Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Hemeroteca»Entreactes»Entreacte, 25 anys
    Entreactes

    Entreacte, 25 anys

    EntreactePer Entreacte18 d'octubre de 2013No hi ha comentaris3 Minuts de lectura

    Entreacte va néixer la tardor de 1988, quan Alfred Lucchetti era el president de la Junta Directiva de l’AADPC i Jaume Baucis, Enric Cervera, Jaume Comas, Enric Cusí, Carme Gutiérrez, Maribel Martínez, Jaume Nadal, Ricard Pedreira, Gal Soler i Àngels Vergés formaven l’equip de la revista. L’editorial presentava Entreacte com un instrument de comunicació entre l’associació i la professió: entre l’equip editorial, que volia aportar dades i coneixements d’utilitat, i els associats, als quals convidaven a aportar crítiques, orientacions i col·laboracions d’interès per a tothom.

     

     

     Sempre reflexiu, sempre combatiu, Ricard Salvat carregava en aquest article contra algunes personalitats teatrals que, segons afirmava, rebien un tracte de privilegi injustificat per part de les administracions públiques. Alhora, traçava una punyent comparativa entre el teatre públic i el teatre privat a la Catalunya de 1988. Fins quan la professió teatral aguantarà tants greuges comparatius, es demanava Salvat, abans de suggerir que s’hauria de mirar a Europa per aprendre dels models culturals d’alguns països. O és Burundi el nostre futur?: aquest era l’interrogant que tancava l’article.

    “Aquí, Burundi”. El dramaturg i docent Jordi Teixidor responia a l’article de Ricard Salvat, publicat al número anterior d’Entreacte, afegint nous arguments contra la política teatral catalana del moment. Teixidor alertava sobre l’escàs interès per la dramatúrgia autòctona, o sobre la reformulació del concepte “espectacle”, que tan sols servia per definir els grans desplegaments escènics. Citant al francès Pierre-Aimé Touchard, escrivia: Es pot establir com a llei incontestable que els períodes d’escenificacions fastuoses coincideixen sempre amb els períodes de decadència teatral. I irònicament, afirmava: Juraria que [Touchard] es referia a Burundi…

     

    “Perfils associatius i socioculturals de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya”. La Junta Directiva de l’AADPC havia encarregat un estudi sociològic amb la intenció de reflectir quin era el perfil i la situació dels actors i actrius associats, i el tercer número de la revista Entreacte en va publicar els resultats. De l’estudi, se’n desprenien dades com que el sou mitjà mensual (80.281 ptes.) era insuficient per al 32% dels associats, que havien de buscar una segona feina per complementar el seu salari. Igual de preocupant era el desequilibri salarial entre homes i dones: segons les estadístiques, les actrius associades guanyaven entre 178.550 i 360.465 ptes. menys a l’any que els actors, una situació per a la qual l’equip de sociòlegs no havia trobat explicació. 

    En el capítol ideològic, però, s’hi apreciava una absoluta simetria entre homes i dones. Com es pot veure a la taula, els uns i les altres mostraven un posicionament clar cap a les esquerres, així com una total absència d’electors de les opcions polítiques de la dreta espanyola, en conclusions de l’estudi.

     

    Publicitat
    entreactes Hemeroteca
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anterior'Alatriste' compta amb Manel Barceló
    Següent Article Asos de bastos
    Entreacte
    • Web
    • Facebook
    • X (Twitter)

    Revista d'arts escèniques i audiovisuals de Catalunya. Des de 1988.

    Articles Relacionats

    El Titanic encara sura

    29 de juny de 2017

    Per Sant Jordi Entreacte et porta al teatre

    20 d'abril de 2017

    Al Parelladeta, tot fent teatre

    10 d'agost de 2015
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Auca 13 de novembre de 2025

    L’scroll infinit del teatre millennial

    Entre la brevetat del mem i la complexitat sistèmica, reblem el clau de la nova…

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.