Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»reGENEREció
    Opinió

    reGENEREció

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz27 de juny de 2019Actualitzat:10 de juliol de 2024No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Ramon Pujol, Enric Majó i Míriam Escurriola, revers de la portada d'Entreacte 205. Foto: Iván Moreno

    Referint-se a la Barcelona de finals dels seixanta, el polifacètic director de teatre i cinema Pierrot, icona del cabaret, escrivia que “un maricón pobre era un maricón y un maricón rico era un rico”. La fotografia d’aquest moment precís és encara útil tot i que alguns donin per superades les velles lectures de classe. Als nostres dies, la interpretació individualista que ens proposa el liberalisme social arracona cap a l’àmbit privat el debat sobre l’orientació sexual, i no de manera gratuïta. Es vol amagar intencionadament el caràcter revolucionari que porta implícit l’alliberament dels gèneres i les sexualitats. La potencialitat transgressora del moviment LGTBI és infinita i ataca els models heteronormatius, aquells que llegeixen el present des d’una òptica binària amb l’objectiu d’afavorir i mantenir les estructures de poder basades en el patriarcat capitalista.

    La potencialitat transgressora del moviment LGTBI és infinita i ataca les òptiques binàries

    Portada d’Entreacte 205

    En articles recents d’Entreacte hem reflexionat sobre la transsexualitat –amb una entrevista a Didier Ruiz sobre l’espectacle Trans (més enllà) i un article de Juan Carlos Olivares sobre el panorama escènic europeu amb perspectiva LGTBI–, i un horitzó plural en què desapareix la noció de gènere, perquè ningú és 100 % femení o masculí. En l’actual número de la revista –que s va publicar a principis de juny– hem volgut obrir el pla per fer una presa més àmplia de la realitat escènica i audiovisual, una captura a través d’intèrprets, directors i dramaturgs que amb les seves aportacions des de diferents èpoques i perspectives estan contribuint a la creació de noves lectures de gènere o intergènere. L’enfocament ha de ser crític, perquè si bé és cert que la presència de discursos alternatius a les orientacions tradicionals s’ha multiplicat exponencialment en els darrers anys, per altra banda continuen els prejudicis –velats o no– i és freqüent la construcció de relats mitjançant els convencionalismes que sustenten la norma, moltes vegades inclús en propostes suposadament benintencionades.

    Des de les pàgines del Journal du voleur de Genet i els vells carrers del Xino, amb els ecos de transgressió de cabarets històrics com La Criolla, amb moviments polítics de referència com la creació l’any 1975 del Front d’Alliberament Gai, atenent a referents com Ocaña baixant per la Rambla mentre Ventura Pons filma el retrat intermitent. El nostre ric bagatge revolucionari i transgressor arriba al present i s’uneix a la lluita feminista contra les opressions. Lesbianes, gais, bisexuals, transgènere, intersexuals, queers tots, sumem més lletres per augmentar la subversió.

    Vols rebre la revista l’Entreacte a casa? Omple en pocs minuts nostre formulari de subscripció!

    Publicitat
    Publicitat
    LGTBI
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorCurtmetratges catalans que cal conèixer
    Següent Article Rosa M.Isart: “Hem de tenir referents. La visibilitat és molt necessària”
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    Hamlet, Ostermeier i el classicisme contemporani

    16 d'octubre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 29 d'octubre de 2025

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    El Museu de les Arts Escèniques incorpora l’arxiu de la companyia, amb vestits, capgrossos, maquetes…

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.