Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Sobre el futur de la formació en arts escèniques
    Opinió

    Sobre el futur de la formació en arts escèniques

    Sílvia Ferrando LuquinPer Sílvia Ferrando Luquin9 de febrer de 2024Actualitzat:12 de febrer de 2024No hi ha comentaris3 Minuts de lectura
    Institut del Teatre © Joana Garreta / ACN

    La directora de l’Institut del Teatre ens deixa la seva reflexió sobre com ha d’evolucionar el panorama formatiu del teatre

    Publicitat

    “Se us ensenyarà a examinar aquestes idees de massa, aquestes pressions en
    aparença irresistibles, se us ensenyarà a pensar i a escollir per vosaltres mateixos”

    Doris Lessing, Les presons on triem viure

    Cal una visió expandida del que són les arts escèniques des de la formació. Actualment, el binomi artista-producte s’ha ampliat i s’ha convertit en un triangle format pel producte, l’artista i el coneixement. És necessari un pensament crític que ens permeti reflexionar sobre la nostra feina i saber que les nostres trajectòries poden ser molt més àmplies, estar molt més hibridades i produir-se en contextos molt diversos.

    Cal reflexionar sobre la tecnologia i com resignifica el que és l’ésser humà, sobre els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i els drets culturals, el teatre aplicat i comunitari, sobre ecologia, la importància de l’art com a experiència i la trobada física, en el present, en l’aquí i ara dels cossos… El coneixement en arts escèniques, i el que esdevé en els processos de creació artística, és un coneixement necessari i cabdal per fer front als reptes actuals. L’art es veu modificat, i cal que així sigui, pel context on es desenvolupa, alhora que l’afecta.

    El futur de la formació en arts escèniques passa per escoles vives, d’on surtin professionals amb propostes, companyies o nuclis artístics i trobades significatives. Els artistes de demà es preparen amb espais on es pugui fer teatre i dansa avui. No cal amagar l’alumnat del teatre i de la dansa, sinó exposar- lo. És amb flexibilitat que farem el teatre i la dansa del futur, perquè ja l’estarem fent ara i aquí.

    Sílvia Ferrando després del nomenament com directora general © Institut del Teatre

    No estem senzillament acumulant eines i tècniques, sinó analitzant com es desenvolupen i aporten valor. Cal una formació artística que no se centri en gramàtiques i estètiques concretes, sinó en eines per veure com cadascú les desenvolupa.

    Actualment hi ha un canvi en la comunicació amb l’alumnat a totes les escoles i institucions internacionals. Són converses molt presents i necessàries. Els temes de gènere, la diferència, la diversitat, la visió decolonial, l’ús del poder… són centrals. És necessària una reflexió sobre els cànons, les praxis i les metodologies, potenciant el pensament crític i amb una mirada contemporània, fugint del puritanisme, el pensament únic i la censura.

    És fonamental l’existència d’una institució de formació pública i diversa en arts escèniques.

    És fonamental l’existència d’una institució de formació pública i diversa en arts escèniques. Una institució com l’Institut del Teatre, per la seva dimensió, permet l’equitat, la convivència i la contaminació amb altres disciplines, generacions i sabers. Aquest és el seu principal valor i com esdevé un espai de resistència. En un moment en què les coses es desfan i perdem els punts de referència, institucions que conserven la nostra memòria es tornen imprescindibles. La memòria de la nostra diversitat ens pot servir com a punt de referència. Sense equitat no pot existir una diversitat àmplia i representativa de la societat.

    Aquest article forma part del dossier Entreacte 35 anys que reflexiona sobre el futur de les arts escèniques i audiovisuals.

    Entreacte 35 anys formació Institut del Teatre Sílvia Ferrando
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorDos anys de teatre en vinyetes
    Següent Article Mor el crític teatral i periodista cultural Joan Anton Benach
    Sílvia Ferrando Luquin
    • Web
    • X (Twitter)

    Directora general de l’Institut del Teatre

    Articles Relacionats

    Els fantasmes del passat i el teatre del present

    12 de febrer de 2026

    Els millors bars per fer la postfunció teatral

    5 de febrer de 2026

    Qui té por de la democràcia en els concursos públics?

    29 de gener de 2026
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Dansa 16 de febrer de 2026

    El Mercat de les Flors obre la porta a noves veus

    Sis peces d’autoria singular configuren un itinerari d’artistes que –encara que sembli mentida– la casa…

    Fidel Pallerols Rossell, gran debut

    Els fantasmes del passat i el teatre del present

    Dansa Metropolitana posa el focus en l’espai públic amb 90 propostes i 73 funcions gratuïtes

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 231 • Hivern 2025/26
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El Mercat de les Flors obre la porta a noves veus

    Fidel Pallerols Rossell, gran debut

    Els fantasmes del passat i el teatre del present

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2026 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.