Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»L’abraçada de l’os
    Auca

    L’abraçada de l’os

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz17 de febrer de 2022Actualitzat:1 de setembre de 2022No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    L'equip d''Alcarràs' recull l'Os d'Or © Berlinale

    El premi històric per a Carla Simón en la Berlinale i altres píndoles de l’actualitat setmanal Auca#5

    Triomf per a recordar

    Avui el cinema ocupa totes les portades. Per primera vegada en la història una pel·li en català guanya l’Os d’Or en la Berlinale. Hi havia motius per a l’esperança. El passi d’Alcarràs, la nova pel·lícula de Carla Simón, havia recollit una de les poques ovacions del festival. Les cròniques apunten la qualitat de la cinta per sobre de la precedent Estiu 1993: “És encara millor, de fet. Més complexa, més ambiciosa, més exigent amb l’espectador i, al mateix temps, més generosa i profunda”, escrivia Xavi Serra a l’Ara. L’entusiasme, ben segur, anirà en augment a mesura que s’acosti l’estrena a sales, prevista per a primavera. Emotiu també l’agraïment de la directora al recollir el guardó, un record cap als protagonistes del seu film, les “petites famílies de pagesos que cultiven la terra cada dia perquè els fruits arriben als nostres plats. La seva forma de fer agricultura, que és respectuosa amb la terra, avui és probablement un acte de resistència”. Bravo.

    Carla Simón: “És un moment per reflexionar, o ens n’anem a la merda”

    Teatre de catàstrofes

    L’obra de teatre de moda de les darreres setmanes porta com a títol Animal negre tristesa, un text d’Anja Hilling de 2007 dirigit per Julio Manrique a la Sala Beckett. Mai se sap com funciona això dels corrents d’opinió favorables, però benvinguts siguin en quantitat, més sucre, més dolç. Un planter d’intèrprets en estat de gràcia, respiracions sincronitzades entre el fum espès d’un incendi negligent, el que provoquen uns personatges moguts pel seu egoisme de culturetes burgesos. La filigrana narrativa és de traca, amb l’afegit d’una veu omniscient que projecta la trama cap a nous horitzons poètics. Manrique sap trobar la pirotècnia adequada perquè la tensió no decaigui. Així, entre combustible de melodrama passem dues hores atrapats en un nou gènere, el teatre de catàstrofes amb missatge.

    ‘Animal negre tristesa’ © Sala Beckett

    Caure de la figuera

    No ha tingut tanta flama en el boca-orella La casa del dolor, muntatge escrit i dirigit per Víctor Sánchez Rodríguez que encara es pot veure fins diumenge al TNC. I és una pena, perquè es tracta de la segona producció conjunta entre el teatre públic català i l’Institut Valencià de Cultura després de La casa de les aranyes, de Paco Zarzoso–sembla que va de cases–. Sánchez Rodríguez hi planteja un joc ambiciós, naturalisme inquietant que deriva en el malson d’un David Lynch seduït per l’anticlericalisme de Buñuel. El misteri d’un jove boc expiatori, l’atmosfera opressiva, fins i tot una lectura compartida dels Evangelis (Maledicció de la figuera); el text del valencià transita camins semblants als d’una altra autoria recent, El cos més bonic que s’haurà trobat mai en aquest lloc, de Josep Maria Miró, superb text que encara no s’ha estrenat a Barcelona. Sorprèn com dos autors rabiosament contemporanis arriben a teixir teranyines al voltant dels mateixos motius. Raons per creure en l’esperit del temps.

    ‘La casa del dolor’ © David Ruano

    TV3 aixeca el teló

    El matrimoni entre televisió i teatre va ser fugaç, amb moments fulgurants entre els anys setanta i vuitanta del segle XX: teatre català, Estudio 1, etc. Després, la ruptura va ser silenciosa i discreta, els conjugues mai van explicar els motius de la separació. Amb l’arribada de la pandèmia i el tancament de totes les sales, el teatre va comprendre que havia descuidat la part audiovisual, que el món ha canviat i les càmeres són necessàries per trencar la distància i l’espai. Moltes institucions es van posar les piles amb l’enregistrament d’espectacles, algunes pel seu compte (Sala Online del Lliure), altres a través d’acords més amplis, com el TNC i TV3. Dissabte el Canal 33 va emetre Solitud, peça dirigida per Alícia Gorina. Així, cada nou dissabte fins al 12 de març veurem un muntatge diferent: L’Hèroe, L’Emperadriu del Paral·lel, Decameró i Encara hi ha algú al bosc. Interessarà el teatre filmat a les noves generacions de teleespectadors acostumats a discursos sorollosos, ràpids i discontinus? I encara més al gra, queda algú que encara miri la televisió tradicional o ja tothom va directament a remenar els menús de Netflix? I un altre dia parlem d’El llop d’Àngel Llàcer.

    Berlinale Carla Simón
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLa invenció del futur (neix l’Associació Catalana de Dramatúrgia)
    Següent Article Carla Simón: “És un moment per reflexionar, o ens n’anem a la merda”
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.