Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Espai sindical»El doblatge en situació covid-19
    Espai sindical

    El doblatge en situació covid-19

    Cristina CalvetPer Cristina Calvet14 d'agost de 2020Actualitzat:17 d'agost de 2020No hi ha comentaris2 Minuts de lectura

    L’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) treballa i ha treballat sempre en la defensa dels drets laborals de l’artista en les especialitats artístiques de teatre, cinema i doblatge. Sobre aquesta darrera especialitat podríem destacar dues principals situacions i problemàtiques actuals derivades de la covid-19.

    Situació del director de doblatge:

    Primer artista perjudicat per la pandèmia. Observa una disminució salarial quan aquest dirigeix el doblatge d’una pel·lícula que està pensada per ser estrenada en els cinemes i, pel moment en el qual ens trobem, s’estrena directament en plataformes digitals. Les pel·lícules de cinema són molt diferents dels telefilms (pel·lícules dissenyades i realitzades per al format televisiu). Ni les trames, ni la quantitat de diàlegs, ni el nombre de personatges són comparables.

    El salari per al director en una pel·lícula d’aquest tipus s’ha vist reduït a la meitat, i la dedicació en sessions s’ha vist augmentada aproximadament en un 25%. El que abans un director de doblatge podia fer en sis convocatòries de treball en aquests moments es fa en vuit, i així successivament.

    Els necessaris protocols de salut i de protecció per al treballador que l’AADPC ha consensuat amb catorze estudis de doblatge a Catalunya [aquest era el nombre tancat aquest article] comporten que el temps existent entre un actor i un altre sigui més lent i que per als “ambients” es necessiti el doble de temps i el doble de sessions. Això posa de manifest novament els abusos que els treballadors artístics suporten, i en els quals no hauria de recaure les conseqüències que empobreixen les seves condicions salarials. Es precaritza encara més el seu treball.

    Teledoblatge:

    Nova modalitat de fer doblatge que ha originat un posicionament en contra, no només jurídic sinó també de sector. Aquesta modalitat no s’ha d’entendre des de la disposició de cadascun dels artistes de poder adquirir un estudi propi a casa seva o on aquest estimi convenient, sinó com una sortida excepcional i ajustada a un supòsit de pandèmia en la qual és el mateix estudi qui facilita els mitjans necessaris a l’actor, aporta la direcció i contracta laboralment. L’històric sindical que el doblatge ha construït no pot oblidar-se.

    Cristina Calvet. Advocada Responsable Àrea Jurídica i Laboral de l’AADPC

     

    T’interessarà també:

    Publicitat

    El delicat estat de salut de la indústria audiovisual catalana

    Noves unions en el muntatge i el doblatge

    Publicitat
    coronavirus covid-19 Doblatge teledoblatge
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorConvocatòries escèniques d’estiu
    Següent Article La pantalla, aquella amarga salvació
    Cristina Calvet

    Advocada responsable del Departament Jurídic Laboral de l’AADPC

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    A fons 31 d'octubre de 2025

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Dues actrius que van marcar època El 26 de maig passat, el Teatre Romea va acollir l’acte…

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.