Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Actualitat»Crítica? ‘What’ crítica?
    Actualitat

    Crítica? ‘What’ crítica?

    Santi FondevilaPer Santi Fondevila8 de febrer de 2021Actualitzat:10 de febrer de 2021No hi ha comentaris3 Minuts de lectura

    Té algun sentit la crítica teatral en els nostres temps? Molt em sembla que no gaire. I és un gaire més fruit del desig que de la reflexió. Si la crítica teatral va tenir en algun moment alguna importància mes enllà d’enaltir l’ego dels teatristes o utilitat més enllà de donar suport a noves propostes davant de l’Administració pública per obtenir subvencions, si la va tenir, dic, ja no la té.

    És víctima, i no l’única, d’uns temps sense temps per a la reflexió àmplia i pausada cuinada des del coneixement, i no de l’impuls o l’emoció espontanis que vehiculen les xarxes socials, els autèntics prescriptors a la nostra societat. Paradoxalment, es pot argumentar que l’explosió tecnològica ha ampliat ad libitum les possibilitats d’opinió. Que qualsevol pot posar estrelles o aplaudiments i un breu comentari del que ha vist. Que com passa al futbol, qualsevol aficionat pot jutjar l’entrenador, els jugadors i l’àrbitre. Però què en queda, de tot aquest guirigall?

    El cert és que la crítica teatral entesa com a reflexió autònoma i independent d’algú amb un criteri acreditat, com a anàlisi adreçada als lectors i als futurs espectadors, està pràcticament extingida. I ho està perquè el tradicional espai de comunicació des d’on transcendir cap als possibles interessats està desapareixent. De fet, només en queden les restes. Em refereixo a la seva manca de visibilitat, si no absència (en un diari li diuen crònica, com si la paraula crítica provoqués repulsió), en les edicions en paper dels diaris que tradicionalment acollien la reflexió sobre el fet teatral en mans de crítics que s’acreditaven per al mitjà, que al mateix temps els acreditava a ells. I que a més lògicament cobraven per cada article. Recordem que fins fa deu o quinze anys, La Vanguardia, El Periódico i algun altre diari varen ser una guia crítica de l’esdevenir als escenaris, tot i que l’espai de la crítica s’anava reduint. D’això en queda ben poc. Però és que llevat del cas del diari Ara, amb el qual tinc el gust de col·laborar, és impossible, o quasi, trobar una crítica en les edicions digitals dels mitjans, i encara menys en l’onada de mitjans digitals generalistes, que majorment toquen la cultura com a producte, obviant la reflexió i l’anàlisi.

    En el món del teatre el voluntarisme supleix massa cops i amb escreix les relacions professionals exigibles.

    Per sort hi ha les bones intencions dels mitjans digitals especialitzats com Núvol o Recomana, amb un planter de crítics de molt diferent pelatge que molt sovint escriuen per gust sense cap contraprestació, devaluant la figura del crític. Hi ha també els cada cop més abundants blogs personals a càrrec d’entusiastes, generosos amants del teatre amb una limitada capacitat d’influència. Un altruisme gens estrany en el món del teatre, on el voluntarisme supleix massa cops i amb escreix les relacions professionals exigibles.

    Tot això, sigui dit, sense menyspreu per a ningú, sinó perquè cal preservar l’únic valor segur de la crítica especialitzada: allò que quedarà escrit a les hemeroteques a l’abast d’acadèmics i historiadors.

    Aquest article forma part del Dossier ‘Crítica en extinció’ publicat al núm.211 d’Entreacte. També t’interessarà:

    Publicitat

    Crítica, actualitat i contemporaneïtat de Violeta Kovacsics

    Publicitat
    Advertisement
    Crítica
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEnric Cambray, actor, director i productor
    Següent Article Crítica, actualitat i contemporaneïtat
    Santi Fondevila

    Articles Relacionats

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    14 de juliol de 2025

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    11 de juliol de 2025

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    10 de juliol de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Actualitat 14 de juliol de 2025

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    La companyia tanca cinquanta anys de trajectòria amb la represa del seu musical insígnia que…

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    El FITT 2025 obre la temporada amb 18 espectacles que celebren la diversitat escènica

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Dagoll Dagom s’acomiada dels escenaris amb una última funció de ‘Mar i Cel’

    Mor Toni Cruz, productor televisiu i membre de La Trinca

    Grans idees, pressupostos petits

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.