Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Capacitats diferents
    Opinió

    Capacitats diferents

    Esther MonteroPer Esther Montero29 de novembre de 2015Actualitzat:15 de gener de 2024No hi ha comentaris2 Minuts de lectura
    Marcos Abranches

    El mes de juny passat, el Centre Dramàtic Nacional (CDN) va programar per tercera temporada consecutiva el cicle “Una mirada diferente. Desde lo raro” (estranyament, en la nova programació 2015-2016 del CDN no sembla que hi surti). Es tracta d’un espai que acull creadors discapacitats (o més aviat amb capacitats diferents). Són unes jornades emocionants, que cada any cobren més rellevància i significat; una finestra que ens obre a un món d’expressivitats diverses que formen part de la nostra societat i que, malgrat això, resulten gairebé invisibles.

    Els creadors amb capacitats diferents són nombrosos i vibrants, alguns de l’àmbit nacional treballen des dels noranta. Com els valencians MoMeNTS ArT; o El Grito, integrat per actors sords que ofereixen representacions en llenguatge de signes, amb subtítols; o els madrilenys El Tinglao.

    De l’escena internacional vam poder veure al CDN l’impressionant treball sobre Francis Bacon de Marcos Abranches, un ballarí que pateix paràlisi cerebral (no us perdeu el seu web). I des d’Escòcia, el reconegut director, autor i actor Robert Softley hi va portar el seu monòleg autobiogràfic If these spasm could speak.

    Softley és un dels activistes més enèrgics del seu país en la lluita pels drets de les persones amb discapacitat i per la necessitat d’abatre prejudicis a través de l’art. Lidera els programes Agent for Chante i Flip-Artists-Disability Equality in the Arts, una iniciativa del Teatre Nacional d’Escòcia, el Conservatori Reial d’Escòcia i la Federació Escocesa de Teatre per impulsar la feina dels nous creadors emergents amb discapacitat al país.

    Queda molt per fer perquè l’art en persones amb discapacitat sigui considerat una cosa natural i habitual als escenaris, encara que calguin adaptacions. L’aposta del CDN és necessària. The British Council ha posat en marxa el web http://www.disabilityartsinternational.org, un programa europeu que vol ser pont entre companyies amb expressivitats diverses i promotors. I caldrien més, moltes més iniciatives nacionals i internacionals que promoguessin aquests artistes sense por.

    Publicitat
    altres escenes opinió
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMarcel·lí Antúnez triomfa al Japó
    Següent Article Del traç al píxel: 100 anys d'animació
    Esther Montero

    Articles Relacionats

    L’scroll infinit del teatre millennial

    13 de novembre de 2025

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Auca 13 de novembre de 2025

    L’scroll infinit del teatre millennial

    Entre la brevetat del mem i la complexitat sistèmica, reblem el clau de la nova…

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    L’scroll infinit del teatre millennial

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.