Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Opinió»Auca»Test d’educació teatral per ser millor públic d’arts escèniques
    Auca

    Test d’educació teatral per ser millor públic d’arts escèniques

    Manuel Pérez i MuñozPer Manuel Pérez i Muñoz10 d'agost de 20231 comentari5 Minuts de lectura
    Teatre Municipal de Girona © Martí Artalejo - Temporada Alta
    Teatre Municipal de Girona © Martí Artalejo - Temporada Alta

    Si practiques una o més de les següents faltes tens una assignatura pendent per aprovar a partir de setembre Auca#80

    Publicitat

    Entrar-hi tard

    Comencem el curs estival de reinserció de bones espectadores i espectadors amb una pràctica que cada dia es troba més arrelada en teatres i sales de tot Catalunya. És ben fàcil: si la funció comença a les 20 h, no es tracta d’entrar a les 19.59 h. Megafonia emet avisos un quart d’hora abans, i és normal que donin un parell de minuts de marge de cortesia. Però si tota la platea entra quan falta un minut, les cues provocaran que l’obra comenci 10 minuts tard. Sabem que aprofitar al màxim l’últim glop de la cervesa al bar o la pipada de cigarreta a la porta del teatre ve de gust, però entre tots estem fent que l’inici de les funcions s’endarrereixi cada cop més. I després, a més, hi ha qui té la barra de queixar-se si no el deixen entrar quan arriba tard.

    Publicitat

    El mòbil

    Evidentment, un clàssic que no pot faltar en aquest llistat. Per més que ho repeteixen fins a l’avorriment, els mòbils continuen interpretant el paper de convidats indesitjats a tots els teatres. La Llei de Murphy, a més, sempre possibilita que sonin tan atansats com sigui possible al moment del clímax de la funció. A risc de fer-nos pesats, tornem a insistir en el fet que no es tracta només de treure el so. Si un mòbil vibra a la bossa o a la butxaca també molesta, per més que la persona culpable dissimuli com si no fos seu. I, per favor, la llum de la pantalla molesta, tant als actors com a la resta d’espectadors. Si no sou capaços d’estar una estona sense consultar els WhatsApp, acudiu a rehabilitació. El mateix si mireu l’hora cada cinc minuts: porteu un rellotge de polsera i solucionat. El mòbil sempre apagat i a la butxaca, no costa tant.

    Parlar durant la funció

    Vinga, anem al moll de l’os. No s’ha de comentar cada gest, ni fer-se els saberuts xiuxiuejant “ja ho sabia jo que això passaria”, d’oracles, els teatres van plens. Tampoc és acceptable preguntar a l’acompanyant en quin serial de TV3 surt tal o tal altre intèrpret, o si en persona sembla més prim perquè tothom sap que “la tele engreixa”. Els trucs de màgia tampoc s’han d’intentar explicar en mig de la funció i, per descomptat, prohibit preguntar quant falta pel final a la persona del costat, perquè ho haurà de mirar al mòbil i s’encendrà la pantalla ocasionant un combinat mortal. De la incontinència verbal també se surt.

    Carlos Martinez a ‘Vitamimo’ © Rahel Taeubert

    Tos

    La pandèmia –sí, aquella època en què anàvem al teatre amb mascareta i amb una butaca de separació– va demostrar que la tos era prescindible. Si aleshores els espectadors –per por de ser considerats infectats– vam fer possible sales sense estossecs, el pròxim hivern també hauria de ser viable la mateixa gesta. Els caramels ajuden força però, per favor, que l’embolcall no faci soroll i que no estiguin amagats al fons de la bossa.

    Protocol covid-19 al Teatre Lliure © Montse Giralt

    L’espai vital

    Que sí, que el teatre és un ritual col·lectiu, amb presència i tot això. Però tant costa cenyir-nos a l’espai que tenim reservat i evitar conquerir el reposabraços de l’espectador del costat? Cert és que algunes sales no posen fàcil això de la distància entre butaca i butaca, però al teatre, com a tot arreu, civisme i cames tancades, que de ‘manspreading’ també van sobrades les platees.

    ‘El publico’ © GrupoMarea

    Marxar abans no acabin els aplaudiments

    Tothom sap com funciona i és una part fonamental del ritual: la funció acaba, s’abaixa el teló o s’apaguen els llums i el públic aplaudeix. Si l’obra no t’agrada, no cal que aplaudeixes. Si ho consideres oportú també pots escridassar el muntatge. Però el que no toca és sortir abans que acabin els aplaudiments perquè marxa l’autobús o el cotxe està al pàrquing i “no vegis com puja”. Esperem que la gent s’expressi i sortim, així funciona. Si aconseguiu arribar al final de la funció ja no ve d’un parell de minuts més. Ah, si marxeu a mitja funció (cap problema), pel bé de tothom, tracteu de fer-ho amb discreció encara que l’obra us hagi escandalitzat.

    Teatre Lliure © Christian Bertrand /Shutterstock

    Comentaris de 0,60

    Un simple “no m’agrada”, també “l’anterior muntatge era molt més bo”; el meu favorit és “amb 30 minuts menys hauria estat una obra més rodona”, i el clàssic “feien massa teatre” (què han de fer si no?). També hi ha “li falta dramatúrgia”, sobretot en dansa i circ i, per rematar, l’antològica “ho volen fer massa modern i després no s’entén res”. Al teatre ens divertim i, pel camí, cultivem l’esperit crític. Traguem-li profit, som capaços de fer-ho millor.

    ‘El retaule del flautista’ en la seva estrena al Teatre de l’Aliança del Poblenou, 31 de gener de 1970 ©Pau Barceló – MAE. Institut del Teatre

    ‘Story-espòiler’

    El ‘bonus track’, la moda de fer stories per a Instagram durant els aplaudiments de les funcions. És una pràctica que fins i tot alguns teatres recomanen com antídot, per fer que la càmera del mòbil estigui guardada durant la funció. Quan pugem el vídeo a xarxes, sense voler mostrem els secrets de l’escenografia o de l’acció dels objectes, el vestuari, si els intèrprets han acabat mullats o ensangonats, o si hi ha alguna sorpresa en el repartiment. Alguns espectadors preferirien conservar el misteri, descobrir tots els detalls per ells mateixos i no trobar-s’ho a la pantalla del mòbil. El ‘story-espòiler’, a favor o en contra? Ombrim el debat.

    Publicitat
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorLa nova sala Heartbreak Hotel d’Àlex Rigola obrirà al setembre amb ‘Hedda Gabler’
    Següent Article ‘Dipende da noi’
    Manuel Pérez i Muñoz
    • Facebook
    • X (Twitter)
    • Instagram
    • LinkedIn

    Periodista i director d'Entreacte, entre altres coses.

    Articles Relacionats

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    4 de novembre de 2025

    Perfum de clàssic, ànima contemporània

    23 d'octubre de 2025

    És cinema català tot aquell que es produeix a Catalunya?

    22 d'octubre de 2025

    1 comentari

    1. Josep Romero - 24 d'octubre de 2023 12:04

      Voldria rebre ENTREACTE….gracies

      Reply
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 5 de novembre de 2025

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    Terrassa acollirà el naixement de CataLANDance, nova plataforma internacional que vol projectar la dansa catalana…

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    Ainere Ju, irreverent i gamberra

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    Catalunya recupera el seu mercat internacional de la dansa

    Manifest (falsament humil) per un orgullós teatre millennial

    Les arts inclusives prenen Santa Coloma de Gramenet: arrenca el FITI

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.