Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Pa i teatre, o l’art d’omplir el pap en mig d’un espectacle
    Auca

    Pa i teatre, o l’art d’omplir el pap en mig d’un espectacle

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz2 de febrer de 2023Actualitzat:2 de febrer de 2023No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    'L'Hostalera' © Bito Cels

    L’estrena de Raw al cicle Katharsis del Lliure ens dona l’excusa per recordar altres tiberis escènics que ens han deixat tips Auca#53

    Massa cru

    La relació entre el menjar i el teatre es perd en els orígens del temps. A la Grècia clàssica les comèdies solien acabar en banquet i els banquets acostumaven a contenir diferents dosis d’espectacle. Res nou sota el sol quan algunes propostes actuals acaben servint menjar en mig d’una representació o directament acaben transformant l’obra en un tiberi. El cap de setmana passat, dins del cicle Katharsis, Laia Fabre i Thomas Kasebacher van presentar Raw, una trobada festiva que va convertir l’Espai Lliure en un restaurant. A l’ombra de la cuina d’avantguarda –que cada vegada té més elements espectacularitzants– es poden elaborar diferents presentacions que trepitgin el marc de les arts escèniques. Al Raw de divendres, el xef Joseba Cruz va servir una sabrosa i acolorida posada en escena, producte local adornat amb intervencions plàstiques de Marria Pratts. El públic va marxar a casa amb la panxa ben plena i amb la sensació d’haver compartit, ras i curt, un sopar de festa major a dins d’un teatre. Dissabte sembla que va passar una mica el mateix, com reflecteix la digestiva crònica a Núvol d’Oriol Puig Taulé. Menjar-espectacle, menjar amb espectacle o l’espectacle de menjar, es poden cuinar diferents graus d’aproximació al banquet teatral.

    ‘Raw’, a l’Espai Lliure © Entreacte

    Bocates i triperia

    L’explosió de les companyies independents als anys setanta, i les seves arrels en la cultura popular, va expandir-se alguna vegada cap a la frontera entre teatre i menjar col·lectiu. Comediants, per exemple, van plasmar tot aquest aprenentatge en el sopar espectacle Boccato di cardinale. Com hereus d’aquest esclat pioner, altres formacions dels vuitanta també van fer entrar el menjar en els teatres. Qui no recorda el mític entrepà de mortadel·la que La Cubana servia durant el Cómeme el coco, negro? Portant-ho una mica més lluny, com era habitual en ells fa uns anys, La Fura dels Baus va servir una taula no massa apetitosa. Durant la representació de Degustación de Titus Andrónicus un escollit grup d’espectadors seia a taula per empassar-se una àgape antropòfag. Sang, fetge i suposat canibalisme: no sempre l’aliment del teatre és agradable.

    Entrepans de mortadel·la a ‘Cómeme el coco, negro’ © La Cubana

    Sopar al carrer

    Hereva també d’una concepció festiva, popular i col·lectiva de les arts escèniques, a FiraTàrrega s’ha servit en diverses ocasions la fórmula del sopar amb espectacle. Entre les seves darreres aportacions culinàries figuren La cocina pública (2016) de la companyia Teatro Container, banquet en què es barrejaven les històries de les cuineres del poble amb la gana dels participants. Com sovint passa, els plats estaven millor elaborats que la proposta escènica, i no sempre l’experiència de compartir taula amb desconeguts està a l’altura de les expectatives. Una bona alternativa és forçar l’ambient festiu fins al límit, com van fer las Hermanas Picohueso a Ningú no va als aniversaris a l’estiu (2017): una invitació per un pica-pica una mica apagat, una d’aquelles festes amb més beguda que menjar, i després passa el que passa.

    © Teatro Container

    Exercicis culinaris

    La companyia valenciana El Pont Flotant va despuntar amb la paella que se servia al final de l’espectacle Exercicis d’amor. En aquest cas, l’arròs no era el motiu sinó la conclusió, una excusa final per trobar un espai de convivència entre públic i artistes més enllà dels aplaudiments. Als Radicals del Lliure de 2011, Babazorro (artista ara conegut com El Arabesco amb arrels a Hermanos Oligor) també plantejava un sopar al seu Extraordinario. El mateix conductor et preparava els ous ferrats i servia vi mentre explicava històries tan poc creïbles com els permisos de sanitat de tot plegat: teatre més íntim no és possible. I en el top d’experiències culinàries, el Sopar de pedres que va plantejar Escarlata Circus l’any passat a Girona, amb col·laboracions tan meteòriques com la de Josep Pedrals i menges pètries ben originals de Núria Cuinetes. Embolcall i una bona cocció per a un autèntic tiberi en què el menjar és només l’argument i el cabaret artístic és el que realment alimenta. Finalment, no podem oblidar L’Hostalera de Pau Carrió a la Biblioteca de Catalunya. Durant algun temps va fer fortuna en el submon teatral l’expressió: “Això és com els macarrons de L’Hostelera”, en referència al plat de pasta que se servia durant la funció. La frase s’aplica a un element afegit a un espectacle qualsevol, alguna cosa accessòria però que finalment decanta la balança. Esclar, amb la panxa plena qualsevol obra agrada més.

    ‘Sopar de pedres’, d’Escarlata Circus © Ajuntament de Girona
    Comediants Escarlata Circus FiraTàrrega La Cubana La Fura dels Baus Teatre Lliure
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLaura Porta, la pell curtida
    Següent Article El Lliure publica online el seu arxiu amb 65.000 documents digitalitzats
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    15 de maig de 2025

    Entre versos, silencis i absències

    8 de maig de 2025

    Grec 2025: les claus d’un festival en expansió

    30 d'abril de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    No et perdis
    Hibridació 19 de maig de 2025

    Un teatre per menjar-se’l

    Un crític literari es lamentava no fa gaire d’un periodisme en hores baixes que dedica…

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    Robert Wilson protagonitza un documental ja disponible a CaixaForum+

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 228 • Primavera 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Un teatre per menjar-se’l

    La intel·ligència artificial fa tremolar el món del doblatge

    La setmana gran de Lara Díez Quintanilla

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Edició Paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.