Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Què hem de fer amb les publicacions teatrals?
    Opinió

    Què hem de fer amb les publicacions teatrals?

    Enric GallénPer Enric Gallén19 de març de 2025No hi ha comentaris4 Minuts de lectura
    Dos volums de 'Llum de guàrdia' © Comanegra
    Dos volums de 'Llum de guàrdia' © Comanegra

    Una assignatura pendent de la panoràmica actual de les arts escèniques catalanes és la gairebé nul·la recepció que reben les publicacions teatrals en la premsa diària de paper o digital.

    Publicitat

    Les crítiques sobre novetats en l’àmbit de la creació, la traducció i els estudis teatrals se solen circumscriure a la premsa especialitzada en paper o digital, a banda del tractament que puguin obtenir en les publicacions acadèmiques. La manca de ressò de les publicacions teatrals no és una qüestió aïllada, però d’un llarg temps ençà, no crida l’atenció dels suplements literaris de la premsa diària.

    El mal és generalitzat i arrenca amb la crisi econòmica del 2008. Perquè la crítica teatral de la premsa de paper tampoc no viu el seu millor moment, més aviat assumeix un paper tirant a residual. Ha vist reduïda la seva presència (ja no pot tractar tots els espectacles representats) i competeix amb la crítica teatral digital, que s’ha convertit també en un aixopluc per a alguns crítics de la premsa de paper. La crítica teatral digital mana amb els portals culturals, les revistes digitals, els blogs i les publicacions a les xarxes socials.

    Tot plegat amb un caràcter més informatiu i condicionat per l’extensió, i no tan pròpiament crític. Si aquest és el panorama global de la crítica teatral en paper i digital, a què ve ara plantejar que les publicacions de textos, traduccions i estudis teatrals, absents de la premsa generalista, no hi tinguin un espai mínim de difusió?

    Si les arts escèniques catalanes viuen el millor moment de la història contemporània, amb un teatre català que mai no havia assolit una presència tan gran en les edicions en paper i digital, per què la informació o crítica sobre les publicacions teatrals és generalment silenciada?

    Iniciatives d’edició

    Fem un repàs general i centrat només en l’edició de l’autoria catalana. El treball de l’Institut del Teatre per donar a conèixer la dramatúrgia catalana clàssica i contemporània és significatiu. El Repertori Teatral català, una col·lecció digital (també en paper si es demana), rescata textos i autors de difícil incorporació en les col·leccions teatrals més convencionals com Joan Ramis, Eduard Vidal i Valenciano, Josep Pous i Pagès o Màrius Gifreda, al costat d’Ignasi Iglésias, Joan Brossa o Manuel de Pedrolo.

    Els textos teatrals no compten amb un espai mínim de difusió

    La recuperació en paper del repertori universal, dels clàssics grecs a la dramatúrgia catalana i estrangera actual, l’Institut del Teatre la compateix amb Comanegra i Galés Edicions. Des de la seva fundació, el TNC edita els textos representats, i en l’etapa de Xavier Albertí va abordar amb Arola Editors l’edició de “Teatre Complet o Reunit” de la dramatúrgia contemporània, d’Àngel Guimerà a Josep M. Miró o Sergio Blanco. En altres casos, com Ferran Soldevila o Toni Cabré, la responsabilitat és només d’Arola. Un reconeixement a l’edició dels textos de les sales Beckett i Flyhard.

    Llibre 'Entreacte(s)' © Comanegra
    Llibre ‘Entreacte(s)’ © Comanegra

    Al País Valencià, les edicions del teatre complet de Manuel Molins i Rodolf Sirera són a càrrec de la Institució Alfons el Magnànim, i Edicions Bromera promou l’autoria valenciana. A les Illes, Lleonard Muntaner publica textos de la dramatúrgia illenca amb mostres d’autoria estrangera com Sarah Kane o Lars Norén.

    Una altra fita: les edicions en castellà del teatre complet de Sergi Belbel o Josep M. Miró, o els dos volums de Dramaturgia Catalana Contemporánea (2017) per a l’Institut del Teatre, Paso de Gato (Mèxic) i l’Institut Ramon Llull. Per acabar aquest ràpid repàs, l’edició digital de l’Arxiu Canprosa, que recopila monòlegs d’Apel·les Mestres i textos de Joan Maragall, Ignasi Iglésias o Adrià Gual.

    Col·lecció Teatre Reunit, d'Arola Editors © Arola Editors
    Col·lecció Teatre Reunit, d’Arola Editors © Arola Editors

    De debò, de debò, i sense tractar de la traducció i els estudis teatrals, no pagaria la pena que els suplements literaris i les revistes culturals i teatrals de la premsa en paper i digital en poguessin donar cabuda, si més no informativa? Hi guanyaríem tots, editors, autors, lectors i espectadors.

    ‘Entreacte(s)’: un llibre per celebrar el boom de la dramatúrgia catalana
    Publicitat
    Dossier dramatúrgia catalana
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorMor Armando Aguirre, recordat actor d”El cor de la ciutat’
    Següent Article Salvador Sunyer, Ada Vilaró, Heartbreak Hotel i Dagoll Dagom guardonats d’honor als XXVII Premis de la Crítica
    Enric Gallén
    • Web

    Historiador i crític teatral.

    Articles Relacionats

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Opinió 4 de novembre de 2025

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    L’autor de la Trilogia de la condició ‘millennial’ (Teatre Lliure) proposa cinc trets definitoris de…

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    Tot recordant Mercè Bruquetas i Josefina Güell: el teatre com a escola de vida

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.