Denunciem la censura que està atemptant contra la llibertat d’expressió, un dret consolidat democràticament a la Constitució.
Cal protegir els drets dels i de les artistes i treballadores de la cultura, ja que sense cultura no hi ha democràcia.
La censura desencadena cancel·lacions d’espectacles per causes imputables als governs municipals. Per tant, per reclamar una indemnització és important conèixer l’abast de l’obligació adquirida entre la companyia i el consistori.
El contracte signat entre una companyia i un ajuntament que organitza espectacles públics genera els mateixos efectes que un contracte privat. Així, en cas de cancel·lació per motius ideològics per part del consistori, ens podem trobar davant diferents situacions:
1. Si s’havia signat un contracte amb clàusula de cancel·lació per causa no imputable a la companyia, aquesta pot instar el compliment d’aquesta clàusula, tant per via extrajudicial com judicial.
2. Si s’havia signat un contracte però no incloïa una clàusula de cancel·lació per causa no imputable a la companyia, entenem que ens trobem davant un incompliment contractual però el contracte no disposa la conseqüència d’aquest incompliment (abonament d’una indemnització, per exemple). El més habitual és haver d’interposar una demanda en l’àmbit civil per reclamar una indemnització per danys i perjudicis derivada dels perjudicis patits per l’incompliment.
Signat el contracte, l’excusa de falta de pressupost no pot donar-se, ja que una vegada s’ha signat, vol dir que hi ha una partida pressupostària per a aquest, una reserva pressupostària (RC), i per tant han assumit una obligació que s’ha de respectar. Un canvi de govern no pot justificar l’incompliment d’aquest contracte o obligació signada. No es pot incomplir el contracte d’acord amb problemes de pressupostos, ni argumentar que aquesta partida es dedicarà a un altra activitat. Estaríem davant d’un procediment administratiu nul.
3. No s’havia signat un contracte. Aquest és el supòsit més difícil de defensar i, malauradament, el més habitual. En aquest cas, s’hauria d’analitzar el cas concret per veure si hi ha alguna possibilitat real de poder reclamar.
També és habitual que el consistori al·legui una causa justificada de cancel·lació per justificar la seva acció, fet que dificulta el bon resultat de les accions legals que pugui dur a terme una companyia.
En conseqüència, en els supòsits 1 i 2: són contractes intervinguts, on hi ha un informe jurídic previ de secretaria i d’intervenció, i per transparència haurien de fer-los arribar a l’interessat, que pot reclamar-los.
Iniciar un procediment judicial en l’àmbit civil genera uns costos d’assessorament i gestió del procediment (advocat/da i procurador/a), i hi ha la possibilitat que es condemni la part que veu admeses les seves peticions a abonar les costes (honoraris de la defensa de l’altra part) en cas que es perdi el judici. Ara bé, tot i la dificultat d’aquest tipus de procediments, i davant d’aquests greus actes de censura que atempten contra la llibertat d’expressió, us animem a contactar amb l’àrea legal de l’AADPC si ho necessiteu.
Qualsevol dubte o qüestió, podeu adreçar-vos a l’àrea legal de l’AADPC aadpc@aadpc.cat