Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Més nosaltres i menys jo
    Opinió

    Més nosaltres i menys jo

    Juan Carlos OlivaresPer Juan Carlos Olivares13 d'octubre de 2025No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    El dia del Watusi
    El dia del Watusi

    El teatre català continua esquivant la memòria col·lectiva mentre proliferen les adaptacions literàries i els relats íntims.

    Publicitat

    Alguns fa temps que estan escandalitzats per la profusió de material novel·lístic que es trasllada als escenaris. I mentre l’opinòdrom juga al tennis amb la qüestió, gairebé ningú es deté a observar quina dramatúrgia impera en aquest estimat teatre nostre, caracteritzat per esquivar durant dècades amb immarcescible tenacitat les històries que ens defineixen com a societat. Abans, per una conjura contra el provincialisme –com ja assenyalava Sharon G. Feldman en el seu assaig Catalunya invisible (2002)–, i ara per l’imperi del “jo”.

    Per descomptat, hi ha excepcions de textos que han buscat un retrat d’un moment de la societat catalana. Els exemples que ens van regalar Josep Maria Benet i Jornet (la trilogia Una vella, coneguda olor, Baralla entre olors i Olors); Jordi Casanovas (la trilogia Una història catalana, Pàtria i Vilafranca. Un dinar de festa major); el cicle “L’acció té lloc a Barcelona” de la Sala Beckett (2003-2004), que va generar textos tan importants com Plou a Barcelona, de Pau Miró, o Barcelona, mapa d’ombres, de Lluïsa Cunillé, i fins i tot musicals com Flor de nit, de Dagoll Dagom, amb llibret de Manuel Vázquez Montalbán. I es podria seguir amb Victòria, de Pau Miró; Super Rawal, de Marc Martínez i Miquel Casamayor o, més recentment, José y la Barcelona disidente, de La Línia, els projectes geolocalitzats de Mos Maiorum o Nodi: de gossos i malditos, de La Moukhles & Sentís.

    Preval l’abstracte i l’íntim enfront del concret i col·lectiu

    Sí, existeixen, però no determinen ni equilibren una producció dramatúrgica que, amb les seves moltes variants estilístiques, fa prevaldre l’abstracte i l’íntim enfront del concret i col·lectiu. Un teatre de ficció d’allò comú que no acabi sent pastura de l’exercici documental. Aquí guanya des de temps immemorial el teatre de divan que defuig la dimensió èpica en la seva accepció més brechtiana. Mentre s’han disseccionat amb precisió entomològica les relacions entre familiars, amics i amants i s’ha indagat amb profunditat abissal en els conflictes íntims de l’individu, la (intra)història compartida ha servit, en el millor dels casos, com un decorat difús.

    Nodi, de gossos i malditos © Pol Naranjo
    ‘Nodi, de gossos i malditos’ © Pol Naranjo

    Hem tingut guerres, revolucions, dictadures, corrupcions, vagues, persecucions, processos colonials i postcolonials, atemptats massius, drogues, sexe i rock’n roll en un segle que encara continua viu en la memòria sense que tot aquest material hagi despertat gaire interès entre els autors de teatre. Es va passar en un lustre d’un país que sortia en processó amb el dictador sota pal·li a un altre que ramblejava orgullosament amb els genitals a l’aire de l’artista Ocaña. Tot aquest material només es transvesteix en literatura dramàtica en molt preuades ocasions. Potser existeix un pobre prejudici sobre l’aridesa d’aquests temes, fins que irromp per desmuntar-ho un espectacle com Los hijos perdidos de Dios, de La Casa de Asterión, que eleva a epopeia d’estil Jan Fabre la tragèdia d’una família del País Valencià, des de la mort de Primo de Rivera a Alacant fins a la corrupció vertical de Benidorm.

    ‘Ocaña, retrat intermitent’, documental dirigit per Ventura Pons (1977)

    Està bé que triomfin adaptacions com El día del Watusi, de Casavella, però existeixen infinites històries originals per escriure que ens retratin des del nostre agitat passat i present. L’any vinent, carregat d’efemèrides, potser seria l’oportunitat per repensar-se des de la dramatúrgia. Cinquanta anys des de 1976, quan tot era un tanteig de llibertat, o 1977, quan en el Parc Güell es va reunir la internacional llibertària i contracultural per celebrar l’impossible. Algú s’hi atreveix?

    Publicitat
    Dagoll Dagom Jordi Casanovas Josep Maria Benet i Jornet Lluïsa Cunillé Mos Maiorum opinió Pau Miró Teatre Lliure
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMuntsa Alcañiz, llogada a l’èxit
    Següent Article La Perla 29 porta la paraula “al límit” en una temporada amb Shakespeare, Racine i Koltès
    Juan Carlos Olivares
    • Web
    • X (Twitter)

    Crític teatral. Coordinador del jurat de teatre Premis de la Crítica Teatral de les Arts Escèniques.

    Articles Relacionats

    Us enterraran a tots: un retrat de la generació teatral nascuda als anys noranta

    26 de novembre de 2025

    Draps, colonialisme i suïcidis rituals

    24 de novembre de 2025

    L’scroll infinit del teatre millennial

    13 de novembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Opinió 26 de novembre de 2025

    Us enterraran a tots: un retrat de la generació teatral nascuda als anys noranta

    Més artesanal, més directa i menys servil que totes les anteriors Berta Prieto, Las Huecas,…

    Oriol Pla, millor actor als International Emmy Awards per ‘Yo, adicto’ 

    Draps, colonialisme i suïcidis rituals

    Biel Montoro, en forma

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Us enterraran a tots: un retrat de la generació teatral nascuda als anys noranta

    Oriol Pla, millor actor als International Emmy Awards per ‘Yo, adicto’ 

    Draps, colonialisme i suïcidis rituals

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.