Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»La gent de teatre i els espais que habiten
    Auca

    La gent de teatre i els espais que habiten

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz9 de novembre de 2023Actualitzat:14 de novembre de 2023No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'L'home de teatre' © Àlex Rigola

    S’inaugura l’Heartbreak Hotel d’Àlex Rigola i Irene Vicente amb tota una declaració d’intencions, Thomas Bernhard per la vena Auca#93

    El comediant

    “N’ha llegit les crítiques? / Tonteries /com tot el que surt als diaris / xarlatans incompetents”. La irreverència i mala llet proverbial de Thomas Bernhard es dibuixa com un ventilador repartint excrements a tort i a dret. La seva escriptura té alguna cosa de Tarantino (el cineasta), és realista però alhora molt bellugadissa i estripada, i pot resultar pomposa en segons quines adaptacions. No és el cas d’Àlex Rigola, que s’ha fet un vestit a mida amb L’home de teatre, peça triada per inaugurar la sala Heartbreak Hotel que acaba d’obrir al barri barceloní de Badal. Bruscon, el protagonista, és un famós comediant vingut a menys, que en la seva llarga diatriba-monòleg salta sense paracaigudes del ridícul pretensiós a la lucidesa més descarnada. Bernhard i l’art del sarcasme.

    Àlex Rigola © Eli Don / ACN

    La cambra

    L’obra –aquest cop sense caixa de fusta– torna a explorar això que Gabriel Sevilla defineix com nou “teatre de cambra”, un grup reduït d’espectadors que s’enfronta a una posada en escena minimalista, despulladíssima, amb els intèrprets que empenyoren nom, cos i paraula per fusionar-se a l’extrem amb els personatges. La pràctica absència de qualsevol mena de distància abona el ritual teatral fins a l’extrem, i alguna cosa màgica es manifesta. Quan l’Andreu Benito irromp a escena i comença a explicar el desafortunat periple que l’ha portat a caure des del Teatre Nacional fins a Badal, el subtext comença a bullir. En bona part el combustible és de l’adaptació, que canvia Àustria per Catalunya (“Degenerada / és la paraula / bancarrota moral”), Hitler per Franco i Metternich per Rafael Casanova. I el més sorprenent de tot és que la reescriptura del text encaixa com un guant, com si tots els països d’Europa fossin el “tumor de pus” que denunciava Bernhard mitjançant un dels seus antipàtics i genials personatges. La ironia punyent que imprimeix Rigola al muntatge, la manca de pompositat, van a favor de la gran mentida tan autèntica que és aquesta funció. No se m’acut millor carta de presentació per al nou Heartbreak Hotel.

     Hotel © Eli Don / ACN
    Heartbreak Hotel © Eli Don / ACN

    El pastís

    Si jo tingués molts diners (que no és el cas), fos un productor de teatre (buf!) i vinguéssin a dir-me d’obrir una sala petita amb una obra de Bernhard que estarà tres mesos en cartell, fugiria cames ajudeu-me. Però el món és dels valents com Rigola i Vicente, que confien que l’escena de Barcelona s’ho pot permetre, que està prou madura, que la qualitat i el boca-orella faran la resta. La novetat de l’espai i l’excel·lència del primer muntatge hauria de ser al·licient suficient per crear una onada d’expectativa nivell La Calòrica. A Barcelona als últims anys s’han obert sales noves (gairebe totes petites), però el pastís continua sent pràcticament el mateix, la xifra de vora tres milions d’espectadors que no acaba d’enlairar-se des de fa més d’una dècada. Alguns parlen d’un problema de diversificació, d’especialització, de trobar el públic adient per a cada espai. Tant de bo l’Heartbreak Hotel trobi el seu. Molta merda, per dir-ho en l’argot.

    Inauguració de l’Heartbreak Hotel © Entreacte

    Comunitat

    Un altre dels hits de la setmana ha estat la piulada-fil del director Ferrant Utzet queixant-se de la manca de programes culturals a les ràdios, retret extensible a la resta de mitjans, inclosos els portals web i les revistes. Entre altres coses, deia: “necessitem espais que creïn comunitat, que donin valor al que fem, que ens ajudin a arribar a nous públics donant-nos visibilitat i que, a més de despertar curiositat en el públic, li transmetin coneixement”. El creixement ben entès és aquell que consolida el que hi ha, que combat la precarietat generalitzada del sector, i que al mateix temps eixampla la base, crea nous aficionats. Tenim noves sales, com l’Heartbreak Hotel o els Texas que inauguren la setmana vinent, però cal que trobem també la forma d’obrir nou camins cap a tots aquells que poden caure rendits davant l’escriptura de Bernhard, però que encara no ho saben.

    1. Demà comencem al @teatrelliure la darrera setmana de funcions de #LaNostraCiutat. M'agradaria aprofitar aquest moment per llançar una reflexió sobre la cada cop més flagrant absència de continguts culturals als mitjans audiovisuals del país i, en especial, a la ràdio.

    — Ferran Utzet (@ferranutzet) November 6, 2023

    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anterior‘L’alegria que passa’ i ‘Golfus de Roma’, espectacles més guardonats als Premis Teatremusical.cat
    Següent Article Carme Poll, dels Texas a les antípodes
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.