Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Del pensament a l’acció. Entre els museus i l’art escènic.
    Opinió

    Del pensament a l’acció. Entre els museus i l’art escènic.

    Hermann BonnínPer Hermann Bonnín15 de març de 2018Actualitzat:10 de gener de 2024No hi ha comentaris2 Minuts de lectura

    Un referent indispensable per aprofundir en la poètica teatral és Joan Brossa. Hem de reconèixer que estem en un moment convuls amb democràcies que no expressen, que no manifesten els principis de participació real dels ciutadans, amb la qual cosa generen una societat excessivament desmotivada pel que fa als valors humanístics, artístics i culturals. Les mirades de creadors com Brossa i la seva atemporalitat són tanmateix un referent, una llum que ens anima a rearmar estímuls i afrontar una nova etapa teatral i brossiana. Una obra, la de Joan Brossa, que s’endinsa en els somnis des de la poesia, el teatre i el carnaval, i del qual, justament, ben aviat commemorarem el centenari.

    Les arts escèniques, i alhora els museus, avui obren portes i expectatives. Als museus es mira i es contempla el passat. Als teatres es parla des de l’aquí i l’ara. És una cosa viva en què la paraula i els silencis esdevenen una mena de concert. Una partitura musical que es projecta fins a l’infinit.

    Avui és quan, a partir de l’adolescència, obren els ulls, la mirada, i exploren la paraula viva. Avui hi plana una pedagogia viva. L’adolescència ha tingut un bagatge d’experiències familiars i educatives. De perspectives per explorar i d’ofertes creatives. I justament, en els moments convulsos que vivim, el teatre és escola.

    Des de l’Epidaure grec, des de la tragèdia clàssica, el teatre ha esdevingut font de filosofia i d’humanisme. Plató n’és un exemple. La paraula mestre, el mestratge, té un significat que, tal vegada, avui malauradament s’ha difuminat. I és ara quan necessitem recuperar-la.

    Una mena de litúrgia pagana que ens és indispensable per aprofundir en Shakespeare. Per analitzar Beckett. Per fer un cop d’ull als clàssics contemporanis. A les noves dramatúrgies que sorgeixen. I certament demostrar que el teatre i els museus parlen de nosaltres. Esdevenen una mena de mirall embruixat en què ens contemplem per, de sobte, veure la nostra imatge deformada.

    No hi ha art contemporani, sinó artistes contemporanis, que poden ser moderns o no. I és d’aquí d’on sorgeix l’enfrontament entre l’art i l’artista.

    De fet, el trajecte de l’home i la seva obra no és res més que retrocedir per retrobar les veus interiors de l’àvia i de la infància. Brossa, per exemple, caminava tot sol al marge de corrents i avantguardes, de modes i de compromisos, tenia ben assentades les arrels.

    opinió
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorAlbert Vidal, Hausson i el Centre de Titelles de Lleida, Premis Nacionals de Cultura
    Següent Article Cirque du Soleil instal·la la seva carpa a l'Hospitalet de Llobregat
    Hermann Bonnín

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.