Tardor calenta a Girona i Salt amb un centenar de propostes entre les quals destaquen espectacles encapçalats per grans figures de l’escena internacional Auca#33
Do de pit
El curs teatral té els seus tempos i la primera nota acostuma a ser la presentació del festival Temporada Alta que marca la melodia de la tardor escènica. Al Municipal de Girona s’ha presentat avui un aclaparador programa amb més d’un centenar d’espectacles internacionals i estrenes. Entre les diverses línies que articulen l’edició destaquen les tres AAA: autoria catalana en tots els seus formats –no només el text–, l’actualitat dels temes que ens preocupen en un temps d’incertesa i la recuperació dels artistes americans que poden tornar a travessar l’Atlàntic amb la pandèmia amortitzada. Anem a pams.
El batec de l’actualitat
El director del festival, Salvador Sunyer, ha citat un parell de vegades a l’enyorat Peter Brook, la primera per fer coincidir la filosofia de la XXXI edició amb la del mestre: “Hem buscat espectacles que no ens fotin sermons ni ens diguin el camí que hem de seguir”. Amb l’acompanyament dels artistes contemporanis el festival vol tocar de peus a terra i es farcirà de temes que bateguen al carrer. L’ecologia serà el tema central de produccions com Canto Mineral d’Azkona&Toloza o Temple du présent de Rimini Protokoll. Els nous espectacles de Sol Picó, Juana Dolores o companyies com Piel de Lava i Delaporte tractaran qüestions de gènere com a eix central. L’auge del feixisme i dels populismes serà també un altre marc de reflexió important, matèria que exemplificaran les noves propostes de figures internacionals de renom com Christiane Jatahy (Despois do silencio) o Romeo Castellucci amb Il Terzo Reich, espectacle instal·lació que serà un dels reclams de la Setmana de Programadors (entre el 17 i el 20 de novembre).
Tret de sortida
L’espectacle inaugural serà L’adversari (7 d’octubre), adaptació de la novel·la d’Emmanuel Carrère dirigida per Julio Manrique amb un repartiment encapçalat per Pere Arquillué i Carles Martínez. S’hi tracta la trobada entre un assassí i un escriptor amb el rerefons de la mentida i la importància de les aparences en la vida quotidiana. Serà una de les 21 produccions o coproduccions en les quals el Temporada Alta aposta per la creació del país. Exemple d’això, la lectura de les Confessions de Sant Agustí que farà Joan Carreras a la Catedral de Girona, l’homenatge a Sondheim amb què Mario Gas clausurarà el festival, l’acostament de Cabosanroque a Mercè Rodoreda o les noves propostes de Mal Pelo, Jordi Casanovas i Anna Maria Ricard, entre altres.
Aparador internacional
Com cada any, la producció internacional serà l’esquer per atreure’ns cap a Girona i Salt els mesos de tardor. Angélica Liddell, per exemple, habitual del festival, presentarà peça assajada i estrenada a Girona, Caridad. Més noms que en fan venir salivera: Pipo Delbono, Ute Lemper, Cristiana Morgante, Oskaras Kursunovas amb un Otel·lo protagonitzat per una dona i Declan Donellan amb una producció de La Vida es sueño de Calderón. Dues fites per als amants de la carpa i les emocions fortes, el Cirque d’ici de Johann Le Guillem i circ Rasposo dirigit per Marie Molliens. De nord a sud, Temporada Alta vol projectar la seva centralitat escènica cap a, ni més ni menys, Barcelona. Al Teatre Romea es podrà veure un dels plats forts de l’edició, la recuperació del celebrat muntatge de Kristian Lupa Ritter, Dene, Voss (18 d’octubre).
Cap a Amèrica
La connexió iberoamericana del Temporada Alta augmenta cada any amb la celebració d’un cicle a Buenos Aires. Enguany, després d’anys amb les fronteres restringides, els artistes de l’altre costat de l’Atlàntic tindran un paper encara més destacat. En són exemple d’això Les Luthiers, Marina Otero, Piel de Lava, Shaday Larios amb Jomi Oligor i l’habitual del programa Mariano Pensotti amb Los Años, espectacle que ofereix dues etapes de la vida d’una persona presentades de forma simultània.
Vell i nou
No faltaran clàssics com el Torneig de Dramatúrgia, que com a novetat es retransmetrà en streaming, programació a distància que també s’ampliarà a través d’entrevistes als artistes i un nou pòdcast relacionat amb els espectacles de l’edició. En l’apartat de venda d’entrades, es facilitaran la compra per paquets, amb descomptes que creixeran per a aquells que més localitats adquireixen. També es crea un nou sistema per vendre entrades als joves a preu reduït. I parlant d’entrades, el procés de venda s’iniciarà el dia 8 de setembre. Acaba l’estiu, però per sort també tenim estímuls per a la tardor que s’albira.