Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Homenatge sense plany a Rodolf Sirera
    Auca

    Homenatge sense plany a Rodolf Sirera

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz12 de desembre de 2024Actualitzat:13 de desembre de 2024No hi ha comentaris6 Minuts de lectura
    Rodolf Sirera © Julio Cebolla
    Rodolf Sirera © Julio Cebolla

    Lloança al dramaturg i guionista amb motiu de la concessió del Premi Lletraferit de Cultura Valenciana dijous passat Auca#138

    Publicitat
    Advertisement

    Exordium

    (Salutatio)
    Benvolgudes i benvolguts,

    No sé vostés, però un servidor hui ocuparia en un lloc diferent si no fora per la figura que venim a homenatjar. Tampoc el teatre valencià dels nostres dies seria el mateix sense la influència cabdal que ha exercit en ell Rodolf Sirera al llarg de cinc dècades.

    No resulta fàcil fer un resum dels arguments a favor de la concessió del premi, perquè no parlem només d’un dramaturg excel·lent, ens referim a una figura imprescindible de la televisió, de la crítica i de la gestió cultural, a més de ser un dels arquitectes més rellevants de l’estructura del teatre públic del nostre país.

    Per si tot això no fora prou, en este homenatge cal afegir també la contribució imprescindible del seu germà, Josep Lluís Sirera, company inseparable en infinitat de projectes compartits. Josep Lluís és una figura indispensable també en l’àmbit acadèmic, com recordem molts deixebles. Els seus estudis de teatre i literatura valencians, a més dels seus consells, continuen a la base del nostre corpus actual, de la nostra forma d’entendre les arts escèniques.

    (Propositio)
    En este viatge per les vides i trajectòries dels germans Sirera volem posar en valor el seu treball individual i conjunt. Seguirem l’estructura del cant de lloança d’en Crisòstom Laparra i Caudart que apareix a l’obra Homenatge a Florentí Monfort (1972). Aplicat a Rodolf Sirera obtindrem un negatiu d’aquell personatge arquetípic d’una Renaixença imperfecta, d’aquella crítica a la societat teatral folklòrica de la dictadura. Perquè Rodolf Sirera representa el contrari que Florentí Monfort, parlar dels Sirera és sinònim de la renovació del teatre valencià.

    (Transitio)
    Amb els seus projectes d’èxit, també amb les fites no assolides, la saga teatral dels Sirera ens dona una fotografia clara del nostre present teatral. Trajectòries unides a l’avantguarda, a l’experimentació amb llenguatge teatral i els seus límits, però caracteritzades també per un important coneixement de les arrels de la nostra tradició escènica.

    ‘Tres forasters de Madrid’, d’El Rogle, al Casino de Granollers, 1973. © Pau Barceló / CDiMAE.

    Narratio

    (Salutatio)
    Rodolf Sirera va nàixer a València l’any 1948 en una època marcada per les limitacions culturals i lingüístiques del franquisme. El seu germà, Josep Lluís Sirera, sis anys més jove, va compartir amb ell una infantesa plena de curiositat intel·lectual i amor pel teatre.

    (Initium)
    Rodolf es va formar en Història a la Universitat de València, on també comença a participar en el teatre universitari. En ell va fundar, a finals dels seixanta, el Centre Experimental de Teatre (CET), una “experiència utòpica” tal com va definir. D’aquella època roman encara l’obra La pau (retorna a Atenes) (1971-72), amerada per la influència brechtiana dels corrents europeus del moment.

    Poc després, Rodolf i el seu germà Josep Lluís fundaren El Rogle (1972-1977), un grup que marcaria la fita fundacional del teatre independent valencià. Amb este col·lectiu van estrenar obres com el citat Homenatge a Florentí Montfort, Tres forasters de Madrid i El brunzir de les abelles, entre altres. L’estil de la companyia barrejava la denúncia social amb la investigació històrica, amb peces que romanen com a símbols del compromís cultural i polític en una època que apuntava al canvi.

    'El verí del teatre' © Teatre Micalet
    ‘El verí del teatre’ (2024) © Teatre Micalet

    (Medium)
    La consagració de Rodolf va arribar el 1978 amb El verí del teatre, una obra psicològica i captivadora que va ser traduïda a més de deu idiomes i representada arreu del món. Una fita sí, però una peça que no hauria d’eclipsar la resta del seu corpus dramàtic, amb obres tan rellevants i captivadores com Plany en la mort d’Enric Ribera (1972), Indian Summer (1990) i Raccord (2005), entre moltes altres.

    En este punt cal destacar que Sirera i els Sirera no s’han limitat només a l’avantguarda. Junts i per separat han investigat i treballar amb gèneres populars, adaptant i reinventant sainets, revistes i fins i tot obres per a titelles. Autors vilipendiats com Eduard Escalante i Josep Bernat i Baldoví van revifar gràcies a algunes de les seues reinterpretacions i estudis. El teatre valencià històric té el valor de ser nostre, cap altre teatre no parla tan bé de nosaltres, encara que alguns no s’hi vulguen reconéixer.

    En la mateixa línia, el compromís cultural de Rodolf Sirera va més enllà de l’escriptura. Durant la Transició i els primers anys de la democràcia, una època amb tots els buits imaginables, Rodolf Sirera va assumir diferents càrrecs de gestió cultural, va gestar les primeres institucions teatrals públiques. Entre els seus èxits, destaca la creació del del Festival Sagunt a Escena, que encara perdura com una cita de referència estival.

    Juli Mira a 'Herència de Sang' (1995) © RTVV
    Juli Mira a ‘Herència de Sang’ (1995) © RTVV

    Tanmateix, no podem passar per la biografia de Rodolf Sirera sense fer menció de la televisió. Una nova etapa en què van confluir la seua experiència teatral i el seu amor pel cinema. Va ser l’autor del primer serial de Canal 9, la telenovel·la Herència de sang (1995-1996), una fita en la història de la televisió pública valenciana. També va formar part de l’equip de guionistes de Nissaga de poder (1996-1998), un dels grans èxits de la història de TV3. Però el seu reconeixement definitiu a escala estatal arribaria amb la sèrie Amar en tiempos revueltos (2005-2012), de TVE.

    Com abans havia fet amb gèneres dramàtics històrics, Sirera va dignificar això que anomenem despectivament culebrons, amb una narrativa rigorosa, plena de matisos i amb personatges complexos. Després vindrien tota classe de projectes audiovisuals, com l’ambiciosa adaptació de la novel·la La catedral del mar (2018).

    (Finis)
    Després de la sobtada mort de Josep Lluís el 2015, Rodolf Sirera ha escrit i estrenat Dinamarca, un tribut al seu germà, però també el retorn per la porta gran al teatre públic valencià, la tornada d’un exili interior que l’ha mantingut allunyat de l’escena massa temps.

    Dinamarca, l’última obra conjunta dels Sirera, ens torna a evocar el tema principal del seu teatre, la relació conflictiva entre l’intel·lectual, la societat i el seu moment històric. Un tema tan vigent i amb tants matisos, sobretot quan parlem d’esta terra nostra, un “país complex”, segons paraules de Rodolf.

    'Dinamarca' (2021) © Jordi Pla.
    ‘Dinamarca’ (2021) © Jordi Pla.

    Peroratio

    Amb mig segle de treball, Rodolf Sirera, malgrat totes les circumstàncies adverses, ens han llegat un patrimoni cultural immens. Celebrem també el seu retorn actiu a l’escriptura de teatre amb títols com Clandestins, nou premi Ciutat d’Alcoi 2023 que arriba més de cinquanta anys després del primer guanyat el 1971.

    El teatre en mans dels Sirera sempre és un mirall i no un vidre transparent innocu. Com ens recorda Rodolf en la seua obra més famosa, el teatre per damunt de totes les coses és “el plaer de transgredir les normes establertes”. Per tot això i més, enguany s’atorga el Premi Lletraferit de Cultura Valenciana a Rodolf Sirera.

    Manuel Pérez i Rodolf Sirera © Julio Cebolla
    Manuel Pérez i Rodolf Sirera durant l’entrega del Premi Lletraferit de Cultura Valenciana al saló d’actes del
    Centre Cultural La Beneficència el 5 de desembre passat © Julio Cebolla
    Publicitat
    Advertisement
    Rodolf Sirera
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEl Teatre Nacional més internacional amb la TNC Weekend Pro
    Següent Article Salvador Sunyer cedeix la direcció de Temporada Alta a Narcís Puig
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 11 de juliol de 2025

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Impulsor de formats com Operación Triunfo i Crónicas Marcianas, va deixar empremta en la televisió…

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    David Pintó, celebrar l’escena

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.