lema “apropiar-se del relat”, el curs 2025/2026 inclourà 32 propostes artístiques (20 protagonitzades per dones). Com a plat fort, s’aixecarà el teló el 24 de setembre amb l’espectacle de dansa La mort i la primavera, de La Veronal i Marcos Morau, basat en la novel·la pòstuma de Mercè Rodoreda.
En el seu habitual parlament de presentació de l’exercici, la directora artística del TNC ha destacat que no només compta amb paritat de gènere, sinó que posa el focus en les dones per explicar les seves vivències, es tracta de canviar la “manera de fer” per poder ser “les ames del nostre relat”, ha remarcat. Per justificar la tria, Portaceli ha recordat les “85.000 dones assassinades al planeta, una xifra de morts que si l’apliquéssim a jugadors de futbol seria una cosa intolerable”.

El nou exercici torna a apostar fort per la internacionalització el TNC amb la coproducció de La mort i la primavera amb la Biennal de Venècia, a més de la nòmina habitual de convidats europeus, coproduccions entre les quals destaca Maria Magdalena, una nova col·laboració entre Michael de Cock i Carme Portaceli, a més de l’òpera Bovary, i Giovanni’s Room d’Eline Arbo. També destaquen adaptacions com Dissection d’una chute de neige de Sara Stridsberg i Absalon, Absalon! de Séverine Chavrier.
La Sala Gran també acollirà La corona d’espines, una obra en vers de Josep Maria de Sagarra dirigida per Xavier Albertí que es representarà del 13 de novembre al 21 de desembre i iniciarà després una gira per Catalunya i les Illes Balears. Les altres propostes destacades de la Sala Gran inclouen Èdip & Antígona, una versió lliure de les tragèdies de Sòfocles de Carlota Subirós, i els nous espectacles de Sol Picó (La cordero i el seu exèrcit) i Peeping Tom (Chroniques).

Petita i Tallers
La Sala Petita oferirà una programació centrada en l’autoria contemporània i les veus femenines. S’hi estrenarà Boira, una producció pròpia amb text de Lluïsa Cunillé i direcció de Lurdes Barba, i seguiran La reina lloba, en què Pau Carrió recupera la figura de Margaret d’Anjou, i El firmament, de Lucy Kirkwood dirigida per Gara Roda. El TNC coproduirà també Los nuestros, de Lucía Carballal, juntament amb el Centro Dramático Nacional, i acollirà obres com Jambo Bwana, de Manel Dueso, i Nascuts lliures, de La Conquesta del Pol Sud, estrena dins la programació del Festival Grec 2026.
Pel que fa a la Sala Tallers i el Taller de Pintura, la temporada hi desplegarà una aposta per la creació híbrida i els llenguatges del moviment. Entre les propostes hi ha Inventari de fugues, espectacle multidisciplinari; La filla de l’aire, de Raimon Molins en col·laboració amb la Sala Atrium; Tarsius, de Lara Díez Quintanilla; Batecs, sobre el dol perinatal, una idea de Nídia Tusal; Una brillant imperfecció (o mort d’un pianista), amb dramatúrgia de Vero Cendoya i Israel Solà; i peces de dansa com Inestable, de Lali Ayguadé. A més, el TNC Petit presentarà tres espectacles familiars i veurem una nova edició del festival ZIP, centrat enguany en el sentit de l’humor.

Pel que fa a la part política, la roda de premsa ha servit per a la presentació del nou president del Consell d’Administració del TNC, Joan Francesc Marco, qui ha expressat l’aspiració d’assolir una xifra d’ocupació del 87%.

