Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Perspectives»A fons»L’audiovisual: encara més central a les nostres vides
    A fons

    L’audiovisual: encara més central a les nostres vides

    Marc SerenaPer Marc Serena2 de febrer de 2024Actualitzat:22 de març de 2024No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Carme Puche dirigint el rodatge de 'Ferrying Fee'
    Carme Puche dirigint el rodatge de 'Ferrying Fee'

    Arriba la intel·ligència artificial (IA), la clonació digital, les tecnologies immersives, multinacionals més fortes… Com canviarà el sector audiovisual en els pròxims anys? Hem demanat a sis experts que ens ho responguin.

    Publicitat

    Com influirà la intel·ligència artificial en l’audiovisual del futur?

    Joan Rosés, editor de Collateral Bits

    “L’audiovisual neix de la fusió entre tecnologia i creativitat humana. Si la tecnologia canvia, aquest llenguatge es transforma”, explica Rosés, que acaba de presentar l’informe Switch: L’audiovisual augmentat, una útil compilació de tendències del sector disponible en obert al web del Clúster Audiovisual de Catalunya. “Apareixen noves tecnologies que potencien l’audio­visual, el fan encara més central. Cal actuar amb responsabilitat”.

    Rosés observa que la IA ja s’utilitza de manera habitual en postproducció i en la creació d’efectes visuals i creu que serà un recurs per a la redacció de textos, el disseny d’imatges i la creació de música. A més, alerta de l’anomenada “immortalitat digital”, que permet la clonació de veu i la generació hiperrealista de personatges. Es pot rejovenir, doblar de manera automàtica o, directament, substituir actors i actrius. “Els guionistes dels Estats Units han estat pioners a reivindicar clàusules de protecció pels possibles efectes de la IA en els seus treballs”.

    Rodatge de 'Reina Roja' amb Vicky Luengo © Prime Video
    Rodatge de ‘Reina Roja’ amb Vicky Luengo © Prime Video

    Menys de la meitat de la població no va al cinema ni un cop a l’any. Ens ha de preocupar?

    Celeste Barria, de l’AMMAC, Associació de Muntadores i Muntadors Audiovisuals de Catalunya

    “Tot canvia, però viurem en un món on seguirà manant la immediatesa i el consum multipantalla”, apunta. “La llàstima és que hi ha intencions que tenen lloc a la sala de muntatge que, en un mòbil, es perden”.

    Hi ha pel·lícules cada cop més taquilleres, solen ser nord-americanes. El 2017, 10 films van representar el 23% de la recaptació europea. El 2022, aquests 10 films van generar el 32%.

    Per Barria, el cinema d’autor continuarà tenint el seu espai. “Aquesta convivència seguirà, hi haurà festivals amb pel·lis que triguen a arribar a les plataformes. Algunes es poden convertir en alguna cosa exclusiva, com el vinil”.

    Rodatge d''Els encantats' © Lucia Faraig
    Rodatge d”Els encantats’ © Lucia Faraig

    El nombre de dones que ocupen llocs de lideratge en la indústria audiovisual catalana no supera el 30%. Això canviarà?

    Carme Puche, portaveu de Dones Visuals

    “Això canviarà, perquè ha de canviar”, afirma. “Quan fa 5 anys va néixer la nostra associació, Dones Visuals, les dones que ocupaven llocs de lideratge eren la meitat que ara. Hem notat canvis gràcies a mesures correctores de les subvencions públiques cinematogràfiques. Però s’ha estancat, en especial per les dones que pertanyen a col·lectius minoritzats. Hi ha una estructura racista, colonial i patriarcal molt forta, cal acompanyament i donar eines perquè això canviï”.

    Carme Puche © Dani Ríos
    Carme Puche © Dani Ríos

    L’edat mitjana dels telespectadors és de 60 anys. Seguirà així?

    Elena Neira, professora de comunicació de la UOC

    “La tele lluita perquè això no passi. Hi ha un envelliment de les persones que la miren de manera convencional, però també molta audiència diferida. En el futur, la tele no serà un sinònim d’una demografia, sinó una experièn­cia de visionat. Fins fa un temps, la tele era l’electrodomèstic central de cada casa. Internet ha canviat el paradigma. Les empreses d’streaming apostaran pel directe perquè les audièn­cies joves voldran seguir mirant coses en directe… si es converteix en un fenomen col·lectiu interessant. Hi ha un consum omnívor de pantalles. Un espectador més líquid. La tele democratitza l’audiència, s’ha de protegir”.

    Rodatge de ‘Bojos per Molière’ © CCMA

    Quin futur té el català en un sector més globalitzat i en mans de multinacionals?

    Antoni Maria Piqué, director de projectes a ElNacional.cat

    “El futur passa per la qualitat. Seguim fent programes d’humor de tota la vida, que fa 15 anys que funcionen… Això no pot ser, hem d’impulsar projectes de qualitat. Hi ha sèries croates o finlandeses que es miren per tot el món que haurien de servir-nos de referència. O empreses com Filmin, per a qui la llengua no ha estat el problema. Hem de fer amb el català el que tothom fa en la seva llengua: agafar la realitat i transformar-la en sèries. Cal traslladar al món audiovisual els èxits que aquest país ha tingut en el món literari, futbolístic, de la gastronomia… S’ha de donar oportunitats a la gent jove, arriscar. Però apostant per la qualitat”.

    Una nova Llei de l’audiovisual a l’horitzó
    La Generalitat va aprovar el juny l’avantprojecte de Llei de la comunicació audiovisual, que vol garantir un 25% de català o aranès a les plataformes ubicades a Catalunya. “Pot representar un avenç”, admet Xevi Xirgo, president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). “Però es queda curta, ni que només sigui per temes d’àmbit competencial. Caldrà treballar conjuntament amb el sector per redreçar algunes situacions”. Xirgo creu determinant que el català sigui una llengua oficial a Europa: “Pot contribuir a garantir el futur de la nostra llengua, també en el sector audiovisual”.

    Aquest article forma part del dossier Entreacte 35 anys que reflexiona sobre el futur de les arts escèniques i audiovisuals.

    Publicitat
    Entreacte 35 anys
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorServei, burocràcia i el ball dels números
    Següent Article ‘Creatura’, d’Elena Martín, triomfadora dels Premis Gaudí
    Marc Serena

    Periodista i guionista de ràdio i televisió.

    Articles Relacionats

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    31 d'octubre de 2025

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    27 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Opinió 4 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    L’autor de la Trilogia de la condició ‘millennial’ (Teatre Lliure) proposa cinc trets definitoris de…

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.