Relatoria de les VI Jornades de direcció d’escena organitzades per l’AADPC el novembre de 2019.
Direcció escènica pràctica, sense trucs, a càrrec del Mag Lari
El Mag Lari va oferir una perspectiva nova sobre la direcció col·locant en aquest prisma l’aspecte “màgic” o els efectes especials del teatre durant el procés creatiu i de producció. Va explicar que aprendre a fer màgia va ser el que li va permetre després fer el que volia en escena. Lari va defensar el concepte del director-creador i va subratllar la idea de l’obra com a espectacle, molt evident en el món de la màgia però no tant en el teatral. En els espectacles de màgia, l’estructura és la mateixa, però es fa un treball d’unió dels blocs per enllaçar-los amb cohesió. En aquest sentit, va remarcar la importància del ritme, a través del qual es pot dominar el sofriment del públic i el factor sorpresa.
Josep Maria Lari va parlar dels serveis que ofereix a altres directors per aplicar el seu coneixement en obres amb necessitats “màgiques”. Va dir que el primer de tot és la màgia. Abans dels assajos, de planificar l’escenografia, de la producció, el primer és determinar les necessitats que imposa el truc. Si no es fa així pot ocórrer que no existeixin opcions que s’adaptin al treball de l’obra ja fet. A més, en cas que el truc ja estigui inserit, la producció ha d’estar llesta abans de l’estrena per poder assajar els aspectes tècnics. Els trucs tenen una coreografia i cal entrenar-la paral·lelament. La il·luminació també és un element imprescindible per saber amagar elements en l’escenari.
Lari creu que hi ha un gran desconeixement i que s’hauria d’implantar com a assignatura en la formació actoral i de direcció. “Millor no fer-ho que fer-ho malament”, afirma.