Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»L’scroll infinit del teatre millennial
    Auca

    L’scroll infinit del teatre millennial

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz13 de novembre de 2025Actualitzat:13 de novembre de 2025No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Imatge promocional de 'Burpees' © Mea Culpa
    Imatge promocional de 'Burpees' © Mea Culpa

    Entre la brevetat del mem i la complexitat sistèmica, reblem el clau de la nova fornada d’artistes amb l’estrena de Burpees al retrovisor Auca#173

    Publicitat

    Semblances

    Existeix un teatre millennial? El director i dramaturg del moment, Miquel Mas Fiol, proposa al seu comentat Manifest (falsament humil) un seguit de trets per definir una generació de creadors nascuts als noranta. Es tracta d’artistes que encara carreguen encara amb l’etiqueta d’emergents mentre conquereixen per dret les principals places d’exhibició. El Lliure n’és exemple, que ara fa coincidir en cartell la Trilogia de la condició ‘millennial’ a Montjuïc i Little Women a Gràcia. El teatre de Mas Fiol i Lucia del Greco s’assemblen? Com un ou a una castanya. Tampoc trobem massa punts de coincidència formal entre altres companyies com Las Huecas, La Bella Otero, José y sus hermanas, Moukhles & Sentís, o en les dramatúrgies de Berta Prieto, Pau Coya o Francesc Cuéllar. Tants caps, tants barrets.

    De l'amistat, de Las Huecas © Ona Bros
    ‘De l’amistat’, de Las Huecas © Ona Bros

    Popar

    Com l’autorreferencialitat no és un pecat dels nostres dies, ans al contrari, reprenc un retrat generacional que descarta les semblances d’estil, però que subratlla un marc precaritzat compartit, i en conseqüència una estètica “do it yourself” –“cutrisme”, s’ha dit també–, fer de la necessitat virtut, una aparent improvisació que beu molt del llenguatge de les xarxes. Els nadius digitals també han assimilat una manera d’expressar-se marcada per la brevetat, la dispersió, l’autoreferència, el sarcasme –nihilisme en els casos extrems– i aquella brúixola perillosa que és la nostàlgia. Aquest últim punt, la idealització d’un passat pop compartit, si bé intenta “generar col·lectiu en contra de l’individualisme imperant”, també renuncia a la construcció d’un marc simbòlic nou, amb el risc de sublimar un present instal·lat en el derrotisme i la manca de solucions.

    La Moukhles & Sentís, companyia resident © Sala Beckett

    Adrenalina

    Exemple de la diversitat del teatre noventarire, l’estrena més recent de Mas Fiol, l’obra Burpees, que es pot veure fins al 7 de desembre al Teatre Akadèmia. A diferència de la Trilogia que repesca el Lliure –un exercici més radical entre l’assaig, el metadiscurs i l’harakiri generacional–, Burpees es decanta per una estructura més convencional, una road movie amb tocs de melodrama familiar. El llenguatge audiovisual –això ja ve de lluny– té una influència cabdal i contamina l’escena amb el seu dinamisme d’el·lipsis, plans curts i salts d’espai. L’acceleració del discurs també pot ser una trampa, perquè quan provoquem que els espectadors es tornin addictes a l’adrenalina després resulten feixugues les trames secundàries i determinats frenades de ritme. Per sort, les arts escèniques no estan atrapades per la dictadura de l’scroll infinit de les xarxes, i el debat és ben viu: deixar-se contagiar per les lògiques de la immediatesa o combatre-les amb un teatre de digestió més lenta o fins i tot minimalista com el que practiquen Rigola i companyia.

    Revolta

    Però més enllà de la forma i velocitat narrativa que planteja, Burpees brilla per la seva incisiva anàlisi de la nova cultura Bro, la dels nous xamans digitals que prediquen salms motivacionals i combreguen amb la marca personal, coachs influencers de la vacuïtat i de l’estafa piramidal basada en l’aspiracionisme arribista. El personatge de David (un superb Biel Montoro) explica d’una forma meridiana com s’escampen els discursos reaccionaris en les capes més desfavorides, com els adolescents (mascles, sobretot) acaben atrapats per lògiques simplistes, respostes fàcils però buides que són la porta d’entrada a pensaments extremistes. Heus aquí un dels reptes del teatre dels nostres dies –millennial o no– trencar amb l’esquematisme arrelat, retratar fenòmens molt complexos i tractar d’esbossar algunes respostes. Aventurar-se, fins i tot, a trencar amb el relativisme que havia tenallat les generacions anteriors i apuntar alguna idea de revolta, que falta ens fa.

    Biel Montoro a una imatge promocional de 'Burpees' © Mea Culpa
    Biel Montoro a una imatge promocional de ‘Burpees’ © Mea Culpa
    Publicitat
    Berta Prieto Dossier Generació 90 Francesc Cuéllar José y sus hermanas La Bella Otero Las Huecas Miquel Mas Fiol Pau Coya Teatre Akadèmia Teatre Lliure
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anterior‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    27 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Auca 13 de novembre de 2025

    L’scroll infinit del teatre millennial

    Entre la brevetat del mem i la complexitat sistèmica, reblem el clau de la nova…

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.