Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»El Lliure de Manrique, “un teatre d’art per a tothom”
    Auca

    El Lliure de Manrique, “un teatre d’art per a tothom”

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz14 de març de 2024Actualitzat:15 de març de 2024No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Julio Manrique © Marta Mas
    Julio Manrique © Marta Mas

    Finalment, ahir es va publicar el projecte amb el qual Julio Manrique va guanyar el concurs per a la direcció del segon teatre del país Auca#105

    Publicitat

    Art per a tothom

    Final del misteri, o no. Cinc mesos després de conèixer que Julio Manrique seria el nou director del Teatre Lliure, i un mes i mig després de prendre possessió del càrrec -amb roda de premsa de presentació cancel·lada-, per fi hem conegut el projecte guanyador del concurs públic resolt la tardor passada. 19 pàgines que orbiten al voltant d’una idea: “un teatre d’art per a tothom” que posi “els artistes al centre”, “un teatre com un mirall que ens desemmascari i on ens puguem reconèixer”. Més concretament, Manrique proposa treballar el talent amb eines precises com la “resurrecció” de l’Espai Lliure com a sala d’exhibició, la creació d’una companyia -Projecte Ànima, al voltant de la diversitat funcional- i la reestructuració del sistema de beques i ajudes de l’anterior etapa. El programa cita fins a cinc ocasions el mestre Peter Brook, com també altres referents de la talla de Jean Vilar i el seu teatre com a servei per a tothom que “necessita públic per existir”.

    Teatre Lliure
    Teatre Lliure

    Llegir entre línies

    Després de tantes coses com han succeït al Lliure en els últims anys, ens hem acostumat a llegir entre línies. La renúncia al càrrec de l’anterior director, Juan Carlos Martel, i els conflictes de personal que han traspassat als mitjans han deixat en l’aire una sensació de mala maror. En el projecte de Manrique llegim: “cal que aquest equip es faci còmplice del projecte artístic, que se’l faci seu. Aquesta és, des del meu punt de vista, una de les principals responsabilitats del director artístic: generar complicitats i fer que cada treballador del teatre remi en la mateixa direcció”. De fet, al projecte només apareix citat Martel en una ocasió, per proposar la continuïtat del projecte educatiu amb escoles. Menys sort correran altres espais centrals de l’anterior direcció com les nombroses activitats paral·leles a la programació, l’Escola de Pensament o el cicle Katharsis de noves tendències. Sobre aquest corrent, Manrique només fa referència a acollir i acompanyar artistes “que aixequen els seus espectacles sense partir d’una obra preexistent”, i es mostra obert a programar disciplines més enllà del teatre, fins i tot “cinema i les arts plàstiques”.

    Juan Carlos Martel: “No prorrogo en el Teatre Lliure perquè és impossible consolidar el projecte plantejat”

    Clàssic i de text

    Manrique sí que dedica bona part del seu programa a dissertar sobre la necessitat de llegir els clàssics, però, des d’una perspectiva contemporània, suggereix “reescriure’ls, sobre el paper o a l’escenari, per tal d’afavorir el miracle de viure’ls com a contemporanis”. Cita exemples concrets d’adaptacions d’Strindberg més o menys actuals, de Katie Mitchell i Christine Jatahy, però sense ser tan “radical com Milo Rau” quan imposava un topall del 20% del text original en l’adaptació dels clàssics. Seguint la “vocació internacional”, Manrique vol que les propostes del Lliure viatgin per Europa, i en especial les de teatre de text, que “mai no és, únicament, teatre de text”, sinó una bona història que “pot explicar-se de moltes maneres”. Es buscaran complicitats amb el Théâtre de la Colline de Wajdi Mouawad, l’Internationaal Theatre Amsterdam, d’Eline Arbo, i amb el Teatro de la Comedia de Montevideo de Gabriel Calderón, a més d’altres centres madrilenys com el CDN o el Festival de Otoño.

    'Julia', adaptació de Christiane Jatahy de 2013
    ‘Julia’, adaptació de Christiane Jatahy de 2013

    Família

    Tornen a primer pla idees com la Ciutat del Teatre, el vell projecte de superestructura compartida amb el Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre, a més d’apuntar a la plaça Margarida Xirgu com espai potencial d’arts de carrer i centre de les inauguracions populars de temporada. Destaca també la intenció d’allargar la vida de les produccions d’èxit mitjançant gires i la col·laboració publicoprivada, potenciar que els muntatges puguin saltar a sales privades seguint el model britànic. I per portar el projecte a bon terme, Manrique s’envoltarà dels seus col·laboradors habituals, la família còmplice que s’articula com un “equip assessor”, amb gent de la productora La Brutal com Cristina Genabat i David Selvas, a més de Francesc Casadesús, actual director del Grec, que s’encarregarà d’articular l’àmbit internacional. Completa l’alineació Ivan Benet com Adjunt en la direcció. Tot plegat i en resum, un projecte sense sorpreses, molt fidel als principis i a la solidesa artística que caracteritza la carrera de Manrique. Haurem d’esperar a la presentació de temporada de juny per veure amb quines cartes ens vol entusiasmar.

    Julio Manrique © Marta Mas
    Julio Manrique © Marta Mas
    Publicitat
    Christiane Jatahy Festival Grec Gabriel Calderón Juan Carlos Martel Julio Manrique Katie Mitchell Teatre Lliure Wajdi Mouawad
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMor l’actriu Montse Miralles, figura destacada del doblatge català
    Següent Article Anna Farriol, amb cor pel món
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    10 imprescindibles (només) del Grec 2025

    16 de juny de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.