Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Molta merda també per a la crítica
    Auca

    Molta merda també per a la crítica

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz16 de febrer de 2023Actualitzat:17 de febrer de 2023No hi ha comentaris5 Minuts de lectura

    Sobre la tòpica polèmica entre creadors i ressenyadors, Alemanya ens sorprèn amb una performance a l’altura de la sola de la sabata Auca#55

    Molta merda

    Una notícia entre pertorbadora i grotesca ha circulat en els darrers dies per timelines i safaretjos diversos del submon teatral, elevada encara pel seu component escatològic, sempre efectiu entre la parròquia catalanesca. Marco Goecke, director de la companyia de dansa de l’Òpera Hannover, ha estat acomiadat per atacar la crítica del diari Frankfurter Allgemeine Zeitung. Ho va fer refregant-li a la cara caca de gos, segons el relat de la periodista i del diari. Tot va passar en el descans d’una representació i la víctima, Wiebke Hüster, que fa 25 anys que valora espectacles de dansa, va acabar presentant una denúncia. Segons sembla, l’agressió estava planificada (volem suposar que ningú porta excrements de gos a una estrena) i lluny de penedir-se, l’autor de l’assalt ha justificat la seva acció a una entrevista posterior: “Ella també em va tirar merda durant anys”. Curiosa interpretació de la llei del talió amb la caca per davant.

    Marco Goecke a l’entrevista posterior a l’agressió.

    Crítica de la crítica

    Costa imaginar als nostres escenaris una reacció semblant, ens vull imaginar més civilitzats. Potser perquè el debat de la crítica discorre per altres canals –més precaritzats, menys prestigiats–, i sovint només preocupa als propis implicats, als que l’escriuen o la locuten. Les xarxes socials dels nostres dies ja permeten llançar merda sense risc de ser acomiadat, i més que una democratització de l’opinió el que s’ha acabat contagiant és la banalització i la llei del màrqueting. El cas és que a casa nostra no sovintegen les polèmiques entre creadors i crítics, i això també és un símptoma de moltes coses. El 2021, Carla Rovira es demana a un fil de Twitter si era correcte contestar una crítica publicada als mitjans. El debat va ser fecund, però la resposta, clara: per descomptat que sí. Tant de bo hi hagués més espai per a l’intercanvi d’opinions. De fet, alguns creadors com Albert Arribas o Pere Faura han integrat la lectura de crítiques dels seus espectacles en els mateixos espectacles, per a disgust  o sorpresa de ressenyadors. La crítica Carmen Del Val també es va veure implicada en una altra polèmica quan va tenyir el seu escrit d’adjectius referents al cos de la coreògrafa Marta Carrasco: “está algo gruesa. En ninguno de sus vestidos puede subirse la cremallera hasta arriba. Y su pelo pide un tinte a gritos”. Un article que va acabar passant per la Defensora del Lector d’El País, prova que l’exercici de la crítica no és aliè als temps que corren ni a les formes actuals de descriure el món i els cossos.

    Rèquiem nocturn – Pere Faura ©Alfred Mauve

    Flotats vs Sagarra

    Altres temps, altres star systems, altres egos. Quan la premsa escrita era més rellevant que ara (1989) i els columnistes tenien més fama que els mateixos directors d’escena, Josep Maria Flotats va publicar una famosa carta contra el crític Joan de Sagarra, un llarg escrit en què confonia la primera persona amb la institució (aleshores un Teatre Nacional en bolquers i sense edifici), tot etzibant-li: “et faig saber que d’ara endavant renuncio a actuar en presència de la teva persona. Perquè volem treballar seriosament, per respecte a la dignitat del teatre i a la del públic, perquè hem deixat enrere el temps de les ximpleries, no actuaré en un teatre on tu siguis present, on sé que no series ben rebut ni pels meus companys de professió ni pel públic que estima el teatre. No vinguis mai més a veure’m actuar”. La polèmica va comptar amb adhesions sonores entre la professió, també amb crítiques entre la crítica. Un sarau de divisme que costa mesurar des de la perspectiva dels nostres dies, ara que uns diaris més irrellevants parlen de teatre de tant en tant, i la crítica en llibertat ja no està tan ben vista.

    © Lourdes Aguirre
    Josep Maria Flotats recull el Butaca Honorífic Anna Lizaran. © Lourdes Aguirre

    Boadella vs Benach

    En clau sarcàstica, amb un estil més buffo i menys Comédie–Française, Albert Boadella i la resta de Joglars van enviar un frigorífic a casa del mestre Joan Anton Benach. La raó no era –com molts creuen encertadament– que els crítics són uns morts de gana, el motiu de la tramesa era que Benach havia definit Teledeum com un espectacle fred. A dins, no sabem si congelades, versions impreses de l’escrit en qüestió. Part de la gràcia era que la nevera s’entregava, però els ports no incloïen la retirada, així que imagineu el crític trucant al Museu de les Arts Escèniques per mirar que recollissin la broma transformada en un objecte de culte. Moralina pels companys, millor afinar amb els adjectius i les metàfores per si algú vol imitar en Boadella: “l’espectacle era negre com el caviar i salat com un pernil de bellota”.

    ‘Teledeum’, de Joglars

    També t’interessarà

    Es pot salvar la crítica?, per Xavi Pardo

    Una nova crítica per a un nou paradigma comunicatiu, per Núria Ramis

    Crítica? ‘What’ crítica? per Santi Fondevila

    Crítica, actualitat i contemporaneïtat, per Violeta Kovacsis

    Crítica Els Joglars Josep Maria Flotats
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorInsistir en el teatre musical: a foc lent i artesanal
    Següent Article Dramatúrgies de novel·la (la moda de les adaptacions literàries)
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.