Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Brossa, Lorca i altres lluites contemporànies
    Auca

    Brossa, Lorca i altres lluites contemporànies

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz23 de gener de 2025Actualitzat:23 de gener de 2025No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Joan Brossa, 'David' (1997) © Galería Miguel Marcos
    Joan Brossa, 'David' (1997) © Galería Miguel Marcos

    Una passejada entre exorcismes, reinterpretacions i el cànon que sovint reflecteixen els premis Auca#142

    Publicitat

    Projectar projectes

    No és la primera vegada que comentem el tomb tan positiu que la Brossa (també coneguda com Centre de les Arts Lliures) ha fet sota la direcció col·legiada de Georgina Oliva (arts en viu), Maria Canelles (arts visuals) i Sheila Eroles (producció). En alguns aspectes el projecte artístic no ha fet més que començar –sempre cal un temps per consolidar una aposta que apunta al risc–, però ja es pot aplaudir l’encert a l’hora de convocar un grup d’artistes heterogeni i heterodox, professionals que treballen eixamplant la capacitat dels llenguatges, perfum de l’artista que dona nom a la institució, Joan Brossa. Es pot ensumar que la fórmula comença a donar fruits: la presència constant de crítica i professionals ho constaten, també atrau un públic engrescat, diferent de l’habitual, inquiet i jove, que tanta falta ens fa.

    Joan Brossa al rodatge del film 'Màgia a Catalunya' de Manuel Cussó-Ferrer (1983). © Jaume Maymó
    Joan Brossa al rodatge del film ‘Màgia a Catalunya’ de Manuel Cussó-Ferrer (1983). © Jaume Maymó

    Brossar Brossa

    Com a mostra de l’anterior, el pròxim cap de setmana tindrà lloc una marató suculenta. Sota el títol Exorcismes, patrimoni i performativitat, la sala del Born ha proposat a artistes d’àmbits diversos que llegeixen l’obra i el llegat de Joan Brossa a través d’una perspectiva radical, en concret mitjançant el gest, l’actitud i la provocació, un conjunt de performances i accions breus programades del 23 al 26 de gener. Arts visuals, so, poesia i teatre entre la fascinació i la irreverència. La diva Juana Dolores exerceix de cap de cartell amb un espectacle que reflexiona sobre com la burgesia va desarticular políticament la figura de Joan Brossa. Completen el planter artistes com Los Detectives, Alba Rihe, Júlia Barbany, Núria Corominas, Guillem Llotje, Oriol Sauleda, Maria Sevilla, Eloi el Bon Noi i Jaume Clotet. Només fins diumenge, irrepetible.

    'Qui diu foc diu flama', de Juana Dolores © Centre de les Arts Lliures Joan Brossa
    ‘Qui diu foc diu flama’, de Juana Dolores © Centre de les Arts Lliures Joan Brossa

    El Lorca que volem

    En una mena de prèvia al cicle d’exorcismes de la Brossa, la directora Marta Pazos va convocar el passat octubre una mèdium per a l’espectacle Astral. L’artista gallega torna a estar sota els focus perquè ara invoca, juntament amb el dramaturg Gabriel Calderón, al Lorca més surrealista, una superba versió d’El público que, interpretada per la Comedia Nacional de Montevideo, podem veure al Lliure fins diumenge (en el moment d’escriure aquestes línies, només resta un grapat minúscul d’entrades disponibles) Després de l’estrena de Lluís Pasqual el 1986, i de la versió d’Àlex Rigola del 2015, la nova proposta actualitza l’enrevessat text per portar-lo al present, una posada al dia que cada generació hauria d’afrontar lliure de prejudicis. La versió de Pazos i Carderón està desfermant entusiasmes descontrolats i també alguns peròs, com sempre passa quan es grapeja una peça tan referencial. Benvinguts siguin tots els debats, especialment en mig d’una crisi de valors tan bèstia. El público, per damunt de tot, és un rampell de llibertat absoluta en les formes i en el contingut, una defensa del dret a estimar com ens doni la gana. Més Lorca, si us plau.

    'El público'© Carlos Dossena
    ‘El público’© Carlos Dossena

    David vs. Goliat

    Per acabar, un apunt audiovisual. Dimarts va tenir lloc als Cinemes Renoir de Barcelona una projecció de Domingo Domingo, pel·lícula de Laura García Andreu que competeix pel Goya a Millor Documental (la podeu trobar a Filmin). La història narra el periple d’un agricultor amb poca terra que s’enfronta a les dinàmiques que imposen les grans distribuïdores de l’alimentació. La lògica de David contra Goliat es repeteix de cara als guardons: una producció independent en català que competeix a les nominacions amb cintes de gran pressupost com La guitarra flamenca de Yerai Cortés, el debut de C. Tangana en el cinema que arrossega tots els titulars. En una setmana en què els Premis Gaudí han servit per omplir les xarxes de discursos crítics amb la realitat, tant de bo els acadèmics de tot l’Estat pensin menys en màrqueting i més en el necessari compromís de l’art.

    'Domingo Domingo' © Suca Films
    ‘Domingo Domingo’ © Suica Films
    Publicitat
    Audiovisual Gabriel Calderón Juana Dolores La Brossa Marta Pazos Teatre Lliure
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anterior‘El 47’ triomfa als Premis Gaudí en una nit de reconeixements repartits
    Següent Article Albert Ausellé a l’univers Guimerà
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Protagonistes 25 d'octubre de 2025

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Cau, de gira per Catalunya. Amb la companyia Parking Shakespeare, el José Pedro ha dirigit…

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.