Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Espai sindical»Dir no al voluntarisme. Una realitat denunciable
    Espai sindical

    Dir no al voluntarisme. Una realitat denunciable

    Santi FondevilaPer Santi Fondevila27 de febrer de 2014Actualitzat:26 de gener de 2024No hi ha comentaris2 Minuts de lectura

    El cert i segur és que la feina en el sector de les arts escèniques s’ha anat deteriorant fins a arribar a una situació de precarietat en la qual regna una inseguretat laboral molt notable, afegida a la que és pròpia de l’ofici. Malgrat els convenis laborals, que determinen uns paràmetres que són, teòricament, d’acompliment obligat, la realitat, sempre més dinàmica que els pactes jurídics, ha fet saltar pels aires la regulació del mercat laboral, aprofitant la crisi específica d’un sector deficitari i la rebaixa salarial que ha produït la crisi econòmica arreu.

     

    T’agradaria fer un Hamlet?

    I tant, quan, on, amb qui?

    Sàpigues però que no hi ha diners. Et pagarem si surten més de deu bolos…

    Però, tornant a la proposta del principi, cal dir que en el mateix sector no es coneix cap tècnic que no cobri per les funcions, mentre que els actors i les actrius, o els directors, sí que ho fan. Per què? Per ganes, és clar. Passa, però, que aquest voluntarisme influeix a la llarga en el mecanisme del mercat laboral, que resol sempre el conflicte entre empresa, teatres públics inclosos, i treballador amb la rebaixa. Hi ha poques professions, i el periodisme n’és desgraciadament una altra, en què es treballi sense cobrar o, fins i tot, pagant. Cal reflexionar, doncs, i probablement cal saber-ho, i poder dir no, quan les propostes de feina exploten deliberadament el voluntarisme, o cercar altres formes de remuneració que facin valer la feina artística, que a la fi és la qüestió primordial. Caldria també que aquesta fos una posició freqüent i lligada als qui tenen més poder en l’àmbit professional, única forma de canviar l’imaginari col·lectiu. Caldria, finalment, que els qui volen produir sense respectar les mínimes condicions laborals fossin etiquetats com a pertorbadors, per bones que siguin les seves intencions.

    Val a dir tot això, sabent que el vuitanta per cent del teatre que es fa avui dia és per voluntarisme. I també que hi ha, i que sempre hi haurà, sobretot en el col·lectiu més jove, un nivell de producció en cooperativa o altres formes, en  què el grup assumeix el risc sencer; vaja, que si va bé, cobren, i si no, no cobren.

    Publicitat
    espai sindical
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorDocsBarcelona. Del 27 de maig a l’1 de juny
    Següent Article La guerra del 14 va ser culpa d’un crític
    Santi Fondevila

    Articles Relacionats

    Cap a una cultura amb drets laborals garantits?

    18 d'agost de 2025

    Quin conveni col·lectiu de treball s’aplica als actors i les actrius per a produccions emeses per TVC?

    25 d'octubre de 2024

    Què fer davant la cancel·lació d’un espectacle per part d’un ajuntament?

    1 de juliol de 2024
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Protagonistes 25 d'octubre de 2025

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Cau, de gira per Catalunya. Amb la companyia Parking Shakespeare, el José Pedro ha dirigit…

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.