Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Foc! Foc!
    Opinió

    Foc! Foc!

    Eladio GutiérrezPer Eladio Gutiérrez20 d'octubre de 2017Actualitzat:11 de gener de 2024No hi ha comentaris2 Minuts de lectura

    Roma va cremar l’any 64, Londres el 1666, Chicago el 1871, Troia el 2200 abans de Crist…, i els estudis Orphea Films de Montjuïc van cremar el febrer de 1936. Posem-nos en situació. Es rodava María de la O (“…que desgrasiadita tú eres teniéndolo to”). Al voltant de les sis del matí, es van començar a cremar un milió de pessetes —déu-n’hi-do, els millenials jasp de l’època cobraven unes tres-centes pessetes al mes, quantitat que ara equivaldria a menys de tres euros, gairebé tant com el que guanya un manter dels que venen penjolls—, aportades per capitalistes francesos, catalans i per la Generalitat, govern que encara no havia descobert el Negociat d’Indústries Culturals (ICIC per als amics). Van cremar els bitllets fins a convertir-se en cendres.

    Però aquesta no va ser la vegada que els estudis Orphea Films van cremar millor, els platós on es va rodar la primera pel·lícula parlada en català (El cafè de la Marina/Domènec Pruna/1933). La millor va ser l’any 1962. Aquesta vegada sí que les flames van ser immisericordioses. Van arrasar-ho tot. Van arrasar fins i tot la discussió sostinguda entre alguns empresaris i el ministre d’Indústria de l’època, Gregorio López-Bravo, franquista supernumerari de l’Opus, convençut que la indústria cinematogràfica havia d’estar a Madrid, atès que a Catalunya ja hi havia indústria tèxtil.

    El sinistre, que es va poder veure des de tots els punts de la ciutat de Barcelona, va ocupar les portades dels diaris. En les cròniques hi van abundar els dantescos i els paorosos, també es va repetir “la fuerza arrolladora de las llamas”, que s’elevaven a més d’un centenar de metres, i el verb crepitar.

    Avui, on van estar enclavats els estudis Orphea hi ha un aparcament d’autocars. I ni una puta placa recorda que allí hi va haver una fàbrica de somnis on es va implantar per primera vegada que tot el personal tècnic, director inclòs, havia de cobrar el mateix: 20 pessetes per jornada.

    Publicitat
    opinió pretèrits imperfectes
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorSusan Sarandon a Sitges
    Següent Article 'Jane Eyre', 'L'ànec salvatge' i 'Scaramouche', favorits als Premis Butaca
    Eladio Gutiérrez

    Articles Relacionats

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    6 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 12 de novembre de 2025

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    Lluís Homar rep el reconeixement a la trajectòria en una gala celebrada a L’Atlàntida de…

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    Créixer en la precarietat, resistir en col·lectiu

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    ‘Boja’, de Mariona Esplugues, triomfadora del 23è Premi BBVA de Teatre

    On aprendre a fer cinema a Catalunya?

    Anna Casals, bones companyies

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.