L’associació de creadores escèniques, Projecte Vaca porta més de quinze anys en una pràctica activa de l’acció cultural feminista, és a dir, fent cultura posant la visió femenina en primer terme, donant veu a moltes autores que encara no han sigut escoltades, investigant formes escèniques innovadores i la seva vinculació amb les dones creadores, intercanviant experiències i pensaments amb altres creadores tant en l’àmbit estatal com en l’internacional. Porta llarga trajectòria ocupant un espai propi en la programació cultural de Barcelona amb l’objectiu d’arribar a un públic ampli, empenyent la seva obstinada tasca per tal de sensibilitzar i normalitzar la creació femenina. L’associació, en el decurs d’aquests anys, ha superat les cent cinquanta representacions amb les seves propostes posicionant-se així com a referent, i dins la reivindicació de la producció teatral femenina té dues cites anuals de projecció pública: Primavera Vaca, un Cicle de Lectures Dramatitzades en complicitat amb la SGAE, i la Mostra Novembre Vaca durant la tardor, la qual acostuma a ocupar diferents espais escènics de la ciutat.
I és així mateix que enguany la Mostra fa la crida Si la Veus, la Vius i el programa arriba oferint, com sempre, dues línies de cerca creativa i escènica que fomenten la participació i l’interès cap al procés creatiu en la seva totalitat. En una d’aquestes línies, d’ànim especialment col·lectiu, es podrà veure per una banda, l’Instanteatre celebrant Remedios Varo, per un altre el Transformer 2015: El camí del colibrí i, com ja és tradició en la seva cloenda, el Vakabaret. En l’altra línia de treball al si de la Mostra, un espectacle cent per cent escènic que volta les paraules i la ironia de la M. Aurèlia Capmany: Resposta a Cartes Impertinents.
Un fet teatral singular
Certament, l’Instanteatre és un fet teatral singular, una jornada d’experiència creativa que acull a dones procedents de totes les arts escèniques: poesia, moviment, interpretació, música, plàstica, vídeo, etc., que des de primera hora del matí treballen en la creació d’una sèrie de micropeces escèniques en continua lloança al procés creatiu -instantani, efímer…-, i que en arribar al final de la jornada s’obren al públic, convidant-lo també en experiència Happening a formar-hi part. Partint d’una idea genèrica de performance, s’hi juguen factors com de-composició de l’espai, joc interpretatiu, improvisació -moviment i text-: i dramatúrgia de Paraula en Acció. L’Instanteatre ret homenatge a una artista, tria una dona extraordinària que no ha gaudit de prou reconeixement, i en fa d’ella el seu eix inspirador del treball de la jornada. Aquest any, celebrem a la figura de Remedios Varo (1908-1963) singular i vital artista plàstica gironina, exiliada a Mèxic que ha passat, però, tristament desapercebuda pel públic de tot l’estat espanyol.
Val a dir que en anteriors edicions van ser tractades la pintora Maruja Mallo -Novembre Vaca 2013- i, només uns mesos després de la seva mort, la literata Ana María Moix va ser la figura escollida per a fer giravoltar l’Instanteatre de la passada mostra del 2014, tot emprant part del tou de material que es va generar durant la Jornada de procés de creació perquè formi part del Docuemental Ana María Moix o la passió per la paraula, una coproducció amb TV3 i la productora d’audiovisuals Playfiction Video S.L. amb l’equip de guió sorgit des de Projecte Vaca i la direcció d’Anastasi Rinos.
De fet, de l‘Instanteatre de la passada mostra se’n van derivar dos tentacles de contingut escènic diferenciat però alhora complementari al corpus central de la proposta, ja que es pogué veure el Còctel Ana María Moix, un espectacle literari de petit format dirigit per Gemma Julià a La Vilella vinculat al reconeixement i la reflexió de l’obra de la figura inspiradora, i la conferéncia-debat sobre el Happening: Significació històrica i evolució fins als nostres dies, que des de Serveis Culturals de l’Institut del Teatre de Barcelona se celebrà al seu Auditori, a càrrec de la Dra. Teresa Camps, especialista en el tema i professora d’Art Contemporani de la Universitat Autònoma de Barcelona. A la taula de debat i hi van ser convidades a donar-nos la seva perspectiva sobre el tema la Dra. Anna Solanilla i la Dra. Mercè Ballespí juntament a la creadora escènica Magda Puyo i dues artistes performers consagrades: Susanna Barranco i Rosa Sánchez. Enguany, La Conferència anirà a càrrec de la Dra. Mercè Ballespí i Villagrasa que ens torna a visitar, ella és especialista de l’Aula de Teatre de Lleida, Dra. en Arts Escèniques i Llicenciada en Filologia Hispànica, i ha desenvolupat tota la seva trajectòria en l’àmbit de l’experimentació performàntica. Sota el títol Happening i performance: reformulem l’origen del ritus, Ballespí farà una repassada a les mostres del Happening i la performance vinculades a les arts escèniques d’autoria femenina, fent incidència en els components rituals que perviuen en accions performatives actuals. Amb aquesta segona conferència, l’Instanteatre, doncs, complementa de nou la percepció entorn les Noves Escenes amb un encontre obert al públic amb especialistes sobre el tema, tant des de l’àmbit teòric i acadèmic com des del pedagògic i l’escènic.
Intensitat dramatúrgica
Pel que fa a TRANSformer 2015: El camí del colibrí, les creadores participants plantegen individualment la seva posada en escena al públic, després d’haver treballat intensament en la dramatúrgia, la interpretació i la direcció entorn de la dona i de la seva transformació en el món actual. TRANSformer Vaca 2015 El camí del colibrí, les responsables del qual són Laura Freijo i Yanina Marini, està enguany inspirat en una llegenda guaraní que explica com un jaguar observa un colibrí durant un incendi a la selva, transportant i vessant una gota d’aigua des del seu bec cap a les flames. Quan el jaguar li pregunta el motiu, el colibrí li respon: Bé, jo faig la meva part. Aquesta proposta s’inicia com a laboratori pedagògic, on es treballa la dramatúrgia en grup d’interpretació durant quatre fases intensives distribuïdes entre juliol i novembre. Durant el passat certamen, el subtítol d’aquest procés creatiu portava per reclam: Ocupar el Món, i comptà també amb la direcció d’Ariadna Martí.
I dins aquest ventall de treballs en col·lectivitat, el Novembre Vaca 2015 com dèiem finalitzarà, tot donant cloenda en aquest particular fi de festa visualitzador del treball de les Creadores Escèniques, amb l’espectacle Vakabaret, protagonitzat per les sòcies. Es tracta d’una proposta molt estimada per totes elles a causa del tarannà informal que el caracteritza, on l’objectiu és incitar i seduir al públic a través de cadascuna de les arts escèniques que es mouran entre el radicalisme més encisador i la provocació més addicta.
Pluja de projectes
Pel que fa als projectes escènics promoguts des d’iniciatives més personals, enguany s’estrena en escena Resposta a cartes impertinents, la dramatúrgia que amb el subtítol Divertiment autocrític de realitats femenines, la sotasignant va composar al 2008 publicant-se per Arola Editors el març del 2104. A partir de l’epistolari Cartes impertinents de Maria Aurèlia Capmany, aquesta dramatúrgia neix de la necessitat de donar continuïtat en el temps als testimonis de dones que ja va recollir la M. Aurèlia, amb un calidoscopi rec
ull d’experiències pròpies gairebé cinquanta anys després que s’aporten des de l’actualitat, tot provant de donar per a l’escena respostes de les dones d’avui. Des de Projecte Vaca, la directora Ariadna Martí -amb les actrius Teresa Urroz, Cristina Serrat, Assumpció Ortet, Ariadna de Guzmán i Esmeralda Elizalde- proposa un treball de creació a partir d’aquests textos que ens duran a revisar la situació de la dona mirant al passat, ensumant el futur, sense deixar de mastegar el moment present… amb molta ironia i alguna cosa més que us conviden a descobrir. I en consonància amb aquesta posada en escena s’estableix la complicitat amb l’Associació d’Amics de M. Aurèlia Capmany, tot organitzant una taula rodona entorn de la gran autora i intel·lectual sobre el seu teatre a La Bòbila d’Hospitalet. Serà una xerrada-debat entorn del teatre de Maria Aurèlia Capmany, que reunirà diferents personalitats del món del teatre, entre els quals es compten Carme Portaceli, així com estudiosos de l’obra de l’escriptora i coetanis a la seva trajectòria com en Josep-Antón Codina, Maria Martínez o Rosa Maria Dumenjo. Maria Aurèlia Capmany va esdevenir una figura ineludible de la cultura, l’activisme antifranquista i el feminisme. L’any 1971 va publicar Cartes impertinents, que explorava moltes de les seves inquietuds sobre el feminisme i la condició de la dona a la societat d’aquell moment.
I, en essència de tot el Projecte Vaca, encara romanen vius en la memòria els perosnalíssims treballs que la passada mostra feren honor a la seva raó d’existir; i, malgrat patir el vèrtex més agut de la crisi i l’afebliment dels ajuts institucionals per a associacions sense ànim de lucre tot i provar el seu projecte marcadament socio-cultural, a més de No es país para negras amb Sílvia Albert a partir d’un text de Laura Freijo i amb direcció de Carolina Torres, de MMM MedeaMaterialMedea de Heiner Müller, traduïda pel dramaturg Albert Tola, dramatitzada i dirigida por Robert Torre, amb Montserrat Alcoverro, Tom Gras i Juliette Louste, la mostra oferí un merescut debut escènic a la dramaturga Rosa-Victòria Gras amb El Contraverí. En dramatúrgia i direcció d’una servidora, fou interpretat per Teresa Urroz, Ariadna de Guzmán i Laia de Mendoza sintetitzant tots els personatges que conformen el conjunt de les cinc peces escrites per Rosa-Victòria Gras el 1997, les quals reflecteixen fets històrics reinterpretats des de la mirada punyent d’aquesta tan nostra i estimada dramaturga compromesa. A La Cuina de La Bonnemaison, una instal·lació escènica a càrrec de l’artista plàstica Núria Mestres, esdevingué aixopluc d’ombres, màscares, objectes-titella, titellaires i personatges emergits de la sempre límbica memòria històrica, oferint a l’espectador aquesta particular visió de tota relació històrica i humana entre manipuladors i manipulats.
Més informació i programació a la pàgina web de Novembre Vaca