Apunteu la data: el primer Sant Jordi teatral serà el pròxim dissabte 16 de març.
Un dia a l’any en què tots els teatres de Catalunya esgoten entrades. Aquest és el somni dels impulsors de Cap Butaca Buida, una mesura pionera organitzada per Adetca, Time Out i el 3Cat per donar visibilitat a les arts escèniques i generar públics.
La campanya comença amb una crida a totes les sales que vulguin participar en la iniciativa. En total, 145 espais s’afegeixen al carro, aconseguint una xifra gens menyspreable per a una primera edició: 60.457 butaques a punt per ser ocupades en un mateix dia. Entre els espais hi ha teatres públics, privats i també ateneus, que s’hi sumen a través de la Federació d’Ateneus de Catalunya: “Tots els que ara som empresaris de teatre hem començat als ateneus, és obligat tenir-los en el nostre record. I han respost de meravella, hi ha ateneus que programen espectacles especials el dissabte 16 de març perquè volen col·laborar”, explica Toni Albadalejo, vicepresident de l’Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya (Adetca) i membre de la junta encarregat del projecte. Un cop llistats els espais disponibles, entra en joc la segona part de l’equació: el públic. Comença així tot un desplegament per vendre entrades amb un comptador que indica el nombre de butaques que encara queden buides: “Estem venent a raó de 1.000/1.500 entrades per dia a tot Catalunya, el repte és a tocar”. Mentre s’escriuen aquestes paraules, a tres setmanes de la data marcada, se n’han venut poc més d’un terç.
Més enllà de si s’arriba o no a la fita, l’important és fer soroll per visibilitzar les arts escèniques. “Des del moment en què tu i jo estem parlant de la iniciativa, ja és un èxit”, afirma Albadalejo, que destaca la repercussió mediàtica del projecte. En aquest sentit, és important comptar com a organitzadora amb la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. “Hem aconseguit que dins dels programes de producció pròpia existeixi contingut de la campanya”, explica. Així, durant els pròxims dies veurem els presentadors i col·laboradors de l’ens públic parlant de la iniciativa en els moments més insospitats: “El Tomàs Molina quan doni El temps hi haurà un dia que dirà ‘al tarragonès s’estan omplint els teatres’…”, exemplifica. El dia D es farà un acte intern a El Molino on se seguirà minut a minut el comptador i des d’on es connectarà amb el Telenotícies per donar la dada final d’entrades restants. “Si no arribem al 0 ens servirà per millorar i posicionar-nos per a l’any vinent. És un gran repte que probablement no es pot assolir el primer cop, però les expectatives són boníssimes”.
Un 2% de la recaptació anirà a parar a una iniciativa solidària que anirà variant cada any
Mesura solidària i reivindicativa
Adetca ha agafat el compromís de repartir un 2% de la recaptació a una iniciativa solidària que anirà variant cada any. La xifra no és atzarosa: s’emmiralla en la reivindicació del sector del 2% del pressupost català invertit en cultura. En aquesta edició, el donatiu serà per a Pallassos sense fronteres “per la tasca meravellosa que fan a qualsevol país amb problemes, portant sempre un somriure als nens i a tot el públic”.
Cap Butaca Buida és un dels plats forts del nou Pla d’impuls del teatre, que juntament amb el de circ i el de dansa formen el conjunt de mesures finançades pel Departament de Cultura per impulsar les arts escèniques. Un dels aspectes més rellevants d’aquests plans és que estan liderats per les diferents associacions sectorials: “Només podem tenir paraules d’agraïment cap a la Conselleria de Cultura, que ens ha escoltat en tot moment”, diu Albadalejo, que destaca que s’ha demostrat que com a associació “som uns interlocutors vàlids i útils per a la cultura a Catalunya”.
Precisament Adetca es troba en un molt bon moment, amb un 2023 amb rècord d’espectadors i a punt de tocar els 3 milions el 2024. La xifra contrasta amb els nivells de precarietat del sector (l’últim informe sociolaboral d’AISGE n’és una bona mostra). “Si aconseguim que el públic se sensibilitzi i es motivi per anar al teatre, tot això aviat passarà a la història”, opina Albadalejo, que creu que les millores del sector demanen valorar l’art. “Hem d’emmirallar-nos en l’estranger, amb Londres, França, Nova York, on el preu de l’entrada és tres o quatre vegades el de Barcelona”, argumenta el també fundador de la productora Anexa.