Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Espai sindical»Cultura internacionalitzable. La realitat catalana
    Espai sindical

    Cultura internacionalitzable. La realitat catalana

    Toni GonzálezPer Toni González27 de febrer de 2014Actualitzat:25 de gener de 2024No hi ha comentaris2 Minuts de lectura

    Parlo d’una manera genèrica, ja que el producte que podríem internacionalitzar és molt divers. Una companyia artística pot distribuir espectacles a teatres o circuits d’exhibició, però també pot tirar endavant un projecte de creació en una residència artística, una coproducció, etc. Un actor o un director pot internacionalitzar la seva carrera. També, un teatre o centre artístic pot desenvolupar projectes en col·laboració i tenir accés a ajuts europeus i internacionals. I així, per a tot el sector cultural.

    Però, tornant a la pregunta, què és internacionalitzable?, i limitant-nos a la distribució d’espectacles, hi ha algunes respostes. Com a regla general, una direcció artística d’una localitat seleccionarà per a la seva programació el que no pot trobar en els circuits nacionals. Principalment són dues coses: tot allò que és nou i no divergeix gaire dels seus criteris estètics i, en segon lloc, el que conté elements d’una cultura diferent de la de la majoria de la comunitat on programa. En el primer grup hi trobarem els treballs lligats a la innovació dels llenguatges artístics, fruit de l’experimentació o d’una inspiració talentosa que va més enllà de la convencional. En el segon grup parlaríem del que podríem anomenar com a exòtic, el que prové de cultures poc conegudes. A Europa, aquest darrer és un estil de programació amb un llarg recorregut, principalment als festivals.

    La recerca de l’exotisme o la diversitat cultural ha passat a Europa per moltes fases en aquests darrers quaranta anys. Una vegada ens va tocar a nosaltres; vam ser una cultura exòtica a Europa i ho van aprofitar molt bé els sectors de la dansa i les arts de carrer. Va ser a finals dels vuitanta i començaments dels noranta, quan els artistes catalans viatjaven per Europa amb facilitat. Aquest temps ha passat. Europa va dirigir la mirada cap a un altre país o continent i nosaltres no vam saber assumir el nou paper que ens tocava: passar d’espectadors a jugadors de ple dret en el marc de les relacions culturals internacionals.     

     

    Publicitat
    espai sindical
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anterior‘En tercera persona’, curt
    Següent Article Arnau Vilardebò
    Toni González

    Articles Relacionats

    Cap a una cultura amb drets laborals garantits?

    18 d'agost de 2025

    Quin conveni col·lectiu de treball s’aplica als actors i les actrius per a produccions emeses per TVC?

    25 d'octubre de 2024

    Què fer davant la cancel·lació d’un espectacle per part d’un ajuntament?

    1 de juliol de 2024
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 29 d'octubre de 2025

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    El Museu de les Arts Escèniques incorpora l’arxiu de la companyia, amb vestits, capgrossos, maquetes…

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.