Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Com volem que sigui el teatre català?
    Auca

    Com volem que sigui el teatre català?

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz13 de març de 2025Actualitzat:13 de març de 2025No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Imatge promocional de 'Sala polivalent © 3Cat

    Un passeig entre els reflexos de l’actualitat que projecten les nostres arts escèniques Auca#148

    Publicitat

    Premis

    Fa uns dies, Violeta Kovacsics publicava un article en què deia que “els premis no són una altra cosa que una projecció. No són tant la constatació del que s’ha fet, com l’afirmació d’allò que es voldria ser”. En aquest sentit, les nominacions dels Premis de la Crítica publicades dimarts són una bona constatació de com el sector –com a mínim, en aquest cas, els professionals del periodisme– perceben llums i ombres de l’àmbit artístic. Falta veure cap a on es decanten els guardons, però en la nòmina de muntatges favorits destaquen obres com El día del Watusi, Tots ocells, Ànima, L’imperatiu categòric i Pura passió. Grosso modo, tenim una mica de tot, obres que s’inspiren en novel·les –ara tendència–, textos originals que demostren la bona forma de la dramatúrgia contemporània, formats més o menys innovadors i un bon equilibri entre la producció pública i privada. El gran pressupost, com sabem, no és garantia de la qualitat final, com revela el fet que algunes de les superproduccions de la temporada passada hi hagin passat de puntetes en la tria. Decau també el mite que sosté que la crítica i el públic no van del bracet: les obres favorites en la travessa van exhaurir entrades en el seu moment. Varietat, en definitiva, que és un símptoma d’aquesta feble bona salut del teatre que últimament intentem remarcar.

    Cristina Plazas a 'Pura passió', de Lucia del greco © Felipe Mena
    Cristina Plazas a ‘Pura passió’, de Lucia del greco © Felipe Mena

    Fora

    Més enllà de la influència dels premis, de resultes d’una visita recent a França intuïm la imatge que projecten les nostres arts escèniques fora de les nostres fronteres. El Théâtre Garonne, centre de referència de la creació heterodoxa a Toulouse, programarà a l’abril el cicle Objects catalans non identifiés, una constel·lació a partir de la companyia Cabosanroque que també inclou obres d’El Conde de Torrefiel, Niño de Elche i Isaki Lacuesta. Recordem que també Agnès Mateus i Quim Tarrida van passar al gener pel Thêatre de la Bastille de París, mentre que La Veronal continua el seu idil·li, entre altres països, amb Alemanya, on també actuarà al maig Agrupación Señor Serrano. No deixa de ser curiós que el teatre que exportem tingui tan poc predicament en els nostres escenaris més enllà de quatre dies d’exhibició en els festivals de referència, Grec, Temporada Alta i poc més. Els programadors internacionals s’interessen pels artistes que a casa nostra sovintegem ben poc. Mentrestant, les obres que esgoten tot el paper, com El día del Watusi, costen de reprogramar i gairebé mai fan el salt del públic al privat, com recorda Andreu Rami en un reportatge recent que analitza les contradiccions del nostre model productiu. Què som i cap a on anem, preguntes oportunes ara que els engranatges del teatre sembla que giren a la velocitat adequada.

    ‘Flors i viatges’, de Cabosanroque, es veurà a l’abril al Théâtre Garonne de Tolosa © Temporada Alta

    Sèrie

    És tota una sensació, el més comentat a les tertúlies: La Calòrica ha fet el ple amb la sèrie Sala polivalent que es pot veure a la plataforma gratuïta 3Cat. Format àgil amb capítols de 20 minuts, guions punyents i corrosius que reparteixen clatellades a tort i a dret, personatges detalladíssims que projecten reflexos no tan deformats, encertats a l’hora de treure’ns els colors a tots plegats. Riure’ns del que som, sense oblidar la tendresa, sense judicis de valor. Els centres cívics com a divan del malestar que la societat no sap com canalitzar, activitats grupals a través de les quals s’exorcitzen frustracions, la feblesa de l’individu exposada al col·lectiu. La sèrie es fa curta, massa, caldria pensar ja en una segona temporada millor dotada de pressupost, la qualitat ho justifica, també la necessitat de crear referents propis que parlin de nosaltres i en la nostra llengua. A Tricicle li va costar vuit anys tenir una sèrie a TV3, La Cubana en va trigar onze. La Calòrica arriba a la televisió amb protagonisme propi 15 anys després de la seva fundació. Un merescut salt de pantalla sí, també una possible reflexió sobre els sostres de vidre d’un audiovisual poc atent al talent de l’escena.

    ‘Sala polivalent’, de La Calòrica © 3Cat

    Noms

    Sovint s’afirma que tenim la memòria curta, sobretot pel que respecta a les arts escèniques, i que som poc proclius als homenatges en vida. Per això sorprèn de forma molt positiva la decisió de l’Ajuntament de Sant Cugat de posar a l’Auditori municipal el nom de la seva actriu més il·lustre, Emma Vilarasau. Merescut bateig en un moment de plenitud de la carrera artística de la intèrpret. Si els premis són una projecció de com volem ser, els noms que posem a les coses donen la mida de com ens definim, d’on posem l’accent. Per cert, ara és un bon moment per recordar aquella idea no materialitzada de l’exdirector del Lliure, Juan Carlos Martel, per batejar la sala de Gràcia amb el nom d’Anna Lizaran. Un vot a favor.

    Emma Vilarasau durant l’acte d’homenatge © Ajuntament de Sant Cugat
    Publicitat
    Advertisement
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEl gran format: un símptoma de la bona salut del teatre català
    Següent Article Gerard Franch,  ben afinat
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.