Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»FiraTàrrega 2025: interferència, concentració i leprechauns
    Auca

    FiraTàrrega 2025: interferència, concentració i leprechauns

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz15 de setembre de 2025Actualitzat:16 de setembre de 2025No hi ha comentaris7 Minuts de lectura
    'Interferència 03', de Teatres de Campanya © Eva Balcells-12
    'Interferència 03', de Teatres de Campanya © Eva Balcells

    Una repassada a les fites d’un festival en transformació salvat per Marc Salicrú i un conjunt de petits espectacles en què destaca la presència irlandesa Auca#166

    Publicitat

    Còmput

    Arribarà el dia que el cos dirà prou, però, de moment, podem fer un balanç a l’engròs de quilòmetres passejats (de vegades esprintats) i d’un volum considerable d’espectacles més o menys gaudits. En total, FiraTàrrega 2025 ha despatxat 156 funcions: 82 gratuïtes i entre les 73 de pagament, localitats exhaurides a 41. El recompte oficial parla de 14.643 entrades amb una ocupació del 75,2%, gairebé un 10% més que l’any passat. Però més enllà de les xifres, falta aterrar el magma d’una ciutat transformada en escenari amb les arts de carrer com a respiració col·lectiva.

    Carlota Grau Bagès a 'Granotes al cel, aigua a la terra!'  © Núria Boleda-6
    Carlota Grau Bagès a ‘Granotes al cel, aigua a la terra!’ © Núria Boleda

    Interferència

    Ja ho hem explicat, però s’ha d’insistir: el que ha fet Marc Salicrú amb el projecte Teatres de Campanya no és d’este món. Després de la Mercè i el Grec, la seva tercera simfonia de carrer, Interferència 03, ha estat la més reeixida. Perquè en essència el seu seguici té més sentit com s’ha vist a la inauguració de Tàrrega, com una cercavila esbojarrada de l’absurd quotidià, una processó incívica de símbols atronadors que acaba en un descampat com un aquelarre, ball al voltant d’una foguera purificadora. Sens dubte es tracta del revulsiu que les arts de carrer necessitaven: valent, ambiciós i audaç, que beu de la tradició i al mateix temps proposa una alternativa de futur. Si l’”Hola” olímpic va ser el final d’una època del carrer –la de Comediants i La Fura dels Baus–, l’“Adéu” de Teatres de Campanya hauria de marcar l’inici d’una nova etapa. Marc Salicrú ha salvat FiraTàrrega 2025.

     'Interferència 03', de Teatres de Campanya © Núria Boleda
    ‘Interferència 03’, de Teatres de Campanya © Núria Boleda

    Sense pistes

    Més enllà de l’espectacle inaugural, enguany ens ha tornat a faltar aquella sorpresa majúscula, l’aposta de risc que ningú espera i després tothom comenta. En termes globals, i sense haver pogut veure-ho tot (és impossible), resta una sensació general de qualitat, tot i que també algunes propostes s’han quedat pel camí sense arribar a uns mínims. Van despuntar per encert i ofici els Escarlara, incombustibles, sempre inspirats. Ròdols i cigrons és el seu particular homenatge al cinema de temàtica circense, un prodigi d’artesania en combinació amb realitat virtual, un espectacle de places limitades que van anar buscadíssimes. En la mateixa línia de delicadesa i materials casolans, el circ íntim de Conhort, el nou espectacle d’Hotel Iocandi, una peça que juga amb la fragilitat, la caiguda i el consol compartit. Petites mostres de circ expandit més enllà de les multituds de la fira.

    'Ròdols i cigrons' d'Escarlata © Núria Boleda
    ‘Ròdols i cigrons’ d’Escarlata © Núria Boleda

    Tendències

    Continuem amb el circ, i copio l’etiqueta d’una veterana espectadora local que parla de “l’Escola Joan Català”, creador que va obrir camí amb Pelat, el ja mític espectacle del pal. Un home entra en escena carregat amb una fusta i construeix el dispositiu davant la mirada dels espectadors. S’inscriuen en aquesta tendència dues propostes d’arrels franceses: L’instant n’a que nos gestes, de Jordi Galí, i Damoclès, de Circ Inextremiste. En el primer, una escultura creada en directe genera equilibris impossibles; en el segon, trobem un guió semblant, però amb la participació del públic i la utilització de nens com a element de risc (agosarat i gamberro). Hi ha en termes de circ una altra tendència ben pròpia de la FiraTàrrega dels últims anys, els espectacles blancs de la plaça de les Nacions, propostes gairebé clòniques: acrobàcies diverses, troupes joves, vestuaris neutres i un fil de dramatúrgia naïf. Companyies com Eunoia Kolektiva i Circumstances n’han estat els representants d’enguany.

    Jordi Galí © Núria Boleda
    Jordi Galí a la plaça Major © Núria Boleda

    Calder d’or

    El focus de FiraTàrrega sobre les arts de carrer irlandeses va funcionar com a motor de qualitat i mirall d’exigència. Entre els muntatges més aplaudits, Claudette, una delícia d’obra de malabars de Maleta Company & Cie. Balancetoi. El titella protagonista representava una senyora gran, combat contra l’edatisme i toc directe a la fibra sensible. El malabarista, Alex Allison, suposa tot un descobriment, virtuós protagonista que va fer doblet amb Runners d’Hippana.Maleta, espectacle construït al voltant de cintes de córrer, bravo per les idees noves. En un altre registre, Miss Mary , de Kristyn Fontanella, que porta la dansa tradicional irlandesa a una lectura contemporània. Essència d’espectacle de plaça obert a tothom, amb el risc d’haver de participar-hi.

     Alex Allison i Sara Martínez a 'Claudette' © Núria Boleda-5
    Alex Allison i Sara Martínez a ‘Claudette’ © Núria Boleda

    Col·lectiu

    Com en el cas de Fontanella, el cèntric aparador de la plaça Major va tornar a vibrar amb les propostes que apel·len a la col·lectivitat com a dispositiu. Van fer ballar multituds els espectacles Granotes al cel, aigua a la terra! de Banda esfèrica, amb Carlota Grau Bagès com a ballarina impagable que contagia l’entusiasme. Al mateix escenari, Black, d’Oulouy, va fusionar estils urbans i reivindicació, transformant l’àgora en un clam, Black Lives Matter compartit de ritme i presència. Espectacles per a tots els públics amb missatge, sí, és possible, també ho van demostrar els Street Fools amb Banaba Flup, muntatge de clown que alerta contra la imminent pujada del nivell de la mar.

    'Black', d'Oulouy © Núria Boleda
    ‘Black’, d’Oulouy © Núria Boleda

    De sala

    A l’espai La Paraula van coincidir en sala cares ben diferents de la Tàrrega de sempre i d’ara. Per una banda, el retorn d’Albert Vidal, creador històric de l’escena performativa que es va marcar un Inferno, un descens als tres primers cants de la Divina Comèdia recitats en toscà del segle XIV. Mestratge tel·lúric de contacte amb tècniques d’altres temps, però d’una radicalitat atemporal, un os dur de rosegar però que fa bon caldo. També de caràcter extenuant, la proposta de Núria Martínez-Vernis i Oriol Sauleda, El gran bluf , un duel poètic entre dos bufons del mot lliure, improvisació a dues veus de 50 minuts. Vam quedar esgotats per aquest exercici de risc gairebé circense, contracultura per trencar amb la rigidesa dels formats suats. Finalment, el Pavelló Municipal va acollir Weltschmerz, de Ferran Dordal, l’obra que proposa una partida de petanca contra les dinàmiques accelerades de la contemporaneïtat. La producció d’Indi Gest es va comentar pel seu caràcter tranquil i filosòfic, una via diferent del to imperant en la Fira, sovint simplificat i accelerat.

    Núria Martínez-Vernis i Oriol Sauleda a ‘El gran Bluf’ ©Núria Boleda

    Transformació

    Una part del públic ho destacava: la concentració d’espais al centre de la ciutat va ser un encert. Desapareixen escenaris com Cal Trepat, també els desplaçaments en bus a ubicacions encara més llunyanes. El resultat directe: es camina menys i es poden encabir més espectacles en l’agenda. La part negativa: es perd la màgia dels site-specifics que marcaven el contrapunt a les aglomeracions. Una part d’aquests muntatges a espais singulars es creaven a partir de les ajudes Suport a la creació que enguany han desaparegut després de 18 anys. Faltarà veure com ho compensa en un futur FiraTàrrega, perquè els espectacles becats servien per marcar un perfil temàtic propi i fomentaven les arts de carrer pures (un àmbit negligit pels grans equipaments del país). Contra el perill d’excés de programació “neutra”, intercanviable amb qualsevol altre festival, caldrà veure com marquen estil i batec els programes del futur. Algunes respostes les trobarem entre el 10 i el 13 de setembre de 2026.

    Hotel Iocandi © Núria Boleda
    Hotel Iocandi © Núria Boleda
    Publicitat
    Escarlata Circus FiraTàrrega Marc Salicrú
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLa Beckett obre temporada amb Perejaume i un homenatge a Koltès
    Següent Article El llibre ‘Entreacte(s)’ inaugura l’OFF-Terrats en Cultura amb una lectura dramatitzada
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    A fons 31 d'octubre de 2025

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Dues actrius que van marcar època El 26 de maig passat, el Teatre Romea va acollir l’acte…

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.