Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Notícies»Manifest del Dia Mundial del Teatre
    Notícies

    Manifest del Dia Mundial del Teatre

    EntreactePer Entreacte23 de març de 2016No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Anatoli Vassiliev

    Diumenge és 27 de març o, el que és el mateix, la diada internacional del teatre. El director rus Anatoli Vassiliev ha estat l’encarregat d’escriure enguany el tradicional manifest del Dia Mundial del Teatre, que s’afegeix al que ja va publicar l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), en el qual denuncia la precarietat de la professió al nostre país.

    El manifest internacional publicat per Vassiliev es qüestiona sobre la necessitat de teatre al món. Vassiliev dirigeix l’Escola d’Arts Dramàtiques de Moscou i treballa regularment en teatres de França, Polònia i, esclar, Rússia. Reproduïm íntegrament el manifest internacional.

    És necessari el teatre?
    Aquesta és la pregunta que es fan milers de professionals del teatre decebuts i milions de persones que n’estan cansades.

    Per què el necessitem?
    En aquests anys en què l’escena es converteix en quelcom tan insignificant, davant les places de les ciutats i els països, on es representen les autèntiques tragèdies de la vida real.

    Què significa per a nosaltres?
    Galeries i llotges banyades en or, butaques de vellut, telons ronyosos, veus d’actors ben polides; o contràriament, allò que pot lluir aparentment distint: caixes negres tacades de fang i sang, amb un munt de cossos nus i rabiosos en el seu interior.

    Què ens pot contar?
    Tot!

    El teatre ens ho pot contar tot.
    Com viuen els déus en el cel; com llangueixen els presos en les coves subterrànies oblidades; com ens pot enaltir la passió; com ens pot destruir l’amor; com prescindir d’una bona persona; com regna l’engany; com viu la gent en pisos; com viuen els infants en camps de refugiats; com retornen al desert i com se separen dels seus éssers estimats. El teatre pot contar-ho tot.

    El teatre ha estat i seguirà sent sempre.
    I ara, en aquests darrers cinquanta o setanta anys, ha estat particularment necessari. Perquè entre totes les arts públiques, només el teatre es produeix d’orella a orella, d’ull a ull, de mà en mà i de cos a cos. No li cal intermediari entre les persones. És la llum més transparent; ni del sud ni del nord, ni de l’est ni de l’oest. És la llum per ella mateixa que brilla des de tots els racons del món; que es reconeix d’immediat per amics i enemics.

    Ens cal tot tipus de teatre.
    I d’entre moltes i diferents formes de teatre, l’arcaic serà el més necessari. El teatre dels rituals no té perquè ser incompatible amb el teatre dels pobles civilitzats. La cultura secular va quedant castrada a mesura que la “informació cultural” la va suplantant gradualment per mitjà d’entitats simples que surten al seu encontre.

    El teatre és obert. Entrada lliure.
    Al diable amb els aparells i els ordinadors. Aneu al teatre, ocupeu-ne files senceres al pati de butaques i a les galeries! Gaudiu de la paraula i de la representació! Aquí teniu el teatre. No el negligiu ni us el perdeu per molt atrafegada que sigui la vida.

    Tot el teatre és necessari.
    Només hi ha un teatre que no és necessari: el teatre de les actuacions polítiques; el teatre de les conxorxes polítiques; el teatre dels polítics; el teatre de la política; el teatre de terror quotidià, individual o col·lectiu; les escenes de cadàvers i sang pels carrers i places, per les capitals i les províncies, entre religions i ètnies.

     

    Publicitat
    Dia Mundial del Teatre
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorElba Romero
    Següent Article Una gala per recuperar el Teatre Arnau
    Entreacte
    • Web
    • Facebook
    • X (Twitter)

    Revista d'arts escèniques i audiovisuals de Catalunya. Des de 1988.

    Articles Relacionats

    ‘Ànima’ i ‘L’herència’, guanyadores dels Premis Butaca

    18 de novembre de 2025

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    12 de novembre de 2025

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    5 de novembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Història 19 de novembre de 2025

    La mort de Franco cinquanta anys després

    Una fotografia del sector teatral aquell 20-N La mort de Franco va facilitar un canvi…

    ‘Ànima’ i ‘L’herència’, guanyadores dels Premis Butaca

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    La mort de Franco cinquanta anys després

    ‘Ànima’ i ‘L’herència’, guanyadores dels Premis Butaca

    L’scroll infinit del teatre millennial

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.