Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Mestissatges (l’escena que volem)
    Opinió

    Mestissatges (l’escena que volem)

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz22 de juny de 2021Actualitzat:22 de juny de 2021No hi ha comentaris3 Minuts de lectura

    Editorial de l’Entreacte 213 que ja podeu adquirir als punts de venda habituals o mitjançant l‘iQuiosc. 

    Estabilitat. En una entrevista que ens va concedir fa uns dies, Xavier Albertí reclama per a Carme Portaceli, la seva successora al capdavant del TNC, una cosa ben justa: polítiques a llarg termini i estabilitat institucional. Natàlia Garriga serà la sisena consellera de Cultura en sis anys, un rècord per oblidar. L’escenari d’incertesa no ha permès emprendre cap de les reformes estructurals que el sistema necessita. Les successives crisis i l’estocada de la pandèmia han debilitat i precaritzat el sector de la cultura fins a extrems inèdits. El futur passa per un canvi de model i per l’anhelat 2%, però també perquè aquest percentatge del pressupost arribi a la base de la creació i no es quedi en el manteniment de les estructures i les fórmules caducades.

    Identitats. La cultura ens defineix, per això la seva articulació política no és gens gratuïta. A Descolonitzar la ment (traduït per l’editorial Raig Verd), l’escriptor kenià Ngũgĩ wa Thiong’o ens avisa que “controlar la cultura d’un poble és controlar les seves eines d’autodefinició en relació amb els altres”. Les nostres obres de teatre i pel·lícules amb prou feines reflecteixen la diversitat del carrer. L’articulació dels discursos continua en mans d’uns quants privilegiats, i per això costa tant superar les barreres masclistes, racistes, homòfobes o capacitistes. Una política cultural de futur ha de passar per reconèixer totes les identitats que ens configuren, en especial aquelles que en la seva marginació sistèmica evidencien la violència i la injustícia del sistema.

    La Catalunya d’orígens, identitat sexual i físics diversos espera també la seva oportunitat per pujar a l’escenari

    Viatge. Thiong’o és un dels escassos escriptors africans traduïts al català, un panorama d’incomunicació literària que és igual d’evident al cinema o la televisió. El Grec ens proposa enguany un petit tast de cultura de l’Àfrica, realitat igual de pròxima que d’ignorada. Si fugim de la mirada estreta de l’exotisme i es vol plantar la llavor més enllà d’uns dies de festival podria ser una oportunitat d’intercanvi, la millor vessant de l’art.

    Projectar-se. Aprofitant el viatge, el festival d’estiu també proposa altres debats en paral·lel al voltant de conceptes com l’afrodescendència i la racialització, discursos que el Grec vol potenciar i que a les nostres institucions arriben tard en comparació amb altres parts d’Europa. La Catalunya d’orígens (també pakistanesos, xinesos i un llarg etcètera), identitat sexual i físics diversos espera també la seva oportunitat per pujar a l’escenari, però no com una excusa aïllada sinó com una voluntat natural de representar la societat que som ja, ara mateix.

    Publicitat
    diversitat Festival Grec
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorRobert González, actor i personatge
    Següent Article Quatre estrenes a la gran pantalla
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    A fons 31 d'octubre de 2025

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Dues actrius que van marcar època El 26 de maig passat, el Teatre Romea va acollir l’acte…

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.