Close Menu
Entreacte
    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Entreacte
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    Entreacte
    Estàs a:Inici»Entrades»Perspectives»A fons»El pèndol del teatre valencià
    A fons

    El pèndol del teatre valencià

    Ramon X RossellóPer Ramon X Rosselló2 de maig de 2025Actualitzat:6 de maig de 2025No hi ha comentaris5 Minuts de lectura
    Joan Daròs i Pep Sellés en una de les escenes de Poder i santedat, de Manuel Molins © Vicente A. Jiménez
    Joan Daròs i Pep Sellés en una de les escenes de Poder i santedat, de Manuel Molins © Vicente A. Jiménez

    Les coordenades d’un ecosistema escènic molt pròxim i, sovint, un gran desconegut.

    Publicitat

    Si pensem en el teatre actual, podem fer un viatge a finals dels anys seixanta per trobar els inicis del teatre independent, amb l’aparició de figures rellevants com Manuel Molins i Rodolf Sirera, dels quals s’han publicat les obres completes aquests darrers anys. Sobre la base d’aquest nou teatre es va encetar un període cap a la professionalització i alhora cap a la institucionalització escènica, primer, des de la Diputació de València i, després, des de la Generalitat. Així, sorgiren als anys vuitanta el Teatre Escalante, un centre fonamental en la creació per a públic infantil, i un “teatre públic autonòmic” que ha tingut diferents estructures i daltabaixos: del Centre Dramàtic a l’Institut Valencià de Cultura.

    Malauradament, la continuïtat i la consolidació de projectes no han estat característiques d’aquests més de quaranta anys de gestió pública

    En aquesta institucionalització destaquen accions com la creació d’un Circuit Teatral, que ha anat transitant per diverses situacions, o les subvencions a l’activitat escènica, pilar bàsic en el creixement del sector, encara que sempre necessitades d’un calendari més convenient per als professionals. Malauradament, la continuïtat i la consolidació de projectes no han estat característiques d’aquests més de quaranta anys de gestió pública. Tot i que amb retard, també la ciutat de València va decidir sumar-se a aquest procés amb la posada en marxa, no sense entrebancs ni polèmiques, d’equipaments com El Musical, La Rambleta o La Mutant.

    Dinamarca, de Rodolf Sirera © Jordi Pla / IVC
    Dinamarca, de Rodolf Sirera © Jordi Pla / IVC

    Alhora, es va anar configurant un sector profes­sional de companyies sorgides dels grups independents i de noves incorporacions que donaren protagonisme a altres tipus de teatre, com, per exemple, Xarxa Teatre amb les arts de carrer o Bambalina amb els titelles. Gran part de les companyies s’han articulat al voltant de dramaturgs, amb casos com els de Carles Alberola i Albena, Paco Zarzoso i Hongaresa o Chema Cardeña i Arden, representants d’una nova promoció d’autors sorgida a cavall dels anys vuitanta i noranta. D’aquest context naixen iniciatives d’articulació del sector com la creació de l’AVETID el 1992, primera associació de companyies.

    Eclipsi total, del Pont flotant © Nerea Coll
    Eclipsi total, del Pont flotant © Nerea Coll

    També assistim a l’activitat d’espais de caràcter alternatiu, que han tingut un paper rellevant en l’impuls al teatre més experimental des de mitjan anys noranta: Carme, Círculo, la desapareguda Ultramar (anteriorment Teatro de los Manantiales), Inestable, etc. En el canvi de segle, creadors joves fan acte de presència des de col·lectius que introduïren noves fórmules teatrals, que s’acosten al postdramatisme, com Teatro de los Manantiales, Pont Flotant o Inestable. En aquests anys vivim un canvi significatiu amb la incorporació de les dones a l’autoria: Patrícia Pardo, Maribel Bayona, Guada Sáez, Gemma Miralles, Paula Llorens…

    L'abraçada dels cucs, de Paula Llorens © Cactus Teatre
    L’abraçada dels cucs, de Paula Llorens © Cactus Teatre

    A l’albir de les polítiques

    Sens dubte, la interacció entre el teatre públic i el privat ha marcat l’evolució d’un sector que ha patit polítiques canviants i amb poca perspectiva de futur, que s’han agreujat en moments de crisi, com el viscut en el pas de la primera a la segona dècada del segle XXI. En aquell context crític nasqueren projectes, inicialment de resistència, com els festivals Russafa Escènica i Cabanyal Íntim, que han eixamplat un panorama de festivals arreu del territori, des de la Mostra d’Alcoi, esdevinguda la fira valenciana, fins a festivals especialitzats com el de Titelles a la Vall d’Albaida, el de Teatre de Carrer de Vila-real o el MIM de Sueca.

    David, de l'Hongaresa © Vicente A. Jiménez
    David, de l’Hongaresa © Vicente A. Jiménez

    El canvi de context econòmic a partir de 2015 es va veure acompanyat d’un relleu polític que va aportar noves energies i iniciatives, amb un augment en la inversió després de les retallades patides. Els nous gestors afavoriren el teatre en llengua catalana, tant des del punt de vista de la producció com de la programació, en un panorama en què el Teatre Micalet havia estat un referent des de 1995. En aquesta nova etapa es va donar un suport decidit a l’autoria pròpia, amb iniciatives com el Laboratori de Dramatúrgia. Mostra d’aquesta autoria en creixement fou la creació de l’Associació d’Escriptores i Escriptors Teatrals el 2013. Alguns premis també han permés donar visibilitat literària als autors (Alcoi, Sagunt, Alzira, València…), junt amb l’acció editorial, on destaca l’activitat de Bromera.

    Els reiterats canvis de responsables de Cultura fa difícil saber cap a on pot evolucionar
    el sector

    No cal dir que el sector teatral, i en general l’escènic, ha anat sumant agents i ha anat enriquint-se i fent-se més complex i divers. Ara ens trobem en un moment en què els reiterats canvis de responsables de Cultura fan difícil saber cap a on pot evolucionar el sector, en un panorama marcat per crítiques dels representants de la professió davant certes decisions. En aquest sentit, esperem que es puguen repensar els canvis intro­duïts al Circuit Cultural i donar un nou impuls a la interlocució amb les associacions. És evident la necessitat d’una planificació a mitjà i llarg termini. Una de les nostres preocupacions, en un context institucional en què la llengua ha esdevingut una de les víctimes, és la reducció de l’activitat cultural en valencià. A més, els efectes de tota mena de la tràgica dana tampoc no semblen apuntar a un futur esperançador a curt termini.

    Publicitat
    Dossier escena valenciana Teatre valencià
    Comparteix. Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Email
    Article anteriorGrec 2025: les claus d’un festival en expansió
    Següent Article Suporta a Manuel Liñán davant els atacs homòfobs rebuts
    Ramon X Rosselló

    Professor del Departament de Filologia Catalana, des de 1993, i membre de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana. La seva tasca docent i investigadora s'ha centrat en l’estudi del teatre.

    Articles Relacionats

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    27 d'octubre de 2025

    Teatre familiar: del desprestigi al reconeixement

    17 d'octubre de 2025

    Rodoreda trepitja l’escenari i balla amb La Veronal

    22 de setembre de 2025
    Deixa un comentari Cancel Reply

    Publicitat
    No et perdis
    Actualitat 29 d'octubre de 2025

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    El Museu de les Arts Escèniques incorpora l’arxiu de la companyia, amb vestits, capgrossos, maquetes…

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    José Pedro Garcia Balada, dempeus

    Segueix-nos a les xarxes
    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram
    On aconseguir Entreacte?
    Edició paper
    Núm 230 • Tardor 2025
    Publicitat

    L’única capçalera en català especialitzada en arts escèniques i audiovisuals. Entrevistes, reportatges, notícies, agenda... Tota la informació del sector del teatre, el cinema, les sèries i el doblatge a Catalunya.

    Editat per:
    AADPC
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Últims Articles

    El MAE presenta el fons de Comediants amb més de 20.000 documents

    Neus Umbert, treball artesanal

    Disseny de so: intuir, imaginar, pintar

    CONTINGUT
    • ACTUALITAT
    • PERSONATGES
      • ENTREVISTA
      • PERFIL
      • PROTAGONISTES
    • A FONS
    • AUDIOVISUAL
    • OPINIÓ
    • Ajuntament de Barcelona
    • Generalitat de Catalunya
    • Cobierno de España
    • +34 93 231 14 84
    • entreacte@aadpc.cat
    • publicitat@entreacte.cat
    • © 2025 Entreacte
    • Nosaltres
    • Subscripcions a l’edició en paper
    • Publicitat

    Escriviu a sobre i premeu Intro per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.