Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Carta a Isona Passola, Mariàngela Vilallonga i Joan Subirats
    Opinió

    Carta a Isona Passola, Mariàngela Vilallonga i Joan Subirats

    Toni VallPer Toni Vall14 de juny de 2019Actualitzat:14 de juny de 2019No hi ha comentaris3 Minuts de lectura

    El crític de cinema Toni Vall escriu una carta en defensa de les sales de cinema catalanes

    Publicitat

    Benvolguda presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català

    Benvolguda consellera de Cultura

    Benvolgut comissionat de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona

    Els remeto aquesta carta perquè estic preocupat. Ja se’n deuen haver adonat, però Catalunya, i singularment la seva capital, estan sent arrasades. Estan patint una aniquilació sistemàtica i conscient de sales de cinema. Aviat no en quedaran. Voldria alertar-los de com de greu és la situació. No és només una problemàtica emmarcable en el terreny estrictament cinematogràfic, sinó també arquitectònic i patrimonial. Les sales de cinema no són tan sols espais on es projecten pel·lícules, sinó que pertanyen al teixit cultural, social, associatiu i veïnal. Conformen la personalitat d’un carrer, són història urbana i urbanística, contenen troballes en el terreny del disseny, la decoració i, òbviament, l’arquitectura. Són equipaments culturals però també són, sobretot, memòria. Qui vol sobreviure s’ha de buscar la vida. No cal que els recordi l’exemplar i fabulós exemple de l’Alhambra de la Garriga.

    Les sales de cinema pertanyen al teixit cultural, social, associatiu i veïnal

    Em sorprèn moltíssim que des de la Conselleria de Cultura, l’Ajuntament de Barcelona i l’Acadèmia del Cinema Català no s’hagi emprès cap iniciativa per revertir aquesta situació. No puc entendre per què no existeix des de les administracions i organismes públics (i/o amb suport públic) una preocupació per preservar aquesta mena de valors tangibles i intangibles. No els preocupa la personalitat de les ciutats i els pobles de Catalunya? Els sembla que és el mateix una ciutat a rebentar de franquícies que espurnejada de cinemes? Em permeto demanar-los que, si us plau, no utilitzin per respondre’m l’argumentació (o excusa) de la impossibilitat d’intervenir des dels organismes públics en un pacte comercial fet entre persones o empreses privades. No resulta creïble. És feina seva cercar maneres, si cal pragmàtiques o si cal imaginatives, per mantenir viu el cicle cultural, per injectar vides noves a equipaments o espais moribunds, en desús, caiguts en desgràcia o en jubilació. La lògica perversa que afecta les sales de cinema està incrustada en l’èmbol triturador de l’ultraliberalisme, les raons fètides del mercat, les que fan possible que a un propietari se li acudeixi que és la millor idea del món apujar el 200 % el lloguer del seu local i obligar així el carnisser de tota la vida a abaixar la persiana perquè no té manera humana de facturar tants diners al mes.

    No voldria acabar sense fer-los un suggeriment. Ajuntant les sinergies i voluntats de la Conselleria, l’Ajuntament i l’Acadèmia, podrien posar dempeus una campanya anomenada “Salvem els cinemes de Catalunya”. O si volen ser un pèl menys alarmistes: “Protegim els cinemes de Catalunya”.

    Tot esperant la seva resposta, m’acomiado molt cordialment.

    ARTICLE RELACIONAT: Resposta d’Isona Passola a la Carta de Toni Vall

    Publicitat
    Acadèmia de Cinema Català cinema Isona Passola Toni Vall
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorEl repte i la nostra fita
    Següent Article Resposta d’Isona Passola a la carta de Toni Vall publicada a ‘Entreacte’
    Toni Vall

    Articles Relacionats

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    3 de juliol de 2025

    Canvi de pista: noves direccions per al gran circ escènic

    27 de juny de 2025

    El talent cinematogràfic català al festival de Canes

    28 de maig de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    Advertisement
    No et perdis
    Auca 3 de juliol de 2025

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    Després de l’impacte provocat amb el seu anterior treball, la creadora brasilera torna al Festival…

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    Màrcia Cisteró guanya el 51è Premi Margarida Xirgu per una temporada d’or

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 229 • Estiu 2025
    Publicitat
    Advertisement

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Carolina Bianchi i l’art dels criminals

    El llibre ‘Entreacte(s)’, protagonista l’Obrador d’Estiu i Terrats en Cultura

    L’Obrador d’Estiu, el laboratori que va reinventar la Beckett, fa 20 anys

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.